• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforska i Stockholmsförsamlingar

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Är det någon som kan förklara hur man hittar i Stockholms husförhörslängder!

Jag har en kvinna som flyttar in till Grevgatan 18 i Hedvig Eleonoras församling 1871.
Husförhörsböckerna är sorterade efter kvarter, och verkar inte stå i alfabetisk ordning.

!. Hur hittar man till vilket kvarter Grevgatan 18 hör?
2. Hur hittar man sedan detta kvarter i husförhöret?

Tycker det verkar rätt krångligt när man kommer till huvudstaden, men så är det vad man än ska göra där, eller hur! :D

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Jovisst, där finns mycket att fördjupa sig i, liksom denna sida

Stockholms stadsarkiv

Jagb har försökt, men jag kan inte hitta info som hjälper mej där.

Är väl "Dumb som ett spån" som jag såg prästen noterade för en släkting häromdagen, eller åxå har jag passerat "Bäst före" igen!

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Hej!
Det här kanske kan vara till lite hjälp. "Grevgatan 18 (Lindormen 10) Rote 11 (Artilleriroten), Hedvig Eleonora" Om du talar om namn och födelseår/församling så kan jag kolla om jag hittar henne i Databasen Rotemannen från 1885

Hälsningar.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Tack Bertil, det var som tusan!

Emma Gustav Andersdotter
1850-07-06 i Kårsta (AB)

Fråga:
Hur fick du fram dessa uppgifter?

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Hej,
I Sveriges befolkning 1900 hittar jag henne i Kårsta på Röby Båtsmanstorp.
Då är hon gift med Johan Oskar Söderström Tjust , född 1854 i Kårsta samt har flera barn: Johan Emil född 1878 i Kårsta, Karl Rickard född 1879 i Kårsta,
Oskar Leonard född 1880 i Kårsta, August Reinhold född 1884 i Kårsta, Henrik Hilarius född 1885 i Kårsta samt ett fosterbarn Anna Leontina född 1894 i Jakob och Johannes i Stockholm.
Du kan kanske fortsätta där eftersom hon tydligen flyttar tillbaka till Kårsta före 1878.
Karin:wink:
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Tack Bertil, det var som tusan!

Emma Gustav Andersdotter
1850-07-06 i Kårsta (AB)

Fråga:
Hur fick du fram dessa uppgifter?

Hälsar
Kåre

Hej i en CD som heter Rotemannen och täcker en del av Stockholms bosatta.
hon finns inte där för hon flyttade tillbaka till Backa och Röby redan 1872 och fick sitt första barn där enl. Bosatta i Sverige 1880

Post 1880-2-19-634

Andersson, Emma Gustafva

f. 1850 i Kårsta (Stockholms län, Uppland)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Backa och Röby
Kårsta (Stockholms län, Uppland)

Registrerad födelseort: Kårsta Stockholms län

hennes make
Post 1880-2-19-633

Söderström Tjust, Johan Oskar
Båtsman

f. 1854 i Kårsta (Stockholms län, Uppland)

Gift man, far i familjen

Backa och Röby
Kårsta (Stockholms län, Uppland)

Registrerad födelseort: Kårsta Stockholms län
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Stort tack Keskendal för infot.

Jag har inga problem med uppgifterna när hon lämnat Stockholm, eftersom det är såååå mycket lättar "på landet".

Meeen hon har varit en liten sväng i Stockholm innan hon gifte sig ned Tjust. Och det är den tiden jag har så svårt att leta i,

Hon lämnar sitt Kårsta i unga år, och sedan kommer hon kommer alltså från Grevgatan 18 år 1871, men vad har hon gjort åren innan?

Undrar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Tack igen för allt arbete pojkar!

Men jag saknar fortfarande svar på:.........

"Är det någon som kan förklara hur man hittar i Stockholms husförhörslängder!

Jag har en kvinna som flyttar in till Grevgatan 18 i Hedvig Eleonoras församling 1871.
Husförhörsböckerna är sorterade efter kvarter, och verkar inte stå i alfabetisk ordning.

!. Hur hittar man till vilket kvarter Grevgatan 18 hör?
2. Hur hittar man sedan detta kvarter i husförhöret?"


.......om nu någon har något :confused: . Verkar rätt klurigt, om jag får säja det själv! :)

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Hej igen,
jag vet inte hur mycket du har hittat av detta men efter vad jag kommit fram till så flyttar hela familjen till Rö 1853 och flyttar därifrån 1862 tillbaka till Kårsta. 1862-1870 finns familjen på sid 53 i Kårsta A1:12 (AD). Emma Gustava flyttar till sid 42 1867 men kommer tillbaka 1869. Sedan flyttar hon till Hedvig Eleonora i oktober 1870. Det står både i Kårsta A1:12 s 53 och i Kårsta B:1
s 143 nr 35. Men jag kan inte hitta henne, varken i inflyttningslängden för 1870 eller i rotemansarkivet eller i mantalsregistret.
Men nu har jag hittat henne. Kvarteret heter Lindormen och det hittade jag genom att söka på några länkar i Stockholms stadsarkiv, historiska kartor 1885. Jag laddade ner den högupplösta varianten och förstorade den tills jag kunde läsa kvartersnamnen. Sedan var det "bara" att gå in i husförhörslängden för Hedvig Eleonora 1870-1871 och leta. Hon finns i Hedvig Eleonora A1a:69 bild 137 på högersidan längst ner. Det är i Arkiv Digital. Lycka till i fortsättningen.
Karin:wink:
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Hej Karin, och tack för hjälpen.
Jag letar baklänges med denna kvinna, och fick stopp 1871. Hon finns med i utflyttningslängden 1871 (ej 1870) för Hedvig Eleonora. Ska vara utflyttad från Grevgatan 18.

