• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

F

F.d. 8517

Guest
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Det du beskriver. är det vanligaste sättet att ha en bil med sig i USA. dom släpar allt efter sina big ones.. men så vitt jag vet är det bara tllåtet i sverige för dom som har en skogsmaskin eller tx. en väghyvel framför .. förbjudet för andra dessvärre..
:twitcy::twitcy::twitcy::music-icon::music-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Ut i fra det jeg har funnet ut så er det bare UK i Europa som tillater A-Frame løsninger. Har snakket med flere engelske som har brukt sine A-Frames på kontinentet, noen har fått problemr i kontroller andre har sluppet gjennom av den grunn at det er lovlig løsning i hjemlandet.

Meget populær løsning i USA, Australia, New Zealand og UK. Krever aktiv kobling mellom bremsene på trekkbil og påhenger. Det er prinsippet for bremser på slike hengere som lager problemer i EU, UK tillater elektriske bremser på henger - resten av EU krever luftbremser. Samme problem er det med 5-wheelers.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Jag tror det är tillåtet i sverige om du bara kör i max 30 km/tim.

/ Pär
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Jag talade med en engelsman som vi träffade i Portugal när vi var nere i mars 2010. Han förklarade att det redan nu skall vara godkänt även i Holland och att hela EU kommer under 2011 att göra detsamma. Hastighet samma som med vanligt släp.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Hur fungerar det i skarpare svängar? Det måste ju bli ett fruktansvärt slitage på framdäcken på bilen?
Efter vad jag kan se så sitter ju draganordningen bara fast i bogseringsöglorna och påverkar inte styrningen på bilen.

Eller har jag förstått fel?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Rattlåset måste vara öppet så att ratten kan röra sig och då spårar framhjulen automatiskt efter svängarna. Däremot går det inte att backa med ekipaget utan att koppla loss och backa bilarna var för sig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Aha, så vridkraften är tillräcklig för att tvinga hjul/styrning att följa efter.. Misstänker att stagen hjälper till en del när de sitter fast på två ställen i bilen. Jag har blivit bogserad ett par gånger i vanlig bil och då har det mest velat gå rakt fram om man inte varit med och vridit på ratten. Fast det har ju varit tunga bilar å andra sidan.

Verkar vara en toppenlösning. Gäller bara att hitta en så liten bil som möjligt att hänga på så husbilen orkar dra den. Kanske ändå mest något för de stora grabbarna med riktigt stora husbilar:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

En viktig sak er at det ikke fungerer for en liten bil med automatlåda, disse kan ikke slepes. Andre biler må kjøres en tur for egen maskin en gang pr. dag under lengre transport.
 
F

f.d. 35182

Guest
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

hej vad köper jag den här i sverige o vad kostar sån,,,
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Verkar inte finnas någon som monterar sådana i Sverige.

Sannolikt inte heller godkända på svenska bilar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

I USA är de mycket vanliga, de som åker upp i bergen exv har Jeepen på towbar efter sig. Men i Sverige är de rätt oanvändbara då de fungerar bättre och följsammare ju fortare man kör, medan här i Sverige går lagstiftningen stick i stäv med funktionen och begränsar hastigheten till bogseringsreglementet. Går det för långsamt är det lätt att det knyter sig, då måste man springa ut och ratta om i följebilen. Hjulen måste snurra för att svänga med, ju fortare desto följasammare.

Såg dem användas i Frankrike i sommar:
 

Bilagor

  • iPhone 4S 865.JPG
    iPhone 4S 865.JPG
    3,2 MB · Visningar: 53

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Svaret på den ställda frågan är kort och gott: NEJ.

Bakgrundsfakta kan man få genom att kontakta Transportstyrelsen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Jag känner en engelsman som drar sin personbil till Spanien efter HB´n varje år med en dylik tingest.
Den har elektrisk förbindelse med HB´n så förutom lyse, blinkers mm så påverkas även bromsarna. Då går den som bromsad släpvagn med 80 km/t som tillåten hastighet.
Dessutom sitter det förstärkningar i ramen där bogseranordningen är infäst.
Att den inte finns i Sverige beror nog på att ingen ansökt att få den godkänd.
Förmodligen för liten marknad.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: smart-tow.com - Tillåtet i Sverige?

Vi har kollat upp detta och det är INTE tillåtet i Sverige att ta med sig en Smart på detta sätt - dessvärre !

När vi övervintrade i Spanien senaste vintern, så såg vi minst ett 10-tal Smart "transporterade" på detta sätt - samtliga husbilar som drog dessa Smart bilar var engelsk registrerade !
 
Toppen