• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skitviktigt

F

F.d. 12360

Guest
Har nu varit i Sverige ett par veckor. Har då och då tittat in på de stora rastplatserna längs E20 och E4. Ingenstans att göra av svartvattnet.

Står oftast med bilen hos goda vänner så det löser sig för oss.

Måsta bara fråga var gör ni av det??
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: skitviktigt

Skulle tro att den fråga var inte om toatömningen utan om gråvatten.För att svara på den,så åtminstone jag stänger aldrig kranen på gråvatten tanken så den lilla mängd vatten riner ut på parkeringen.Vore annat om jag skulle stå på Campingplatsen.
 
F

F.d. 7997

Guest
Spillvatten

Hej Zubac m.f.l.

Jag har hört med Partille kommun om spillvattnet, det är ok att tömma i dagvattenbrunnar
Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: skitviktigt

Vi måste få ha, och har, olika uppfattningar om vad som är ett passande beteende i denna vår gemensamma värld. Därför tillåter jag mig att här och nu, presentera mina kanske unika tankar kring ämnet ”Att skräpa ner.”

Vid ett flertal gånger har jag; när så givits tillfälle, lämpat tillbaka tomma ölburkar i de bilar där de har kastats ut ifrån. Vid ett tillfälle kastade en man, på torget i Eslöv, ut från bilen de papper som blev över efter det att han, hans hustru och tre barn hade slickat i sig sina glasstrutar. Resolut tog jag upp allt pappersskräpet, knackade på dörren till förarsätet och när mannen hade vevat ner rutan, kastade jag in allt avfallet i bilen. Mannen hoppade ur bilen och ett handgemäng var nära förestående. Jag ropade då, som jag brukar i liknande situationer, ”Lystring, lystring”. Därefter berättade jag kortfattat och med kraftfull stämma, för den lyssnande allmänheten på torget, vad som hade tilldragit sig. Mannen hoppade utan ett ord snabbt in i sin bil och for iväg.
I lördags iakttog jag en man som kastade en tillknycklad påse under sin bil när han parkerade på en parkeringsplats. Den påsen är nu tillsammans med ett brev om mannens oansvariga handlande på väg till bilens ägare – förmodligen mannens hustru.

Om jag skulle ha sett någon som medvetet släppte ut illaluktande vatten på en parkeringsplats … Ja, mina vänner (och kanske ovänner) då skulle jag ha agerat på liknande sätt som ovan.

Sommarhälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: skitviktigt

Inte blir det illaluktande vatten!Det blir först illaluktande om den blir instängt i gråvattentanken och självklart så släper man inte ut 70-80 l sån vatten på nån parkering.
Hälsningar/Zlatko
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: skitviktigt

Håller fullständigt med ZUBAC. Det lilla vatten som kommer ut är ju inte mer SKITIGT en en måsskit, elle:confused: r när en hund PISSAR. Hls från nr 35.
;) ;)
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: skitviktigt

Det enklaste är väl att köra upp över en dagvattenbrun och tömma tanken där. Om man dessutom kopplar till slangen och klämmer den imellan gallret så stänker det inte häller ut vatten som kan ligga ock lukta i (det kommande) solgasset
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: skitviktigt

Fast nu gällde väl ändå denna tråd svartvatten, inte gråvatten? Toavatten alltså. Därav rubriken, eller...?
Kasettoatank kan ju tömmas i vanlig toa, vilket tas upp i tråden det länkas till i tidigare inlägg. Även på rastplats, även om det inte är så populärt, antar jag.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: skitviktigt

Zubac!
Jag får tillstå att jag inte uppfattade att du ”alltid” har kranen öppen. I sådana fall finns ingen doft och därmed kan man kanske jämföra det med kurt.b:s måsskit. Jag beklagar att jag inte läste ditt inlägg tillräckligt noggrant.
Stora sommarhälsningar till dig Zubac från farbror Claes.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: skitviktigt

