• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

F

F.d. 5322

Guest
Jag fick hjälp med att hitta min farmor. Hulda Persson (Nilsson) född i Oppmanna, Glasbruket 21/11 1901.
Har en gammal anteckning om att hennes mor Anette skulle vara född 1868-07-22 men enligt farmors födelsenotis, skulle Anette vara född 1868-09-22. Har liksom fastnat igen och hittar inte Nils och Anette. Vad gör jag för fel?
Verkar som jag glömt allt sedan jag höll på sist för några år sen :oops:
T o m hur man hittar vart de flyttat eller var de flyttat från.
Jag kör mina båda föräldrar parallellt. Det kanske inte är så bra?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Tack för frågan, jag skulle också vilja lära mig detta.

På mina två veckors släktforskning har jag hittills endast bara behövt lägga in vad andra forskat fram och har nu kommit ner till 900-talet i Frankrike.

Men nu skulle jag också behöva lite tips hur själva forskningen går till. Jag använder Ancestry på dator och framför allt på iPad.

PS! Jag beslöt mig för att följa en gren tillbaka i tiden så långt det går och har nu kommit till slutet av 400-talet bland lokala kungar och comtesser i Italien och Frankrike!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hoppade faktiskt med i Rötters Anbytarforum härom kvällen men jag tyckte det forumet var svårt att hitta i. Som ny i alla fall.
HBK är oändligt mycket bättre i det avseendet om någon frågar mig.
Det ska ni ansvariga ha all heder av!
Annars finns det säkert massor av tips och hjälp att få av vänliga medlemmar där också! Det tog inte lång tid att få hjälp med farmor i alla fall.
Det finns vänliga och hjälpsamma människor överallt.
Tanken har slagit mig om vi skulle gå en kurs i vinter. Studieförbund brukar ha detta.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej! Är ingen expert men du titta i födelseboken för farmor där du får reda på föräldrarnas namn och ev var de bodde samt moderns ålder vid födseln. Titta sedan in i husförslängden efter föräldrarna. Där står skrivet i vilken församling de är födda, inflyttnings år m m Sök sedan i dessa församlingars födelsebok och du få reda på Anettes föräldrar. Du får växla mellan födelsebocker och husförhörslängder. Du kan även kolla in- och avflyttningslängder.
Harry
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
jag har letat lite grann åt dig. Din farmors mor Annette är född som oä dotter till Malena Åkesdotter den 29/9 1868. Det hittar jag i Vånga C1:12 s 45. Hur kom jag nu dit? Jo, jag började i Genline födda 1898-1920 och hittade Huldas födelsenotering. Där är Annettes födelsedatum fel (22/9). Det står inte var Nils och Annette är födda. Då gick jag till Sveriges befolkning 1890 och 1900. Det är skivor som jag köpt på Sveriges släktforskarförbund. Det finns ganska många som är utmärkta hjälpmedel, men de kostar en del. Jag har köpt och önskat mig dessa under flera år, sedan jag började med släktforskning.
När jag väl hittat att både Nils och Annette föddes i Vånga, blev det "lätt". Jag följde Annette i hfl och såg att födelsedatum (29/7 1868) stämde. Tyvärr går ju in- och utflyttningslängderna inte längre än till 1894, men det fanns en anteckning i Vånga A1:19 s 150 att Annette flyttat till Oppmanna 152 och då hittade jag henne i Oppmanna A1:18 s 152. Sedan gick jag till Genline vigda 1898-1920, Oppmanna och hittade att de gifte sig 19/11 1899.
Man får alltså kryssa mellan husförhörslängder (som kallas A), flyttningslängder (som oftast kallas B) samt födelseböcker, vigselböcker och dödböcker (som oftast kallas C). Att sedan präster skriver fel datum, fel namn eller kallar Anna för Annika, Kjerstin kan heta både Kirsti, Kristin, Kjerstin, Kjersti m.m. det får man ta "på köpet". Det gäller bara att hela tiden följa personen i fråga så man ser var det blivit fel eller ändrats.
Jag hade för några år sedan en kvinnlig släkting som hade födelsedatum i mars i en hfl, i födelseboken hittade jag en enda person med samma namn men hon var född i november. Det tog mig en och en halv dag innan jag, genom att följa henne bakåt från "marsfödelsen" tills jag hittade felet. En präst hade vid en flyttning mellan församlingar (han var mottagande) skrivit in flyttningsdatum som födelsedatum. Sedan var saken klar.
Arkiv Digital har de mest lättlästa kyrkböckerna, medan Genline har lite mer, bl.a. SCB-registren 1898-1920. Dessutom är det ofta bättre ortsregister i Genline, så jag brukar använda dessa parallellt.
Hoppas ni blivit något klokare annars får ni höra av er.
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen
glömde att skriva vad som är absolut viktigast vid släktforskning: skriv alltid noggrant ner var du hittat uppgiften, d.v.s. i vilken kyrkbok (t.ex. hfl Vånga A1:19 s 150). Använder du Genline kan du skriva ner GID (Nils & Annettes vigseldatum Oppmanna vigda SCB 1898-1920 GID 1470.54.300). Då kan du alltid gå tillbaka och hitta uppgiften igen. Det gjorde inte jag i början, var alldeles för ivrig att komma så långt tillbaka som möjligt så fort som möjligt. När jag några år senare ville gå "på bredden", d.v.s. forska på syskon och deras ingifta fick jag börja om från början igen, vilket tog låååång tid.
I början använde jag block och skrev ner alltsammans, men det blev för rörigt efter en tid så då köpte jag datorprogrammet Disgen och nu använder jag det helt och hållet. Där kan man lägga in olika "flockar". Min basflock är för min mors sida, flock 1 för min fars, flock 2 för min svärmors sida och flock 3 för min svärsons. Då är det lättare att hålla ordning på alla. Nu har jag flera tusen namn i datorn, så det är jätteviktigt att säkerhetskopiera till ett USB-minne vartefter.
Hoppas ni fått lite hjälp av detta.
Karin;)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Helt enig med den erfarna släktforskaren Karin att Disgen är ett ypperligt program att jobba i - inte minst för den som är nybörjare. Vill bara tillägga att det på DIS hemsidor finns ypperliga användarguider till programmet där man steg för steg kan öka sin kunskap som släktforskare.

