• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slitage sommardäck

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Den som tolkar min syn på denna däckfråga med att däcken bak inte är så viktiga gör en grov feltolkning.

Om jag har 6mm mönsterdjup på 2 däck och 5mm mönsterdjup på 2 andra däck placerar jag de sämre däcken bak. Diffen är -1mm. Att då påstå att jag/vi inte tycker däcken bak är så viktiga är en överdrift.

Om jag däremot hade fortsatt med däck bak med väldigt lite mönsterdjup (kanske till och med olagliga däck) känns påståendet mer adekvat och relevant.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Dom som förespråkar bästa däcken bak vill nog inte köpa 4 utan endast 2 när det är slut fram, med andra ord åker dom aldrig någonsin omkring med 4 färska däck. :confused:

Dessutom har dom ALDRIG någonsin färska bra däck fram.:confused:

Bilbesiktningen borde kanske underkänna alla bilar som har däck äldre än 5 år eller så är inte däckproblemen så stora som vi däckspecialister tror....:)

Våra Michelindäck var 10-11 år gamla på husbilen när vi köpte nya, inte för att dom var utslitna utan för att dom var liiiiiiiiiite väl gamla.

På personbilen har jag alltid bästa däcken fram, skiftar varje säsong mellan bak och fram, men den går ju bara ca 600 mil mellan bytena.
 
F

F.d. 55575

Guest
Med tanke på att 70~80% av bromseffekten(minst tror jag....)
tas upp av framdäcken så måste väl dom bästa däcken sitta fram rent logiskt?

Varför sätter rallyförare som kör framhjulsdrivet alltid dom bästa däcken fram?

Framhjulspunka är ingen trevlig upplevelse att råka ut för heller för den delen.

Jag prioriterar iallafall framhjulen först,
känns på något sätt mest logiskt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tror inte varken att vi går I mål med denna dialogen elle rlyckas övertyga varandra om att "mitt sätt att tänka" är bättre/mer rätt än "ditt".

Vi tanker och kör/använder våra fordon förmodligen olika och kan nog bara konstatera att vi I detta avseende just tänker olika. Längre än så här kommer vi nog inte.

Men mitt sätt är det rätta! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55575

Guest
Detta kan besvaras objektivt i alla fall.
Det är för att rallyförare VILL att bakhjulen skall släppa för att få sladd.

Hur många vardagbilister vill ha denna egenskap?


Hur resonerar du när det gäller bromsverkan?
Du sätter alltså dom sämsta däcken fram för att få längsta möjliga bromssträcka?
För övrigt är din objektiva sanning fel när det gäller rallybilen.Det ska vara optimalt grepp
runt om,så lite sladdande som möjligt annars förlorar du tid.
Mvh Interstar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur resonerar du när det gäller bromsverkan?
Du sätter alltså dom sämsta däcken fram för att få längsta möjliga bromssträcka?
För övrigt är din objektiva sanning fel när det gäller rallybilen.Det ska vara optimalt grepp
runt om,så lite sladdande som möjligt annars förlorar du tid.
Mvh Interstar

Det är ditt val on du kör med dåliga däck.
Jag förespråkar att av fyra väldigt bra däck, skall de allra bästa sitta på bakaxeln.

Map bromsning, det är att föredra att framhjulen kanar före bakhjulen = bästa däcken bak.
Återigen, för att undvika kast och behålla rikningsstabiliteten på bilen.

En 5 sekunders sökning gav detta som exempel.

Visa gärna ett exempel på referens som stöder din åsikt att bästa däck skall sitta fram.
 
Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Tack Michael för den filmsnutten nu fick jag belägg för att jag alltid har gjort rätt. Fortsätter med regeln att köpa två nya däck när jag anser framdäcken behöver bytas. Lägger de nya bak, å bakdäcken blir framdäck, tills det åter är dags för byte.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Detta kan besvaras objektivt i alla fall.
Det är för att rallyförare VILL att bakhjulen skall släppa för att få sladd.

Hur många vardagbilister vill ha denna egenskap?

De vill en sak till, ha grepp på de hjul som driver och på så sätt ha kontroll på riktningen fordonet. Utan denna kontroll blir det svårt att köra riktigt fort.

De använder dessutom inte sällan tekniken att låsa bakbromsen en kort stund just för att provocera fram sladd bak, något vi vanliga bilister sällan gör och aldrig vid normal körning. Och jag skulle vilja se den som kör så med sin husbil. ;-)

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är ditt val on du kör med dåliga däck.
Jag förespråkar att av fyra väldigt bra däck, skall de allra bästa sitta på bakaxeln.

Map bromsning, det är att föredra att framhjulen kanar före bakhjulen = bästa däcken bak.
Återigen, för att undvika kast och behålla rikningsstabiliteten på bilen.

En 5 sekunders sökning gav detta som exempel.