Då tänkte jag att det är väl bara att leta upp gatan i husförhöret. Men såååå lätt är det inte i Stockholm. Där sorterar man efter kvarter.

Bertil informerade mej vilket kvarter jag ska leta i, meeeen det finns inga register vad jag kan se!
Får nog skaffa CD´n "Rotemannen"

Men eftersom hon, som du informerade, flyttar till Hedvig Eleonora i oktober 1870, sedan flyttade ut 1871 som jag ser. Så har det inte hänt så mycket.

JO, hon blev med barn förståss, och flyttade hem! :)


Ha en trevlig helg alla hjälpsamma!

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • Emma Gustava.JPG
    Emma Gustava.JPG
    18,8 KB · Visningar: 2

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Men nu har jag hittat henne. Kvarteret heter Lindormen och det hittade jag genom att söka på några länkar i Stockholms stadsarkiv, historiska kartor 1885. Jag laddade ner den högupplösta varianten och förstorade den tills jag kunde läsa kvartersnamnen. Sedan var det "bara" att gå in i husförhörslängden för Hedvig Eleonora 1870-1871 och leta. Hon finns i Hedvig Eleonora A1a:69 bild 137 på högersidan längst ner. Det är i Arkiv Digital. Lycka till i fortsättningen.
Karin:wink:

Hej igen Karin.

Jag läste inte dom sista raderna hur du gick tillväga!
Ska försöka göra som du beskrev.

Ännu en gång STORT TACK!:)

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Hej igen,
jag tror inte du behöver köpa Rotemansskivan om du bara har någon enstaka ana i Stockholm. Det mesta av rotemansarkivet finns på nätet under Stockholms stadsarkiv. Där finns också mantalsregister, några mantalslängder samt en del kyrkböcker med register.
För att hitta kvarteret googlade jag på Kvartersnamn i Stockholm och hamnade på Stockholmskällans sida. Sedan laddade jag ner kartan från 1895 som jag skrev och sedan var det inte så svårt, även om det tog lite tid. Innan jag började söka på 1895 års karta kollade jag var Grevgatan ligger och det är på Östermalm. Är visserligen uppvuxen i en förort till Stockholm, men flyttade därifrån 1966 så mitt minne av staden är lite rostigt.
Lycka till i fortsättningen.
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholsförsamlingar

Karin, jag har snart "knutit ihop säcken" för denna kvinna.

Även jag är uppvuxen utanför Stockholm, Bro och Nacka, men flyttade till Skåne 1968.

Har mycket släkt däruppe, och har klarat mej med Rotemansarkivet än så länge. Men allt finns ju heller inte där.

Hur hittade du rätt sida i husförhöret?
Fick du leta sida för sida?

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforska i Stockholmsförsamlingar

Hej Kåre,
trevligt med fler 08-or som blivit "naturaliserade" skåningar. Men jag har i stort sett all min släkt på min mors sida från Skåne och även om min farmor var född i Stockholm så var hennes morfar född i Malmö.
Svar på din fråga: ja, jag letade sida för sida kan man säga. Jag gick 5 sidor fram i taget och om det då kom upp ett nytt kvarter så gick jag bakåt tills det gamla dök upp, så 5 sidor fram igen och så höll jag på. Det går ganska fort faktiskt eftersom många kvarter tar upp både 5, 10 och ibland ännu fler sidor.
Karin:wink:
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Släktforska i Stockholmsförsamlingar

är kanske sent ute men ställde den första frågan till en bekant som forskat i 25 år och kan turerna. Nu har ni säkert fått svar men iaf...

Man söker inte i Husförhörslängder i Stockholm. Där jobbar man med flyttlängder. (Husförhörslängder innehåller bara namn om man har tur). En annan källa som man använder i Stockholm är Mantalslängder men framförallt mantalsuppgifter.

Efter 1878 finns det "Rotemansarkivet" som man använder men just nu är det "bara" Gamla stan, Södermalm, Nedre Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm och Brännkyrka, som finns sökbart på en CD-skiva som heter Rotemannen.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforska i Stockholmsförsamlingar

är kanske sent ute men ställde den första frågan till en bekant som forskat i 25 år och kan turerna. Nu har ni säkert fått svar men iaf...

Man söker inte i Husförhörslängder i Stockholm. Där jobbar man med flyttlängder. (Husförhörslängder innehåller bara namn om man har tur). En annan källa som man använder i Stockholm är Mantalslängder men framförallt mantalsuppgifter.

Efter 1878 finns det "Rotemansarkivet" som man använder men just nu är det "bara" Gamla stan, Södermalm, Nedre Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm och Brännkyrka, som finns sökbart på en CD-skiva som heter Rotemannen.


Hej janese.

Jag är tacksam för all info, eftersom det finns mycket att göra för mej i Stockholm.

Jag mejlade Stockholms Stadsarkiv och beklagade mej att det var så svårt att hitta.
För de intresserade klipper jag in svaret här:

Vanligtvis arbetar man sig fram i Stockholm via mantalsregistret http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-...l-mantalsbocker/Mantalsregister-1880-1884/som sökingång till mantalslängderna under Skatter i SVAR.
Husförhörslängderna i Stockholm har inte samma funktionalitet som i landsorten.
Kvartersnyckel finns på vår webbplats:
Adressnyckel 1729 och 1810 - Stockholms stadsarkiv.
Sedan får aktuellt kvarter framletas i husförhörslängderna.

Med vänlig hälsning


Ola Larsson
Stockholms stadsarkiv


Hälsningar och tack för all hjälp!
Kåre

OBS Plocka bort sista ordet "som" i första länken, så fungerar den!

Hälsar
Kåre
 
Senast ändrad:
Toppen