Fast nu gällde väl ändå denna tråd svartvatten, inte gråvatten? Toavatten alltså. Därav rubriken, eller...?
Kasettoatank kan ju tömmas i vanlig toa, vilket tas upp i tråden det länkas till i tidigare inlägg. Även på rastplats, även om det inte är så populärt, antar jag.
Nja..skulle man inte säga då toatömning?Och den finns väl på nästan alla vv.rastplatser(latrintömning)men därimåt så finns ingen tömningställe till grå eller som jag uppfattar svartvatten.Och dom flesta husbilar har ganska stora såna tankar säkert uppemåt 100L.Så antagligen blir det dagvatten brunar som får ta den vatten.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: skitviktigt

"Svartvatten" är den normala benämningen på toa-avloppsvatten. Och så har vi rubriken som pratar om "skit"...
Men vi får väl se om hanbjo kommer hit och talar om vad det är han avser.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: skitviktigt

Inte är det bara vatten i toatanken...nog finns det väl andra "saker"också:D :Doch hade man kanske 100L vatten som skvalpade i tanken så skulle jag också anse att det är skitviktigt med tömningen..men vi får se när Han dyker upp:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: skitviktigt

Svartvatten = feklier (bajs) + urin + vatten

Förhoppningsvis ha man fungerande nedbrytning i sin tank, så även fasta partiklar som toapapper och fekalier bryts ner til något flytande efter inte alltför lång tid.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: skitviktigt

Jag har ett antal kompisar som jobbar på Stockholmsvatten och jag har varit nere i pumpstationerna, bland annat den stora under Kungsträdgården. Att se hur kliniskt rent och fint det är där får en att fundera på hur dom gör med tanke på tunnlarna som är ca 2X5 meter där skitvattnet rinner in med diverse döda råttor, kondomer, träbitar, ett dagsavfall från Mc Donalds mm. Jag frågade vad som händer med vattnet? Det pumpar vi vidare till Henriksdal och där renas det och körs ut igen som dricksvatten! Inte tror jag att 100 liter gråvatten eller skitvatten förstör vårt dricksvatten. Visst ska man vara miljövänlig men man ska inte behöva ha dåligt samvete för att göra det som alla har gjort under alla år, diska, tvätta sig, borsta tänderna, pissa och skita!
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: skitviktigt

Hej!
De allra flesta bilar är utrustade med kassettoa men det finns också ett stort antal som har fast toatank (Svartvatten, latrintank). Efter som det finns så få tömningsmöjligheter löser vi problemet genom att åka in på en camping och tömma priset brukar variera 0 -50 kr.
I en annan länk i detta ämne att det framkommit att det finns tömnings möjlighet vid Östgötaporten och utanför Eksjö, kan komplettera med E4 avfart Klinga Q8 macken.
Vi har funderat var turistbussarna tömmer sina tankar, dom kan näppeligen tömma i skogen. Är det någon som vet var dom tömmer?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: skitviktigt

Nu har vi fått svart på vit att det gälde toatömningen..så jag kan ju bara säga att det gör jag på servisställena i Tyskland..gratis eller för en rimlig peng brukar vara 0,50€.Gråvatten...den riner ju utt som vanligt
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: skitviktigt

Kommunerna har två nät för "avloppsvatten" det ena är dagvatten, dvs. det vatten som kommer trån regnvattenavlopp samt brunnar i gatan. Detta nät går oftast ut i någon bäck eller dylikt utan vidare rening. (För dyrt)
Det andra nätet hanterar spillvatten dvs. det som kommer från toaletter och husens övriga avloppssystem.
Att tömma toaletten i en dagvattenbrunn i gatan är det samma som att tömma direkt i naturen.
Själv brukar jag lyfta på ett lock till spillvattenledning och tömma där, då hamnar skiten i ett reningsverk i alla fall.
Att lämna efter sig blöta fläckar på parkeringsplatser bygger bara på fördomarna mot husvagnar/husbilar. Hur skall den som ser fläcken veta om det är rent eller skit??
/Nisse
 
Toppen