• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skrotningsavgift

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Hej ! Är det verkligen så att det är köparen och inte säljaren som ska betala skrotningspremien när bilen säljs för första gången ? Jag fick betala 700:- till vägverket.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Skrotningsavgift

Jag hade uppfattningen att det var en del av registreringskostnaden vid första registrering. Vem som står för dessa kostnader lär väl vara en avtalsfråga vid köpet, men det är den som fordonet registreras på som rent juridiskt ska betala, SOM JAG FATTAT DET. OBS! Har inte undersökt alls, och det är bara så som jag TROTT att det är!
Hoppas någon kan komma med klara besked!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Skrotningsavgift

Nja, helt rätt ute var jag inte. Det beror på säljarens "status". Inporterat av generalagent så ska säljaren betala. Importerat av annan så kan det bli köparen.

Från Vägverkets sida:

Vem ska betala?
Skrotningsavgift tar vi ut i samband med att ett fordon ställs på för första gången i Sverige. Skrotningsavgiften ska betalas av den som är registrerad ägare vid påställningen, om fordonet har tagits in till Sverige av:
  • en privatperson,
  • icke yrkesmässig importör (firma som inte sysslar med yrkesmässig import),
  • yrkesmässig importör som inte är avgiftspliktig (i regel mindre bilimportörer).
Avgiften måste betalas inom 21 dagar. Betalas inte avgiften i tid får fordonet inte användas.

Om fordonet har tagits in i Sverige av en yrkesmässig importör som är avgiftsskyldig (i regel en generalagent) eller om det tillverkats av en yrkesmässig tillverkare betalas skrotningsavgiften av dem. Avgiften ska betalas senast den sista dagen i den månad aviseringen skett. Fordonet får användas även om betalning inte skett i tid.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Skrotningsavgift

Hej, vi har upplevt skrotningsavgiftsproblematiken själva när vi köpte den första husbilen.

Det var en McLouis som vi köpte september -02 av ett företag som då hette (kanske gör det fortfarande) BoiBil utanför Tranås.

Vi fick initialt betala skrotningsavgiften, vilket kom som en överraskning, men accepterade detta då vi trodde att det var ok.

Vid mina första påpekande till säljaren så ansåg de att de inte var betalningsskyldiga, men efter lite sonderande med bla ARN (Allmänna ReklamationsNämndens utslag om frågan om skrotningsavgift) så skickade jag faktura och dessutom påminnelse med hot om kronofogde och då minsann betalade säljaren avgiften.

Ibland lönar det sig att stå på sig - stå på dig annars gör någon annan det.

Mvh
DS
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Skrotningsavgift

Tackar för alla bidrag i frågan ! Bilen (Rimor) är intagen på traditionellt sätt men enligt Fiat så kallas nästan alla märken med Fiatmotorer för sidoimporterade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen