• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

F

F.d. 55557

Guest
Är det någon som har koll på om det går bra att stå på Skummeslövs strand över natten??
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Om vi kollar på HBK ställplatser skriver Leif-143 "Skyltat med "camping förbjuden" men vad jag fått reda på gäller vanliga parkeringsregler"

Skulle vara intressant att veta,är det någon som testat??
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand

Hitta nu inte på egna regler igen.

Det har varit campingförbud i många år, men inte parkeringsförbud.

Ja, vi har parkerat där under lågsäsong.

Campingförbuden kom till när ungdomar campade vilt OCH skräpade ner. Det gör ju inte vi i HBK. Vi sköter sopor och tömning som vi ska, allt enl årsmötets beslut.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Hitta nu inte på egna regler igen.

Det har varit campingförbud i många år, men inte parkeringsförbud.

Ja, vi har parkerat där under lågsäsong.

Campingförbuden kom till när ungdomar campade vilt OCH skräpade ner. Det gör ju inte vi i HBK. Vi sköter sopor och tömning som vi ska, allt enl årsmötets beslut.


VEM menar du hittar på egna regler??

Är det någon som VET om det brukar "parkera" husbilar där över natten??
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Då går vi till källorna: Laholms kommun:

God tillgänglighet
Eftersom bilar tillåts på vissa delar av stranden i södra Mellbystrand och i Skummeslövsstrand underlättas tillgängligheten för funktionshindrade. Särskilt nedfarten vid Ejdervägen, i södra Mellbystrand, kan rekommenderas. Här finns såväl handikapptoalett som omklädningshytter.

Parkering och bilar på stranden
Dagtid är parkering tillåten på vissa delar av stranden från Mellbyvägen och söderut. Nedanför Strandhotellet i Mellbystrand finns det också gott om parkeringsplatser.

Camping och övernattning i husbil är dock inte tillåten utanför angivna campingområden.

Naturistbad
I norra Mellbystrand, utmed naturreservatet Hökafältet, finns ett naturistbad. Det är en familjär och mycket omtyckt strand med sanddyner utöver det vanliga.

Camping
Camping är endast tillåten på de campingplatser som finns i området. I övrigt är camping inte tillåten väster om E6:an. Det är alltså inte tillåtet att övernatta på stranden med tält, husbil eller husvagn.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Tack Riviära för utförligt svar.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand

Här har vi en annan källa, antagen av kommunfullmäktige:

Laholms kommuns författningssamling 1.3
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Laholms kommun; antagna av kommunfullmäktige den 30 november 1995

Förtäring av alkohol
13 § Spritdrycker, vin och starköl får inte förtäras inom följande områden annat än i samband med tillåten servering därav:
I Skummeslövsstrand inom ett område som begränsas av havet, Tallsätravägen, Norra och Södra Kustvägen och Skogsallén. Gränsgatorna ingår i området.

Camping
15 § Camping får på offentlig plats inom detaljplanelagt område samt på de badplatser som anges i bilagan till dessa föreskrifter ske endast på därför särskilt iordningställda campingplatser.

Hundar
18 § Hundar får inte vistas
1. på allmänna lekplatser,
2. på de badplatser som anges i bilagan till dessa föreskrifter under tiden
från och med den 1 maj till och med den 15 september med undantag för av kommunen särskilt anvisade områden för hundbad.

Badplatser
Mästockabadet vid Björsjön i Mästocka
Skogabybadet vid Gatesjön i Skogaby
Glänningebadet vid Glänninge sjö i Laholm
Havsstranden med angränsande sanddyner
Sjöaltebadet vid Sjöaltesjön i Sjöalt
Storesjöbadet vid Store sjö i Norra Össjö

Som sagt, parkering är tillåten.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Tack Kenth för dit svar.

Ni ( Kenth&Riviera) skriver i princip samma sak,ni har bara "lite" olika uppfattning vad som är parkering och camping.
Som vi läst i annan tråd kommer säkert svar även på denna fråga så småningom.

Soliga hälsningar Svenne o Bibban
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skummeslövs strand

Det går vel som med forsøket på å få til forbud mot overnatting på rasteplasser i Norge. Myndighetene oppdaget at de hadde ingen mulighet til å lage et generellt forbud! Det er internasjonale lover og regler om hviletid for yrkessjåfører - denne pålegger de enkelte land å legge til rette for at hvilepausene kan gjennomføres på en forsvarlig måte :D. Defineres overnatting i bil som camping og det åpnes for forbud mot camping utenom campingplassene så blir det "jättekult" - tenk 50 tonns vogntog inn på campingplassene.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Något förbud om övernattning på rastplatser umed vägarna vi inte sett.
Men dom är ju inte SÅ kul att stå på med all trafik som dundrar förbi.
Så det är väl inte där problemet finns.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Camping och parkering är två vitt skilda saker, som Gunilla och Kenth påpekar, det vet vi ju alla (tror jag).

Om det finns dokumentation iförd i stadgarna om "övernattning i husbil" som Riviera citerar, då blir det ju onekligen mer komplicerat..

-Det här med rastplatser/övernattning ,tänk bara tex. att ni är på väg med vanlig personbil, blir dödströtta fram på kvällskvisten; Då är man ju tvungen till att stanna,luta sig bakåt och sova, talar av egen erfarenhet, då jag har varit chaufför ett tjugotal år av mitt yrkesverksamma liv, och farbror polisen vill inget hellre än ,att vi vilar upp oss när vi blir trötta, vi själva,våra medtrafikanter också.

Sedan, hur länge man sover, det skall andra GE BLANKA FAN I !

Så jag föreslår,att ni åker till Skummeslövs strand, lägger er för att sova, ajabaja, inte släpa ut någonting utanför bilen ,och checkar av vad som händer.
mvh
KaMa1
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Hej på er.

Då Jag har tillbringat samtliga semestrar sedan födsel i Skummeslöv (46 stycken) så kan Jag med garanti lova att den som övernattar i husbil på stranden kommer att få problem.

Har sett åtskilliga främst Tyskar under åren som blivit avhysta,samt att skyltarna vid nerfarterna till stranden är ganska tydliga på vad som gäller.

Då det även finns gott om campingar med allt vad det innebär så är kontrollen att förbudet efterlevs enligt min erfarenhet stenhård, så att under säsong är det inte ens idé att försöka.

skall vid nästa besök fotografera skyltarna då Jag inte kommer ihåg ordagrant vad det står,kanske Riviera kan ta en bild om Du bor på stället som ditt nickname så har Du inte långt dit.

Ha de
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Skummeslövs strand

Hej på er.

Då Jag har tillbringat samtliga semestrar sedan födsel i Skummeslöv (46 stycken) så kan Jag med garanti lova att den som övernattar i husbil på stranden kommer att få problem.

Önskar att "Lars o Anita" förtydligar texten. Som jag tolkar den är det ett klart uttalat hot.
 
Toppen