• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slitage sommardäck

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Glömde att markera vilka däck som satt fram respektive bak när jag skiftade till vinterhjul i höstas.
Ser att två är lite mer nötta - kan man förutsätta att de suttit fram? Nöter en Fiat Ducato generellt mer fram?

Isf tänkte jag sätta dem bak denna sommar.
Men jag rullar än ett antal veckor på Nokian CR3, fortfarande en hel del snö kvar på mindre vägar.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ok! Jag misstänkte nästan det, men vad bra - då fick jag det bekräftat.

Har michelin ag. cp däck nu - är det nån som testat continentals, eller pirellis cp däck - och kan säga nåt om däckslitaget på dem, kontra michelin?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har man rätta känslan så går det att känna vilka hjul som är drivande och frirullande, man kan även känna vilken sida dom har suttit på!
Michelin och Conti är dom märken som har CP däck och dom är ganska likvärdiga. Om Pirelli har tagit fram ett CP däck så vill jag gärna se det rulla några år, Hankook har också något på gång.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
klart att den sliter mer fram den är framhjulsdriven +servon sliter på däcken om du vrider på ratten innan bilen rullar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har bara framhjulsdrivna bilar i familjen och jag brukar aldrig märka upp hjulen vid skifte. Jag monterar alltid de bästa däcken fram.

Enda "nackdelen" blir den gången samtliga däck måste bytas samtidigt, av kostnadsskäl. Just nu är vi i det läget att samtliga sommardäck på båda personbilarna måste bytas NU. :-(

Mvh!
// Niklas
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Jo precis. Den skillnad i slitage jag har nu är förhållandevis marginell, så då skiftar jag hellre plats på hjulen och har förmodligen efter några mil ett ganska jämnt slitage både fram och bak :)

Däcknörd som jag är så är jag dock redan sugen på att köpa nya däck - trots att jag har många mil kvar på Michelindäcken... På mina personbilar så säljer jag alltid däcken när de har kanske 40% kvar - och köper nya. På så vis har man alltid fräscha däck, och minskar risken för punktering med ett bättre mönsterdjup.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Rekommendationen är att de bästa däcken ska sitta bak.

WillerWalle

Det i sig är ju korrekt, dvs att det ofta rekommenderas (oftast vintertid).

Jag har än så länge, i mitt +50-åriga liv och med en del mil i ryggen, både 2-hjuligt, 4-hjulugt och med husbil (finns alltid de som kört mycket mer än mig men än fler som kört mycket mindre) aldrig tappat greppet bak på ett framhjulsdrivet fordon.

Där emot har jag ganska ofta tappat fästet fram (vattenplaning, snömodd). Och jag föredrar att kunna påverka riktningen genom att styra och bibehålla/återfå förlorat grepp genom lätt acceleration. Vilket funkat bra fram tills idag, för mig...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det klassiske var Citroen ID/DS. Her kunne en se hvor mye bakhjulene påvirket retningen. En kunne kjøre med ett bakhjul, selv på isbane. Men på isbane om en touchet bremsen eller var uforsiktig med gassen så gikk bilen rett frem utansett hva en gjorde med rattet. Selv raske rattbevegelser kunne sende den rett frem. Det var kun greppet foran som kontrollerte bilen. Det å få til en bakhjuls skrens var i praksis umulig, en hadde på den bilen håndbremsen også på forhjulene og bremsetrykket på akslene kom fra trykket i fjæringen på samme aksel.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det i sig är ju korrekt, dvs att det ofta rekommenderas (oftast vintertid).

Jag har än så länge, i mitt +50-åriga liv och med en del mil i ryggen, både 2-hjuligt, 4-hjulugt och med husbil (finns alltid de som kört mycket mer än mig men än fler som kört mycket mindre) aldrig tappat greppet bak på ett framhjulsdrivet fordon.

