• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

OK!
Det hade varit en lyckträff om det varit samma Axel Hansson som jag kände.
Hittade fler från Sadjem.

Tänk så konstigt minnet kan vara ibland, jag kommer inte ihåg vad alla i familjen hette men däremot kommer jag ihåg vad deras häst hette, Yxna.
Man var salig när man fick sitta på en jutesäck med hö på timmerlasset och åka efter Yxna på de frusna myrarna. Känner lukten fortfarande, det luktade så gott.
Det var tider det.:):):)
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Släktforskning

Far min hette Vilhelm dom var 7 bröder och en syster som dog endast 1 år gammal
så mormor hade nog fullt upp med alla pojkar. Man kommer ihåg när man åkte i risslan under fällen de är fina minnen.
MVH/MaryAlf
 
F

F.d. 2868

Guest
Sv: Släktforskning

Hej Roffe!

Tyvärr passade inte dina namn in på några som jag har. Jag har en Maria Ersdotter 1772-11-04 född i Backberg, Ovansjö gift 1796-09-04 med Erik Ersson född 1772-02-16 i Högbo.
Det är svårt med alla -söner och -döttrar, man blir lycklig när någon med ett ovanligt namn dyker upp. Har en Carin Ersdotter-Jerner född 1804-08-16 i Järbo, död 1883-05-08 bl a.
I Värmland är det många som heter Gyllenius och liknande från början av 1600-talet, är det bekant?
Hälsningar Gerd
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Släktforskning

Hej Anders W. Om vi träffas någonstans i sommar, vilket Inga o jag hoppas, vill Du hjälpa oss lite på traven då med hur man gör? Vi har ju havt den stora förmånen att ta del av det resultat Du fick fram på Ingas sida och jag vill "rota" lite i min härkomst. Vad säger Du?

Vänlig hälsning från Olle o Inga.
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Släktforskning

Här finns en till som släktforskar!
Jag ar mest än så länge riktat in mig på Morfars sida och med säkerhet kommit ner till 1724 men troligen funnit rötterna ända ner till 1650.
Mestadels har allt rört sig i områden runt Örebro, men tex. min mormorsmor är dotter till en samisk skollärare i Norrland.
Jag har fått kontakt med folk/släkt i USA, i går hälsade vi på en släkting som jag för några år sedan inte visste om.
Jag använder programmet Min släkt som register och tycker detta är bra. Hyr in mig på Geneline någon månad om året och lusläser gamla husförhör, kyrköcker mm.
Jag har lagt ut allt jag funnit på min hemsida vilket med tiden gjort att många hittat min sida och jag fått mig tillsänt gamla kort, tom blev det i julas en ny sida med "dagsfärska" foton på nu levande personer. Naturligtvis en lösenordsskyddad sida där bara de som vill bidraga meed eget foto är med. Vilket visat sig bli populärt för där finns redan många kort.

Jag har gjort ett sammandrag av det jag hit intills fått fram om Almgrenssläkten från Närke om någon är intresserad Almgren
Kanske det till och med finns någon här inne som är avlägsen släkting?

Kerstin
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej , nu har jag av en ren slump varit in på biblioteket i Ludvika idag. Det är vist "släkktforskardag" idag på bibloteken. Jag kom då i kontakt med en som visade hur man kommer igång. Jag fick fram lite om min morfar, han var tydligen född i " Vendel" socken i Uppsala län . Det gav mig en kick att ta tag och börja ordentligt nu , så jag ska göra ett försök . Så får se vad man hittar? :wideeyed:Mvh
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Släktforskning

Den här hobbyn är beroendeframkallande. Det kan jag garantera! Hälsn/AndersW
 

River

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Askersund
HBK-Nr
885
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej!

Här är en till som har blivit helt beroende av släktforskningen.
Jag har forskat på allvar sedan 2000, och det går nog inte en dag utan att jag på något sätt tänker på den.
Min forskning är främst i Småland, Södra Sandsjö. Östergötland, Hällestad, Tjällmo Skeppsås , Älvestad, Skärkind m.m. Närke, Svennevad, Asker. I Skåne och Danmark har jag också en hel del.
Jag forskar på min mans anor samtidigt, de är också från Östergötland, men de är från från Vadstena med omnejd, han har många anor från Askersunds Landsförsamling och lite från Tived-Skaraborg.
Vi åker mycket och letar på ställena de har bott på, (då är husbilen helt perfekt). Man får mycket kontakt med så många underbara människor när man håller på med det här.
Vi har också hittat flera ättlingar till samma anor som vi fått en fin kontakt med.
Jag har haft stor nytta av Genline och alla hjälpsamma människor på Rötters hemsida.
Det går att tjata hur mycket som helst om det här så jag får nog ge mig nu.
Jag hjälper gärna till med tips eller råd om det behövs.

Ps. Vi åker nog till Malmö i Augusti på släktforskardagarna där.

Hälsningar Anita
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej igen. Nu har jag fått fram att min morfars mormor var född i Osby i Kristianstads län år 1838. Jag har inte fått tag på de rätta programmen för att kunna forska mer just nu, men det kommer bara jag får hem det . Det är lite svårt att välja rätt, det är ju lite att välja på.Men det blir mer och mer inresant fortsätta:wideeyed:Mvh
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Släktforskning

hemkommen efter en helg i släktforskarnas hus i Leksand....där finns det mesta. Även fint väder och snö i backen.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Släktforskning

ÄR DET NÅGON SOM JAG KÄNNER VIGGEN MVH LYSEKIL
Kanske känner vi varandra !? Om nu Du känner någon med efternamnet Moberg, Maxell Borg, Lysell, så kanske vi kan pratas vidare !? född i början av 40-talet, men avslyttad i mitten av av decenniet! Dalskogen var min hemmaadress och sedan blev det Badhusgatan i "gamla stan"!
Lev väl!
Janne-B / HBK 227
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

vi er begyndt at forske lidt i slægten
i danmark ligger kirkebøgerne frem til 1925 på nettet
har fundet ud af at min farmor Hildur Adina Brostrøm var født 20 april 1886 i Toresund ved helsingborg, hendes far var svensk, Ferdinand Leander Brostrøm
findes der kirkebøger eller andet på nettet man kan søge på i sverige ??
min datter er begyndt på en skoleopgave, det har fået os igang
så vi er meget nybegyndere:) men det er meget spændende

hilsen Marianne
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Jag fick ett "ryck" när en bekant började släktforska och körde igång ganska hårt ett par månader.
Just nu ligger projektet nere. Jag hittade en anmoder till hustrun som dog på 1700-talet inskriven på Danvikens dårhus.
Det är bra att ha i bakfickan ibland :rolleyes:
Kul är det i alla fall att leka detektiv.
/Nisse
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Michael & Marianne!
Det finns en del hemsidor som bjuder på regionala delar av Sverige, tex DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige .
Vill ni ha tillgång till ALLT så kan jag rekommendera Genline Genline :: Släktforskning på Internet där får man betala.

Vi har något som heter Sveriges Geneologiska Förening Nättidningen Rötter Rötter, där kan man beställa CD-skivor med databaser och folkräkningar i massor.

Jag slog in eran Adina på folkräkningen 1890 och hittade hennes familj.
 
Toppen