Tycker också att ArkivDigital är att föredra som källa då det för mig upplevs som mycket mer läsbart. I stället för Genlines GID kan man klistra in en mycket bra sidhänvisning via AD in i Disgen med ett enkelt kortkommand. Minst lika bra system om du frågar mig!

Lycka till!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Glöm inte bort att ett abonnemang hos SVAR ofta är en utväg när man kört fast.

Där finns mera inskannat även om det är sämre kvalitet, men bättre det än ingenting.

Sedan finns många folkräkningar att "botanisera" i. Även många andra register att leta i.

Så för mej gäller:

Disgen
Ancestry
Arkiv Digital
SVAR

"Det kostar att ligga på topp" :D


Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

:wink:Trevligt att det inte "´bara" handlar om Husbilar på detta forum. Jo jag har släktforskat en hel del, det började med att min morfar som är född i USA, men när familjen flyttade tillbaks till Sverige så stod det bara "Född N. Amerika" i HFL. Nu efter mycket jobb har jag funnit min Mf,s födelseplats i USA. Nog om det.
Ni som söker anor tänk på att prästen i Fsml kanske inte förde in födelsedatum utan dopdatum! På tidigt 1800-tal var det normala att barnet döptes inom tre dagar. Kanske beroende på hög barnadödlighet på den tiden. Ett litet tips som jag upptäckt i min slälktforskning. Lyckla till med era forskningr, för vet man sin historia så kan man förstå sin nuitid:)
Jag är medlem i DIS det har varit mig till stor hjälp i mitt arbete med att finna mina rötter.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Än en gång: Tack för alla tips! Jag suger åt mig som en svamp!
ArkivDigital har faktiskt gjort en liten miss, vilket jag kan förstå med tanke på den oerhörda mängd info man har läst in. Det är förlåtet. Men kanske någon har Genline eller något annat, där man kan se det?
Det gäller bouppteckningen efter Jonas Kastell i Gässemåla (Kinnevalds Häradsrätt FII:31 (1878-1884) sid 1449)
Det mesta kan jag faktiskt läsa men inte vad "Mangårdsbyggnad med tillhörande vedbod" anses ha för värde. Boksidan är inte utslätad tillräckligt, så jag kan bara se 7. Det bör vara något på 70 kan jag tänka mig.
Tyckte det kunde vara intressant att se vad huspriserna låg på 1880. :rolleyes:

