• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slitage sommardäck

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Visst är det otroligt vad många tycker och tänker om däck fram o bak, experter förordar bästa däcken bak gjorda i många tester sen har vi kåren egen erfarenhet som förordar bästa däcken fram.
Visst är det häftigt eller hur?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
När man är i däckbranschen får man gå många kurser hos olika däcktillverkare och när jag läser denna tråd kommer jag att tänka på en kurs som handlar om att kunden har alltid rätt! Kursen kallades ”Hur man hanterar envisa gubbar”. I det här fallet ska man säga ” Bästa däcken ska ligga bak men vill ni ha dom fram så får ni givetvis så”.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst är det otroligt vad många tycker och tänker om däck fram o bak, experter förordar bästa däcken bak gjorda i många tester sen har vi kåren egen erfarenhet som förordar bästa däcken fram.
Visst är det häftigt eller hur?

Ja sen finns det dom som lyssnar på experterna (som f.ö. sällan är överens) och sen tar egna beslut baserat på bl.a det, egna erfarenheter och dom specifika förutsättningar som råder i det egna fallet.
Men det kräver förstås att man kan tänka själv och även törs ifrågasätta i många fall kanske gamla sanningar.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Har nu satt två nya Agilis camping fram, (beställde via däckonline för 1490:- st, de var rykande färska - tillverkade v15 2018) och de som sitter bak får fortsätta sitta bak. De michelin agilis som sitter bak är tillverkade 2015 och har 6mm+ mönsterdjup, så att de skulle vara sämre i tex en undanmanöver har jag svårt att tro. De har ju tvärtom mer kontakt med vägbanan, då michelins mönster är uppbyggt så att ju mer däcken nöts, desto mer yta av däckmönstret möter vägen. På vinterdäck så är nog skillnad i ålder på däcket och mönsterdjup desto viktigare.

Alltid intressant att se hur mycket engagemang däckfrågor kan väcka, det viktigaste är nog att man generellt ser till att ha fräscha däck med schysst mönsterdjup. Jag byter ofta däck vid 5 mm eller fem år, och säljer dem - till förmån för nya fräscha däck. #däcknörd
 
Toppen