• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej Marianne!

Toresund där din farmor föddes ligger i Södermanlands län ca 7 mil från Stockholm,
ungefär 1 mil norr om Marifred och slottet Gripsholm.
År 1890 bodde familjen på Bergkvara säteri i Småland. Hennes far var trädgårdsmästare där.
Skickar med en bild på när familjen bodde på Herresta i Toresund socken.
Du har din farmor på nedersta raden.

Visa bilaga 7257
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Eftersom vi har något som heter Bergkvara i Kalmar län också så klistrar jag in den informationen jag hittade i folkräkningen 1890.

Post 1196191
Hildur Adina Josefa
f. 1886 i Toresund (Södermanlands län, Södermanland)
d.
Flicka, barn i familjen
Bergquara säteri
Bergunda (Kronobergs län, Småland)
Födelseort i källan: Toresund, Nyköp.l.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

tusind tusind tak:msn_flower: I er helt fantastiske:bock::bock::bock:

vores datter Nanna på 16 år, kan nu også se at den der Husbilsklubben som vi bruger så meget tid på, kan anvendes til hendes fordel også.
jeg har fået vældig lyst til at forsætte, hele mit liv har jeg hørt om den der svenske oldefar der kom til Danmark, han var ganske rigtigt trådgårdsmästere rundt på slotte og herregårde, har fået fortalt at han også var på Sofiero.
eftersom min far var gammel da han fik mig, er der kun 1 af hans søskende tilbage, min faster på 98 år men hun er helt klar i hovedet, så jeg vil besøge hende og se om hun har foto eller andet og høre hvad hun kan fortælle.
man skal passe på mens tid er.
endnu engang tak fordi I har fået os igang
helt utrolig fantastisk husbilsklub:yes::yes::yes:
hilsen Marianne
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej Marianne
År 1900 var din farmor piga i Helsingborg

Post 978032
Broström, Hildur Adina Josefa
Piga
f. 1886 i Toresund (Södermanlands län, Södermanland)
Flicka, ensam i familjen
Qvart. Carl XV.
Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Toresund Södermanlands län

hennes far var trädgårdmästare utanför Helsinborg i Filborna år 1900

Post 1032463
Broström, Ferdinand Leander
Trädgårdsmästare
f. 1852 i Dädesjö (Kronobergs län, Småland)
Gift man, far i familjen
Filborna
Helsingborgs landsförs (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Dädesjö Kronobergs län

din farmors bror var artillerist i Karlskrona år 1900

Post 435760
Boström, Emil Conny Verner
Artillerist
f. 1882 i Knivsta (Stockholms län, Uppland)
Pojke, ensam i familjen
Kongl. Carlskrona Amiralitet
Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
Födelseort i källan: Knivsta Uppsala län
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

hej Mats
tak for endnu flere oplysninger.
hvor har du hitttet disse oplysninger ??
det ser ud til at historien er en helt anden end jeg troede:wideeyed:
min oldefar Ferdinand Leander døde i danmark 1906 og ligger begravet i Espegærde
så han kan ikke have været i Danmark så mange år
jeg troede at han havde mødt min oldemor i Danmark og deres børn var født her.
men på et døgn viser det sig at historien må være en helt anden
det er meget spændende synes vi
vi vil helt sikkert forsætte at søge, vil det mon være godt at tage et helg kurs i slægtsforskning ??
eller hvordan er I andre kommet igang ?
hilsen fra Marianne:)
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Släktforskning

Detta är ett svar på Postis fundering 2008-02-27. Svaret är något senkommet, jag vet, men det beror på att jag är ny medlem och inte har tittat in på avdelningen släktforskning förrän nu.

Tråkigt när det fattas så mycket som det gör i Arvika. Jag har kollat lite i Genline och jag tror att du måste lägga ner ett jättejobb om du skall komma fram. Men om det funkar är det värt varje sekund!

Det finns två Arvika-församlingar, en landsförsamling och en stadsförsamling. För båda dessa finns i alla fall husförhörslängder för 1828, det år då din gubbe föddes. Du får nog lov att titta i dessa i den församling som gäller. Enklast är att följa kolumnen för födelseår och varje gång du ser årtalet 1828 så stannar du upp och kollar födelsedag och personnamn. Och varje gång du ser namnet Magnus med rätt födelsedag (finns troligen bara en) får du ta en koll på faderns namn och göra en bedömning om det rimligen kan vara rätt person. Och i Landsförsamlingen kan du följa en trolig Magnus fram till 1857 och kolla om det finns någon notering om att han flyttade till Frändefors det året. Finns det, så kan du vara mycket säker på att det är "din" Magnus. Hoppas att det är landsförsamlingen som gäller för i stadsförsamlingen fattas i stort sett alla förhörslängder mellan 1828 och 1857. Och mycket annat fattas också.
Det är så här det ibland är med släktforskning, mycket jobb, mycket letande, sida upp och sida ner tills man blir alldeles vimmelkantig. Lycka till!