Man lär sig mycket mer än om sin släkt har jag märkt. Att samhället Ryd har hetat Almundsryd (och gör så ibland även idag) det vet jag men att det har haft namnet Nykyrko, visste jag inte, trots att jag bott där i 18 år.
Jag vet inte heller var namnet Kinnevald har kommit ifrån.
Ska bli kul att se om min gamla födelse- och uppväxtby kommer fram med tiden; Hovmansbygd resp. Fridafors. Kanske även dessa ha haft andra namn tidigare. Fridafors har hetat Bjällernäs en tid vet jag.

//Lg
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Glömde en sak: "Oäkta" dyker ju upp lite då och då.
Läste någonstans att om man har tur, kan man hitta namnet på pappan i domböckerna. Men finns det andra sätt?
Min morfars far stack t ex till Amerika och enligt uppgift omkom där p g a någon händelse, efter vad som sägs. Jag vet inte vad han hette eller har någon fakta alls om honom. Det är möjligt att någon äldre släkting vet vad han hette eftersom man vet att han dog. Det gäller "bara" att hitta denna släkting i så fall. :oops:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
Värdet på mangårdsbyggnaden med vedbod är troligen 75. Om du jämför det lilla man ser av andra siffran med slutsumman 15? på raden under så verkar det som andra siffran är en 5:a. Vad slutsumman blir är svårare att se. Då får du nog åka till landsarkivet i Vadstena (där jag misstänker att originalen finns) och titta på originalet. Arkivet finns i Vadstena slott och de är mycket tillmötesgående. Har själv varit där och tittat på bouppteckningen efter min farmors farfar. Vi övernattade sedan på parkeringen vid Hagebyhöga kyrkogård. Lugnt och skönt och med tillgång till välstädat torrdass. Många övernattar vid slottet, men vi tyckte det var för livlig trafik där.
Nu till den andra frågan: Vad heter din morfar? Eller i värsta fall din mor som ogift och antingen hans eller hennes födelsedatum och församling, så ska jag försöka "rota" lite. Jag har ju tillgång till inte bara kyrkböckerna på nätet, utan även skivorna Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970 och 1980, Sveriges dödbok 1901-2009, Begravda i Sverige samt Emibas. Det kan tänkas man kan hitta något i dessa.
Karin;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen
Morfar hette John Edvin Kastell född i Gässemåla, Almundsryds socken 9 aug 1897. Han mor hette Hilda Sofia Johansdotter, som gift Lindborg.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
Detta är inte lätt. Hilda Sofia fick ytterligare ett "oäkta" barn, en dotter - Eleonora Theresia, född 18/7 1909 - men där är Nils Jönsson Lindborg (som Hilda senare gifte sig med) antecknad som fader.
Vad beträffar din morfars far har jag inte lyckats hitta något. Det finns tre män som utvandrade från Gässemåla mellan 1897 och 1902 som kan vara tänkbara "kandidater". Ofta var det ju en dräng eller en son i samma by eller på samma gård som "ställde till det". Dessa tre är: Karl Robert Johansson (ev Pehrsson), född 31/7 1880, utvandrad 12/3 1900; Peter Gustaf Nilsson, född 30/4 1877, utvandrad 18/12 1897; Karl Johan Adamsson, född 8(8 1876, utvandrad 25/3 1902. Det är ju möjligt att någon som har ett fullständigt abonnemang på Ancestry kan kolla om någon av dessa omkommit i en olycka i USA. Det finns ev. en annan väg också. Från 1881 var alla barnmorskor tvungna att föra dagbok över alla barn födda i hemmet. Dessa dagböcker finns i provinsialläkararkiven på landsarkivet. Där är ibland faderns namn antecknat. Dombok tror jag inte mycket på, om inte Hilda Sofia stämt barnafadern inför tinget, men om han snabbt stack till USA hann hon kanske inte med det.
Tyvärr kommer jag just nu inte längre.
Karin:wink:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Stort TACK för din hjälp! Ska försöka leta upp någon gammal släkting som möjligen vet vad han hette.
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Jag vet inte om jag skall vara tacksam eller irriterad :yes:
Då denna tråd skapade en nyfiken het hos mig
Nu vill jag veta mer vilka program rekommenderas
Vad skall man tänka på ?
Tacksam för bra tipps
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Jag började för några veckor sedan med Ancestry på dator och appen på iPad med ca 50 namn i min släkt. De 50 namnen har nu blivit närmare 2000 med hjälp av släktforskares tidigare arbete i Ancestry.

