• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skitprat

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej Vänner som inte gillar stanken.
Var på Elmia o tog en diskusition(svårstavat ord) med Thetford om odörer i Husbilsinstallationer.
Fick lära mig att husbilstillverkarna inta alltid bryr sig om de installationsrekommendationer som anges.
Ser man på t.ex den installation som jag har (cassette C4) har så skall det finnas ett
luftutsläpp undertill bilen.
Denna väg skall de gaser som alltid bildas ges utlopp när övertrycksventilen aktiveras.
Den andra vägen för odören sker när vi är nödda att öppna ventilen.
Å va tar då detta vägen, jo via vår näsa o vidare in i vagnen. Även om vi varit förutseende o öppnat Fönster eller takventil så är vi tillbaka i utedassepoken.
Hälla diverse medel i tanken är bara ett sätt för tillverkarna öka sin mervärdesförsäljning.
Ska de va på detta viset.
Svaret är NEJ.
Thetford säger sig komma med en liknande lösning som SOG-systemet,
men vad hjälper det om inte husbilstillverkarna inser att marknaden kräver frihet från odörer.
Samma krav kan appliceras på avluftning av gråvattentanken.
Givetvis skall denna ske över taket, så har iallafall jag det i vårt hus.
I min tidigare liv med båt så skedde detta via en ventil utombords.
Summan av detta är enligt min mening att vi skall ställa krav, kanske genom en skrivning
i någon av våra tidskrifter eller på annat sätt.
Nu orkar jag inte mer i detta ämne, hoppas något spinner vidare på tråden.
Helsingar
BerntMgn
:cool:
 
E

Ebear

Guest
Sv: Skitprat

Vet inte om du endast menar toan eller även gråvattentanken, för den kan lukta ibland. Jag köpte tabletter när vi var på elmia och efter att ha testat dom så har vi inte hittills upplevt någon lukt. Det vi har lärt oss om gråvattentanken så ska man stoppa i "pluggen" under färd för att på detta vis undvika dålig lukt.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skitprat

Om man helt vill slippa lukten i bilen rekommenderas husbilar med vaccumtoalett, fungerar förträffligt och är helt odörfritt. Man behöver heller inte använda några kemikalier. Jag har en monterad som standard i min bil men det kan kanske tänkas att andra har det som tillval.

Vad gäller gråvattentanken har Thetford ett speciellt flytande medel för detta som jag använt med bra resultat. Men som tidigare skribent påpekat, det är en god ide att sätta i proppen. Även om man har vattenlås händer det att dessa tömmer sig själv under färd.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Skitprat

Etter å ha forsøkt diverse forskjellige kjemikalier til toalettet har vi entd opp med Thethford Blue sachets. Altså små blå poser med pulver. 1 pose puttes i tanken og all vond lukt forsvinner. ( det lukter faktisk godt i badrummet)
Den er også veldig enkel å anvende, da man slipper å søle med flytende midler. Kanskje litt dyrere, ca. kr. 150,- for en boks med 20 poser, men vel verdt det!!!!:spinny: :(
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Skitprat

Hej
Mitt inlägg var menat att visa på husbilsbyggarnas ointresse för
att från början bygga in proffsig avluftning för toa o gråvattentank.
Istället smiter man ifrån problemet med att hänvisa till chemikalier.
Helt slutna system är givetvis en lösning, men så vitt jag vet är dessa inte så vanliga,
som standard.
Mvh
BerntMgn
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Skitprat

Hej Bernt!
Har precis samma uppfattning i denna fråga. Helt enkelt primitivt av tillverkarna att inte kunna åstadkomma systematiska och långsiktiga lösningar utan kemikalier.
Har varit på tysk camping där man protesterat mot kemikalierna. När kommer förbuden? Det finns säkert goda skäl för detta.
Toaproblemet kommer jag nog att lösa med SOG-avluftning. Har träffat flera som använder detta helt utan kemikalier och är mycket nöjda.
Avloppen till gråvattentanken är proppade under färd. Jag har även märkt att tömmning till lunga gör att luft med dålig lukt bubblar upp trots vattenlås. Självklart blir det så när det inte finns någon avluftning av avloppstanken. Funderar på lösning.
När vi blev med husbil tänkte jag inte alls på den här typen av problem.
Nu vet jag bättre och ler numera åt en del flashiga annonser om lyckan med husbil. Tänk att få ta fram vinglasen ur ett koboltblått vitrinskåp och samtidigt snorkla slasklukt. Alltså man fokuserar på flärd vilket helt naturligt väcker större intresse hos köparen som inte känner till dolda problem.
Förresten dålig lukt borde väl vara grund för reklamationer och krav på åtgärder. Har nu själv ingen garanti kvar. Klaga på mässor kanske hjälper så småningom dock knappast mellan fyra ögon bakom glasvägg. Då är ju leverantören plötsligt bara "Importör". Stackarn!
 
F

F.d. 18232

Guest
Sv: Skitprat

Hej. Jag har en Dethleffs med toa C4 med avluftning i golvet. Vi tyckte att odören i toarummet var hemsk. Så jag började kolla avluftningen, det fanns ingen. Men dom hade skickat med en slang som jag hittade under plastlock under kassetten. Men det fanns inget hål i golvet, det fick jag göra själv. Och nu är det mycket bra. Mycket dåligt av husbilstillverkaren. Mvh Viggen.
:confused:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Skitprat

Hej igen
Nu har jag monterat en SOG o provkört den i helgen
genom att göra mitt bästa för att fylla den.
Ingen doft kom ut i boendeutrymmet längre.
För säkerhets skull har jag lite Grönsåpa i tanken också.
(Livrem o hängslen ni vet.)
Men räkna med att jag kommer att ta alla tillfällen att
kolla nya husbilar på mässor o på lämpligt sätt framhålla
det negativa med inbyggd skitlukt i bilen.
BerntMgn 262
:wub:
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Skitprat

Vi har haft vår SOG i två säsonger nu och vi är nöjda.
Ingen lukt upp i toalettutrymmet längre, helt underbart, detta oavsett var i Europa vi är.
Jag skriver likadant som Gunnar skrev tidigare: fanns det SOG för hemmabruk så skulle jag genast installera en där också.

Bigge
 
Toppen