• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slutåkt för ett bra tag :-(

F

F.d. 2944

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: 580
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Nu är det slutåkt, inte otänkbart för resten av året.

I våras började min Pilote med Citroen C25 2,5 TD gå hackigt och ojämnt.
har en toppenmek som tittade på den och konstaterade att det kom diesel ur vakumslangen på dieselpumpen.
OK, renovering av dieselpump, blev dyrt!
Efter montering gick bilen om möjligt ännu sämre.

Gemensamt tog vi beslutet, meken Kenneth och jag att riva ur spridarna och testa. Efter ett hästjobb fick vi ur dom, den sista med hjälp av värme.
Visade sig att tre var riktigt dåliga och en urkass.

Va bra, tänker man. Nya spridarinsatser kostar ju "bara" 2000:- å då skall det väl gå.

Innan vi monterade tillbaka spridarna skulle vi förstås ta ett kompprov när dom ändå var ur, för säkerhets skull bara.

Det var i går kväll.
Resultatet? 25% tryck på en cylinder och 50% på dom andra tre.

Ja, faktum slog emot en som en rejäl käftsmäll, motorrenovering.

Det här händer ju med gamla bilar självklart men jag vill ändå skicka ut den här infon till er som funderar på en äldre bil.

Många husbilar av äldre sort har en Ivecomotor diesel på 2,5 liter och med turbo. Dom säljs under olika märken och beteckningar Citroen C25, Peugot J5, Renault Jumper.

Till en äldre Mercedesdiesel med sex cylindrar kostar delarna till en motorrenovering ca. 8000:-

Till en sådan här fyrcylindrig ivecomotor kostar samma delar runt 14000:-

Många reservdelar har utgått och går inte att få tag i längre och dom som finns är det ibland orimliga leveranstider på. Köpte en vacumpump för två år sedan med fem månaders leveranstid.

Har idag insett att det inte finns några begagnade motorer eller renoverade utbytesmotorer att få tag i här i Sverige.

Jag har kommit till vägs ände med den här gamla bilen, måste renovera.
Köpte den kontant 2006 för 130.000:- och idag står hon mig i ungefär 240.000:- totalt innan motorrenovering.
Som hon står idag får jag kanske 50.000:- med renoverad motor i bästa fall 100.000:-

Sensmoral
Tänk dig för innan du köper en riktigt gammal husbil och mitt råd är, undvik modeller med den här motortypen om du inte är mekintresserad, gillar att renovera och ständigt jaga reservdelar i förebyggande syfte på nätet.
Gillar du sådant är det en helt annan femma.

Gomer / Medlem
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Drar den inte olja och oljetrycket är OK så borde det räcka att byta ventiler och styrningar samt fräsa ventilsäten.
Det borde inte kosta "skjortan"
//W
 
F

F.d. 53000

Guest
Citroen C 25 bensin har en 89 går som en dröm ,så inte alla gamla bilar är dåliga ,bensinare är nog bättre än gamla dieslar,min har aldrig krånglat ,så döm inte ut gamla bilar för att du har haft otur.
Yngve
 
F

F.d. 29954

Guest
Vad trist!
Har själv likadan motor, om det är en Sofim motor 2499 cm, världens mest tillverkade smådiesel av alla kategorier, italiensk men tillverkas numera även i Kina, så det lär bli några till utöver de ca 5 miljoner som redan finns..
Motorn är dimensionerad för ca 300.000 mil!!, så om kringutrustningen så som kylning, belastning mm är någonlunda rätt ordnade så borde den motorn gå långt!
Jag tror också att du har ventilproblem, som inte behöver bli kostsamt att ordna.
För att kolla om det är ventlier, gör så här:
Före kompression prov, spruta lite, ca 1cm motorolja i cylinder, gör så med samtliga.
Finns inga stora skillnader jämnfört med de första värderna, så har du otäta ventiler, annars spökar golvarna...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har funderat på problemet ifråga.
Med så låg kompression som provet visade borde inte motorn starta överhuvud taget.
Har motorn gasspjäll? I så fall vad gasen fullt öppen när provet togs? I annat fal visar provet för låga värden.
Är ventilspelet kontrollerat så att ventilerna kan stänga ordentligt?
Bara ett par funderingar från min sida.
//W
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Det var tråkig läsning.Man undrar vad det ska kosta när motorn krånglar.
Vi har en Ducato och hoppas att den ska fungera länge till och att det ska finnas reservdelar ännu längre. Kan inte låta bli att påminna om att "Fransmän ska inte göra bilar utan bara göra ost och vin, för det kan dom" Jag skriver detta av erfarenhet med min personbil som är en Peugeot 307 med ständiga småfel.
Hoppas su får till det med motorn,man vet aldrig. Någonstans står kanske en bil med just din motortyp till ett hyggligt pris. Lycka till Roffe/Calleinvierno
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Du har kanske haft lite otur. Har du statistiskt belägg för att alla Iveco/Fiat motorer bör undvikas?

Om man skall döma av alla inlägg gällande fabriksnya bilars problem så borde man rekommendera: Köp inte fabriksnytt.

Hoppas att det fixar sig på ett bra sätt för dig!!

Glad sommar!
Alve
 
F

F.d. 53012

Guest
Knyttet skrev:
Citroen C 25 bensin har en 89 går som en dröm ,så inte alla gamla bilar är dåliga ,bensinare är nog bättre än gamla dieslar,min har aldrig krånglat ,så döm inte ut gamla bilar för att du har haft otur.
Yngve
Bensinarna är betydligt bättre än dieslarna som har som insändaren skriver en gammal teknik som är svår att finna inom riket, men bensinarna kan lättare byggas om men också dom har kommit till väg ände eftersom det inte direkt är något samlarvärde när dom har blivit uttjänta av företagaren som oftast kört dom hårt utan underhåll.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hi
jag renoverade min motor och växellåda i höst och det var enkelt att få delar
samtliga lager synkringar pboxar lite skruv och låsningar kostade Ca 5000:-

motorn är en 2,5TD och det kostade Ca 8000 med lager fodersatser spridare vpump lite smådelar till vakum och styrservopump
alla delar fans i lager och leverans under en Vecka

kan tillägga att jobbet fixade jag på egen hand men lite stöd av JANKRO men det var växellådan
Han har en tråd om denna renovering i forumet

http://www.husbilsklubben.se/forums/search.php?do=finduser&u=2621
motorn var enkel standard diselmotor lättjobbad

alla delar köptes av Axel A i Tyskland supertrevliga och snabba att leverera.

/Mats
 
Toppen