• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skrivbordet försvann!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag köpte en ny dator för ett tag sedan och förundrades över dess prestanda. Allt var frid och fröjd tills i morse. Skrivbordet var borta! Inte en mapp, ingenting!

Alla dessa förpipplade inställningar! Jag har väl råkat komma när någon xxxxx inställning någonstans.

Datorn är en blixtsnabb Acer 13" med 250 gb SSD. Windows 10.

Hjälp! Jag saknar mitt skrivbord!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Skrivbordet försvann!

Det skulle kunna vara så att du råkat få igång "surfplatteläge" i windows, det görs bevisligen väldigt enkelt utan att man fattade vad som hände och första gången jag gjorde det tog det en god stund och ett antal svordomar innan jag hittade hur man ändrade tillbaka.

Längst nere till höger i verktygsfältet har jag en liten ikon man kan trycka på, den ser ut som en fyrkant men i botten är det en liten spets nedåt, trycker jag på den så öppnas åtgärdscenter och bland ett tiotal knappar finns det en som heter "Surfplatteläge", den ska vara grå, när surfplatteläget är akiverat så är den blå och då har jag inga ikoner på skrivbordet.

Det skulle kunna vara att du råkat ut för samma sak som jag brukar göra, eller så har det hänt nåt annat.


;) Jag tog en genväg, detta svar kan påminna lite om det jag svarade en annan gång i den här tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/858841

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skrivbordet försvann!

Tyvärr, den möjligheten har jag redan provat men så enkelt var det inte.

Hjälp!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skrivbordet försvann!

Skrivbordets mappsamling kom tillbaka plötsligt. Jag vet inte vad det berodde på.

Alla mapparna hade flyttat på sig. :confused:

Virus?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skrivbordet försvann!

Jag provade en Miracastgrunka som jag köpt billigt från Ebay igår. Det kanske var den som ställde till det.

Hur viruskollar man en pryl enbart?

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skrivbordet försvann!

Det ska antivirusprogrammet göra automatiskt när du stoppar i den. Men du kan även öppna det och göra det manuellt.

Funkar det bra med den trådlösa bildöverföringen?

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS83L1MvNDc3MjA4L29yaWdpbmFsL21pcmNhc3RfY292ZXIuanBn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skrivbordet försvann!

Aha! Miracast kobler til ekstern skjerm i forskjellige oppsett. Om du kobler slik at skrivebordet flyttes til ekstern skjerm har du din situasjon. Dette er en av et par varianter av utvidet skjerm, enkleste under testing er å bruke speiling - med samme bilde på begge.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Skrivbordet försvann!

Hej Freeware programmet "DesktopOK" som jag använt länge räddar(återställer) ofta mina ikoner. Om jag gjort nått ovetandes.:oops:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skrivbordet försvann!

Nu har jag fått ordning på skrivbordet igen. När jag utvidgar skrivbordet i fortsättningen använder jag hdmi-kabel för att slippa onödiga problem.

Lite tråkigt att jag inte vågar använda Miracasten, dock.

Jappe
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Du kan använda Windowstangenten + P för att manuellt välja mellan de olika visningsalternativen.
1. Endast datorskärm
2. Duplicera
3. Utvidga
4. Endast extern skärm

Om datorn tror att den fortfarande duplicerar kan du välja 1 ovan för att få bort dupliceringen.
Mappar och ikoner flyttar gärna på sig om man har annan upplösning på den externa skärmen än på den inbyggda.

/CG
 
Toppen