• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skum lans

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Testade tvätta med en skum lans och blev överaskad hur bra det funka
Blir enklare att hålla hb ren annvänder en högtrycktvätt som jag kopplar bort spolröret och monterar dit skum lansen med koncenterat som blandas med vattnet som blir ett kraftigt skum som löser smutsen bra utan att skada hb
Sen spolar jag bort skummet efter ca 5-6 min
Glömde fota efter bilder blir mera test
 

Bilagor

  • EFB50373-9FF4-4B94-9780-8F1CEB9CF3F2.jpeg
    EFB50373-9FF4-4B94-9780-8F1CEB9CF3F2.jpeg
    923,6 KB · Visningar: 18
  • A45CE3FC-0597-4555-B011-9C214B86900A.jpeg
    A45CE3FC-0597-4555-B011-9C214B86900A.jpeg
    944,7 KB · Visningar: 16

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

Blir husbilen tillräckligt ren efter det där eller måste du tvätta av den som vanligt efteråt?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

Blir husbilen tillräckligt ren efter det där eller måste du tvätta av den som vanligt efteråt?

Det beror hur skitig den är har nyss skaffat detta medel men det ser väldigt lovande ut
Ska fortsätta testa blir nog taktvätt om det slutar regna
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

och detta är helt säkert på en husbilens fogar?
Skrivs mycker om en del tvättmedel som många inte törs använda för det är avfettning i, vad är det då inte i detta medel?

Hej
Fick detta svar fr säljaren

Hej igen,
Vågar inte säga säkert, men har inte hört några problem om detta. Är du osäker så kan du späda ut medlet lite extra och testa lite på en diskret yta innan du tvättar hela.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Skum lans

Undrar vad kommunen säger om att tvätta på gatan/garageuppfarten, i vår kommun är det inte att rekommendera och det förstår man då olika tvättmedel påverkar reningsverkens process och därmed miljön, detta utan att veta hur det är i Luleå

En fortsatt fin höst hälsar
Hasse & Ingegerd
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

Undrar vad kommunen säger om att tvätta på gatan/garageuppfarten, i vår kommun är det inte att rekommendera och det förstår man då olika tvättmedel påverkar reningsverkens process och därmed miljön, detta utan att veta hur det är i Luleå

En fortsatt fin höst hälsar
Hasse & Ingegerd

I de flesta kommuner beror väl förbudet mot att tvätta på garageuppfart eller gata på att vatten/tvättmedel och avsköljda oljerester och tungmetaller då rinner ner i dagvattenbrunnarna, och därmed INTE leds till något reningsverk utan går direkt ut i naturen.

Att tvätta på grusplan eller gräsmatta därhemma, brukar däremot vara accepterat.

Pålle
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

Bor på landet har en stor grusplan som annsluter till gräsmatta
Så här står det om medlet

Medlet är biologiskt nedbrytbart, vilket gör att det påverkar djur- och växtliv i så liten utsträckning som möjligt.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Skum lans

och detta är helt säkert på en husbilens fogar?
Skrivs mycker om en del tvättmedel som många inte törs använda för det är avfettning i, vad är det då inte i detta medel?

En fråga. Får man inte använda avfettningsmedel på en husbil? Det finns ju alkalisk och kallavfettning. Man tycker ju att limmet i en husbil borde tåla åtminstone ett alkaliskt utspätt avfettningsmedel.

Många av de skumpreparat man använder till skumlansarna brukar vara en blandning av alkalisk avfettning och schampo och glansmedel. Jag har använt det många gånger och kan klart rekommendera en skumlans. Min gick sönder förra sommaren men tänker inhandla en ny just med tanke på husbilen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Skum lans

För er som är oroliga för medlen till skum lansen. Jag kör Globex 80 och det funkar bra det med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skum lans

Litt avhengig av hvilket lim som er brukt er de mer eller mindre følsomme for uttørring ved bruk av avfetting og andre løsningsmiddel. Noen tåler alkaliske midler bedre en mineralske, for andre er det omvendt. Det som skjer er at overflaten blir tørr og krakelert, dette sammen med fukt og frost kan etter en tid føre til fuktskade. Kontrollerer du fogene en gang i året og fikser det om det er blitt overflateskade så er det ingen fare. Beste fiksen er skjære ut fugemasse og legge inn ny. Er det blitt slipp på ene eller begge sider av fogen så må en gå dypere og rengjøre med en primer for den massen en vil legge inn, ellers er det kun å kutte litt ned i frisk masse.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Skum lans

Att särskriva ord som ska sitta ihop gör att meningen ibland blir helt galen!!
Skumlans är nog begreppet!
 
Toppen