Dessa program är gratis så länge som man inte behöver tillgång till kyrkböcker och annat. Då kostar det 135 kr/månad eller 995 kr/år.

En gren av min familj har Olof Skötkonung 980-1021 i sin antavla och en annan norditalienska lokala kungar från 400-talet. Detta tack vare några adliga ingiften på min mors sida för 150 år sedan.

Min tanke är nu att själv försöka forska fram upplysningar i de grenar som bara har kommit till 17- 1800-tal. Det blir ett detektivarbete!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

J

En gren av min familj har Olof Skötkonung 980-1021 i sin antavla och en annan norditalienska lokala kungar från 400-talet. Detta tack vare några adliga ingiften på min mors sida för 150 år sedan.

Min tanke är nu att själv försöka forska fram upplysningar i de grenar som bara har kommit till 17- 1800-tal. Det blir ett detektivarbete!

Knarrevik då är vi släkt på långt håll. :wink:

Halvar Nilsson

Halvar Nilsson övertog cirka år 1637 gården i Tomte, Rödön, och efter fredslutet år 1645, då åbon återfick sin odelsrätt, åsattes gården ett skattetal av 2 ½ tunnland och Halvar erlade i landskyld 1 daler 13 öre och i skinnskatt 3 öre. År 1663 fick Halvar böta 40 mark för att hans två söner, som han hade skickat till fäbodarna, kvarblivit där över den andra stora solenne böndedagen. Gården innehades 1675-1679 av Halvars son Olof Halvarsson, som dog ogift, varefter den övertogs av brodern Edfast och systern Britta, som var gift med guldsmeden Johan Hansson Botskier. (Rödöboken/244, Gösta Wikegård 1968)


/Bosse
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Knarrevik då är vi släkt på långt håll ;) /Bosse

Troligtvis!
Jag börjar tro att vi alla är släkt, även om jag inte tror på Adam och Eva.

bild-787122.PNG
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej,
ett bra program för att hålla ordning på alla personer man hittar är Disgen. Det köper man genom DIS (datorhjälp i släktforskningen). För själva släktforskningen kan man antingen köra till landsarkiven, där mikrofiche finns på kyrkböckerna eller skaffa abonnemang på Genline (med eller utan Ancestry) och/eller Arkiv Digital, och då kan man sitta hemma vid datorn. Mikrofichen på landsarkiven är samma som Genline har, kopior på allt som mormonerna fotograferade på 50-talet, alltså i svartvitt och med gammal teknik, vilket gör dem ganska svårlästa ibland. Mer lättlästa är fotona i AD (Arkiv Digital), som är fotade i färg med digital teknik.
Skillnaden, förutom i läsbarhet, är att Genline ibland har bättre ortsregister och dessutom har SCB-registren på födda, vigda, döda 1898-1920. MEN AD är på väg i kapp. Jag brukar använda Genline och AD parallellt.
Det viktiga är man redan från början noga antecknar exakt var man hittat en uppgift, kyrkobok, sida eller bild.
Sedan är det "bara" att sätta igång. Börja med någon släkting som är född före 1895 och där du vet födelsedatum och församling. Varför 1895? Jo, de flesta kyrkböckerna som är fotograferade slutar runt 1895.
Lycka till med forskningen, men tänk på att den är vanebildande.
Karin;)
 
Toppen