Visa gärna ett exempel på referens som stöder din åsikt att bästa däck skall sitta fram.

Filmsnutten är bra och ilustrativ och fyller sitt syfte.

Hastigheten (72km/h) de kör med, i kurvan, är dock till synes högre än vad gemene man väljer att ha vid blött underlag. De flesta väljer avsevärt lägre hastighet i så pass skarp kurva.

Hur bilens tyngdpunkt är fördelad (bak- resp. framaxel) framgår heller inte och här skiljer olika bilar stort.

Var och en blir salig på sin tro, jag på min. Och än så länge har jag haft tur (om man nu vill kalla det så) för vattenplaning har jag fått så även med framhjulsdrivna bilar än oftare snömoddsplaning. bland har till och med alla 4 hjulen börjat plana (riktigt otäck känsla). Trots allt jag råkat ut för I trafiken har jag aldrig kört av vägen, fått sladd eller krockat på grund av mina däck. Det har alltid, de få ganger när det strulat till sig, varit mitt eller andra bristande förmåga till framförhållning och fantasi dvs. bristande riskmedvetenhet som ställt till det.

Tack vare din/min riskmedvetenhet, förutseende och planering undviker vi att hamna I situationer som kan leda till olycka. Detta har avsevärt mycket store inverkan på om olycka skall inträffa eller ej jämfört med placeringen av halvslitna däck.

Bara ens tanken på var du/jag väljer att placer de nya paret däck talar om för mig att du/jag är ganska medvetena trafikanter och hör därför mest troligt INTE till den kategorin som försätte ross I liknande situationer som filmen visar.

// Niklas
 
F

F.d. 55575

Guest
Tror inte varken att vi går I mål med denna dialogen elle rlyckas övertyga varandra om att "mitt sätt att tänka" är bättre/mer rätt än "ditt".

Vi tanker och kör/använder våra fordon förmodligen olika och kan nog bara konstatera att vi I detta avseende just tänker olika. Längre än så här kommer vi nog inte.

Men mitt sätt är det rätta! ;-)

Mvh!
// Niklas
Det är ditt val on du kör med dåliga däck.
Jag förespråkar att av fyra väldigt bra däck, skall de allra bästa sitta på bakaxeln.

Map bromsning, det är att föredra att framhjulen kanar före bakhjulen = bästa däcken bak.
Återigen, för att undvika kast och behålla rikningsstabiliteten på bilen.

En 5 sekunders sökning gav detta som exempel.

Visa gärna ett exempel på referens som stöder din åsikt att bästa däck skall sitta fram.
Det går och hitta precis vad du vill på
nätet.Så du kanar hellre rakt fram i en kurva när framhjulen släpper?.Behåller du " riktningsstabiliteten" när du inte har styrförmågan kvar?
 
F

F.d. 55575

Guest
Tack Michael för den filmsnutten nu fick jag belägg för att jag alltid har gjort rätt. Fortsätter med regeln att köpa två nya däck när jag anser framdäcken behöver bytas. Lägger de nya bak, å bakdäcken blir framdäck, tills det åter är dags för byte.

Du har alltid gjort fel men fortsätt du på
inslagen bana.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns olika kategorier förare, de som "åker bil", och de som "kör bil aktivt" (en mindre del av förarna). Den första gruppen bör ha de bästa däcken bak, den andra gruppen bör ha de bästa däcken fram eftersom de behöver fäste för att hantera bilen. Om man kör husbil så att man riskerar sladd spelar det nog inte så stor roll var de bästa däcken sitter, en husbil med sladd behövs det nog mera tur än skicklighet för att rädda. :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Ni som nu inte kör rally med husbilen eller ni som aldrig får en sladd för att ni kör varsamt och klokt. Om ni nu har de bästa däcken fram och ni kommer körande på en landsväg som är lite våt efter regnet och det hoppar fram en älg eller vildsvin. Ni tvingas alltså göra en undanmanöver av sällan skådat slag eller helt enkelt bara braka in i djuret. Vilken del av bilen kommer då farande som ett jehu efter dessa manövrer?
Min gissning är att aktern kommer farande utan att ni har ett uns av en chans att häva sladden. I bästa fall hamnar ni troligen i diket, i värsta fall blir ni påkörda av ett annat fordon. I allra värsta fall blir ni överkörda av en långtradare. Illa vilket som.
Nä sätt ni de bästa däcken fram och lita för bövelen inte på allt som sägs och skrivs av till och med däckfirmorna själva om motsatsen. Det är svårt att överbevisa en del så det har jag slutat med för länge sedan, det är helt lönlöst.
Kör lugnt i vilket fall som helst.:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Javisst, så är det ju, men jag tror att om man som jag har boggi så är det mindre risk för att bakvagnen tappar greppet & slänger ut.
 
Toppen