Där emot har jag ganska ofta tappat fästet fram (vattenplaning, snömodd). Och jag föredrar att kunna påverka riktningen genom att styra och bibehålla/återfå förlorat grepp genom lätt acceleration. Vilket funkat bra fram tills idag, för mig...
Du ska vara glad att du aldrig hamnat i en sådan situation som bakvagnen släpper, det är svårt för många att förstå att man måste ha ett bra grepp bak i en nödsituation och det gäller även sommar! Men viktigast av allt är att alla däck är bra!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju undra om detta med bäst däck bak inte är lite gammalt tänk. På den tiden när man började förespråka detta så fanns ju inte alla hjälpsystem som ABS mm. ABS'en gör ju att man har styrförmåga även om man tvärnitar på alla väglag. Jag tycker rent logiskt att framdäck med sämre/minst mönsterdjup inte får maximalt väggrepp som är nödvändigt vid en manöver där ABS'en går in.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Frågan har ju stötts och blötts ett antal gånger men precis som Avarage sätter jag alltid bästa däcken fram vid säsongsbyte.
Det av både ekonomiska och av bekvämlighetsskäl. Däcken slits mer jämnt då och det blir teoretiskt sett hälften så många gånger det skall köpas in nya däck och trasslas med däckkrängningar hos gummigubben.

Sen föredrar även jag att kunna ändra riktning på nosen så bra som bara möjligt.Kan inte minnas att rumpen varit något problem någonsin, däremot har det velat gå rakt fram mer än en gång.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är ju självklart att man försöker att hålla ett jämt slitage mellan hjulen och då hamnar ju dom bättre fram ibland. Men bara tanken att greppet bak inte är så viktigt, då tänker man fel! Vi vill ha framkomlighet och vi vill kunna styra det är det som vi känner av ibland när det släpper fram. Men vid en panikinbromsning kommer bakvagnen kastandes sidledes med ofta en svår utgång och det är därför man vill ha greppet bak!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har haft bredsladd på asfalt två gånger med Sabb 900.
Med min Polo fick jag kast/sladd på hal vinterväg vid två tillfällen, på raksträcka.
Karade upp dessa kast/sladdar.

Även med ABS och antisladd blir marginalen större med bra däck bak.
Det är för det flesta mindre dramatisk med understyrning (framdäcken släpper före bakdäcken) än överstyrning/sladd.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det viktigast är att ha färska däck . Gamla blir hårda o sämre fäste. Så nyare däck och rätt däck för säsong. Så här man kommit längre än var man placerar däcken.
Mats
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ni som vid normal körning i trafik tappat greppet bak, men inte fram, på en framhjulsdriven bil.
Vid vilka situationer har detta inträffat?

Jag har tappat greppet bak på framhjulsdriven bil men aldrig vid normal körning. Inte ens när jag tvingats köra väldigt fort i nödsituation (inträffat 2 gånger).

1.) Vid lek med handbroms på halt underlag.

2.) Vid onormalt hög ingångshastighet i rondell (tom på övrig trafik) där du först svänger skarpt höger för att därefter omedelbart (innan bilen kommit i balans) bytt riktning till vänster (runt rondellen).

Alltihop med avslag på gasen vilket i praktiken innebär motorbroms = mer last fram och mindre (läs lättare bak). I en rondell med negativ banking på vägbanan (dvs den lutar utåt).


Ingen av dessa 2 situationer är normal körning i trafik.

// Niklas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ni som vid normal körning i trafik tappat greppet bak, men inte fram, på en framhjulsdriven bil.
Vid vilka situationer har detta inträffat?


// Niklas

-Med min Polo fick jag kast/sladd på hal vinterväg vid två tillfällen, på raksträcka.

-Har haft bredsladd på asfalt två gånger med Sabb 900. Inträffade vid hög kurvhastighet i fuktigt väglag.

(oräknat en tredje gång, på silverstone @160 kmh, en av dom svepande vänsterkurvorna tog jag kurvan med sladd, i en Saab 900, ramhjulsdriven för den som inte visste.)
 
F

F.d. 54526

Guest
En Michelinman var i Aftonbladet förra veckan och förespråkade att man skulle köra slut på däcken och det har jag alltid gjort. Har aldrig bytt ett däck som inte var skadat eller på (strax under helst) gränsen till godkänt. Växlar bak och fram halvvägs genom däckens liv så blir det jämnt slitet till slutet.

Ett bra test var när jag verkligen körde helt slut på en omgång däck på min första bil, en Peugeot 205. Vid rikligt regn så lyckades jag aldrig få bakhjulssladd utan det var framhjulen som kunde spinna loss vid acceleration och då var det bara att lätta på gasen och ordningen var återställd.

Så vill man vara säker så finns det egentligen bara en riktigt bra sak - sänk hastigheten när det regnar, blåser, är snömodd, is, osv. och undvik omkörningar om möjligt. Däcken kan rädda en situation men det är nästan alltid hastigheten som har skapat den.

//Thomas
 
Toppen