Hälsningar / Sven-Erik
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Släktforskning

Tack för detta tips.
Jag såg att SVAR rear ut microfilmerna för 5:-/st så långt lagret räcker fram till 30 Maj, jag köpte ett antal husförhör de aktuella åren från Arvika och väntar på leverans så kan jag gå till biblioteket för att låna microfilmsapparaten och leta i dessa böcker. Scb. skall upphöra med utlåning av microfilmer och koncentrera sig på inskanning till databaser i stället, om jag har förstått det rätt.
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Släktforskning

Hej
Hade ingen aning om att SVAR rear ut sina microfilmer! Eftersom man nu för tiden sköter i stort sett all släktforskning via datorn så har jag på senare tid inte haft mycket kontakt med dom. Har abonnerat på Genline i några år, men tänker kolla läget hos SVAR då min nuvarande genlineprenumeration går ut. Genlines material är ju hanterat i flera led vilket gör att läsbarheten ibland är sämre än den skulle behöva vara.

Sedan finns det en relativt ny aktör som heter Arkiv Digital som fotar arkivhandlingar i färg. De använder sig inte av de gamla mormonfilmerna utan gör helt nya avfotograferingar. Ska bli intressant att se hur det blir så småningom. Borde bli betydligt bättre läsbarhet!

Hälsningar / Sven-Erik
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Vi har en microfichläsare som står här hemma och tar plats.
Om någon behöver en sådan så är det bara att komma och hämta den gratis!
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Släktforskning

Bra erbjudanda men de är stora och tar plats, jag åker till biblioteket och läser dem där.
Jag köpte från SVAR några kort som inte var var på "nätet" födde 1908-1910 men det var inte rea utan de tog 20:-/st men det var det värt för jag hittade vad jag skulle.
Och tack för tipset sveboo om Arvika jag fann det på födelsedatum i husförhör som du beskrev, nu är det bara att gå vidare, mycket spännande men jag får väl ägna mig åt att rita lite kartor i höst också så det blir komplett på hemsidan.
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Släktforskning

Hej Postis.
Kul att du lyckades. Känns alltid bra att kunna vara till lite nytta!
Hälsn. / S-E
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Vad har du för släkt i småland? Jag har anor från Värnamo och Torskinge! MVH BO HELGEGREN HBK 681.
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej , nu har jag börjat på kurs i släktforksning, som jag länge har velat göra:wub:Det blir nog väldigt intresant och spännande tror jag:wideeyed:Nu kan man ju få reda på varifrån ens

förfäder kommer. Det ska bli spännande och se vad jag hittar:wub: Mvh
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Hej finns det någon som kan hjälpa mig at läsa? Jag behöverhjälp med Gid 1363.21.25700. Alldeles under Anno 1752 står det 25 Maj födde
Därefter vill jag ha hjälp. Alla förslag är bra.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Släktforskning

Inte lätt inte, den prällen va ingen snäll en skrev som en kratta. för mycket nattvardsvin kanske. det enda jag med säkerhet kan tyda är "Magdalena Jönsdotter" och möjligtvis nielsdotter i raden ovanför
 

Bilagor

  • 009.JPG
    009.JPG
    866,8 KB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Tack för försöket. Jag tror att pappan ska heta Anders Andersson. Det som ser ut som ett B är tydligen ett dubbel S. Bengta något ska vara mamma. Men vad heter hon.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Släktforskning

Anita, har du försökt med husförhörslängden beträffande namnet? Hälsn/AndersW som också har svårt med 1700-talets handstil
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Släktforskning

Gomorron Anita! ett tips! På tidningen Rötters hemsida finns ett anbytarforum, där har jag fått läshjälp när jag körde fast.
lycka till
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Första husförhörslängden är 1792 och då kan jag inte hitta dem. Lite svårt när jag inte är helt säker på deras namn. Det jag är säkjer på är tt barnet heter Ingar Andersdotter. Henne hittar jag med egen familj men inte hennes föräldrar.
 
Toppen