• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Har haft 3 pungteringar på nuvarande husbil sen år 2000. Endäckexplosion, stålkorden syntes på hela däcksidan. 2 pyspunka, bytte hjul på ställplats i Tysklan, en lagade jag hemma, orsak i båda fallen träskruv idäcket. Lagade med däckreparationssats från Jula
typ kladdigt snöre och stor hårnål in i däcket. Funkar ännu. Anm: Fiat orginaldomkraft är skrotad har en 2 stegs hydrldomkraft från IVECO.

Jägarn
 
F

F.d. 50170

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Vad är det som ingår i assistansförsäkringen när det gäller punktering ?
Är det bärgning till närmsta däckverkstad ?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Hej Tobbe & Carina

Mest troligt en självrisk,som man kan tjäna in om inte bilen är alt för stor!

Ha en skön sommar
Jocko:mcride:
 

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Mest troligt bärgning till närmsta märkesverkstad som du har på bilen (Fiat,Mercedes,Renault). Vissa däck kedjor har service/jour bil som kan hjälpa vid punkteringar. Exempel Däckteam,Euromaster
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Hej Tobbe & Carina

Mest troligt en självrisk,som man kan tjäna in om inte bilen är alt för stor!

Ha en skön sommar
Jocko:mcride:
Förstår inte ditt inlägg men vi har en bil på 8,45m 5 ton och vi har haft hjälp av assistans så vad menar du medför stor bil????
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Sannolikheten att jag skall få punka måste vara stor för mig. Räknade just ut att jag måste kört minst 80000 mil sedan jag fick min senaste punktering. Det var på motorväg i SE. Efter det har jag sagt att aldrig ett byte till på en trafikerad väg, därför har jag lämnat reservdäcket hemma.
Det får gärna ta lite tid med bärgning, kosta en slant osv men riskerar livet med att stå oskyddad på vägrenen en gång till gör jag inte.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Håller med, men man kan ju även få punka på en väg långt från "civilisationen" exempelvis Aursjövägen i Norge.:wink:

(första gången jag åkte vägen räknade jag med en åktid på två timmar men det hamnade nog närmare sex timmar.)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Håller med, men man kan ju även få punka på en väg långt från "civilisationen" exempelvis Aursjövägen i Norge.:wink:

(första gången jag åkte vägen räknade jag med en åktid på två timmar men det hamnade nog närmare sex timmar.)

Helt rätt decker, detta har jag fått erfara 2 ggr i Norge. Jag skiftade till reservhjul sen tog jag punkan med mig på reparation (på vägen vidare) och hade reparerade däcket som reserv. Kostnad 200 NOK.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Det som har hänt sedan förra inlägget är att vi har avverkat bl.a. 3 månader i Norska vildmarken + en hel del inom Sverige (mestadels skogsvägar). Resrväcket följde med liksom ca 100 kg övervikt. Bilen vägde 3 600 kg fulltankad när vi gav oss norrut :swoon: vilket betydde 25% övervikt (numera preskiberat). Inget hände med däcken trots otroligt jobbiga underlag på bl.a. Kiruna sträckan, massor med "vassa" småsten, div. vägarbeten, taskiga skogsvägar, osv...

Nu är det dags för resan söderut (asfalt) och reservhjulet måste stanna hemma, tyvärr. Jag gissar på att vi tjänar ca 50 kg inkl. domkraft. Det smärtar, må jag säga, men vi vågar inte riskera en vägning med eventuellt körförbud. Hellre vänta på assistans några timmar med en kopp kaffe vid vägkanten än att köra "olagligt". Ska bli spännande att se hur vår 1:a övervintringsresa söderut blir, dessutom utan reservhjulet :wideeyed:...
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Å andra sidan är böterna vid övervikt betydligt lindrigare på kontinenten än i Sverige eftersom övervikten räknas i procent på totalvikt, inte lastvikt.

Det sämsta är att man inte får köra vidare förrän vikten justerats. I värsta fall ligger passageraren risigt till!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Alltid roligt om man har gjort en bra "deal".
Att svenska regler är absurda inser nog alla som har den minsta förståelsen för "rim och reson". Men så fungerar tyvärr inte politiken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag undrar om de som propagerar för att köra utan reservdäck har tänkt igenom det ordentligt? Tänk en punktering sent en fredagskväll redan långt hemifrån, eller t.o.m. någonstans utomlands.
Bärgare kommer och konstaterar att däcket inte går att laga. Bilen transporteras till närmaste lämpliga däcksverkstad. Om man har tur finns det en med jour, som kan jobba med bilen nästa dag.
Annars får man övernatta till måndag?! Sedan, nytt däck finns inte att få lätt tillgängligt i rätt dimension/typ (CP-Däck?) /fabrikat tillräckligt snabbt?
Köper nytt däck av annan typ för att komma vidare, försäkringen betalar inte däcket. Sedan vill jag ju ha lika däck på bilen? Då får jag köpa ytterligare ett nytt däck. Visst är det maximal otur, men...?

...........................
Resan är målet!

Om resan är målet så kan ju målet för stunden vara just den där verkstan du skriver om.

Sedan förstår jag inte varför man skall nöja sig med bara ett reservhjul. Det finns ju många andar delar som kan gå sönder och förhindra fortsatt färd. År 1993 skulle vi behövt en växellåda i reserv när vi var ute och åkte. Åtminstone den femte växelns drev och tillbehör hade varit bra att ha när vi inte kunde köra vidare i Helsingör en lördag. Vi fick tillbringa söndagen utanför en verkstad och natten mellan måndag och tisdag inne i verkstaden med nedmonterad växellåda och i väntan på reservdelar. Men det var en del av resan som var målet den gången och ett intressant minne så här några år efteråt. Men någon drevsats till växellådan har vi fortfarande inte med oss, inte något reservhjul heller.

Under våra husbilsresor har vi haft lika många punkteringar som växellådshaverier.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Varför plockar du upp ett mer än ett år gammalt svar nu? :wideeyed: Det verkar till att vakna lite sent? :)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Med handen på hjärtat så är det faktiskt Marianne (den förnuftiga) som står bakom det svåra beslutet. Hade jag fått bestämma då hade jag slängt ut alla hårvårdsprodukter & krämer, alla hälsoartiklar & piller, extra badhanddukar, vantar & halsdukar (hennes så klart), 90% av städmaterial, disk & tvättmedel, alla kartor, Bordatlas, ACSI manualer och Gud vet vad mer... Lätt för henne att "såga av" ett reservhjul och behålla alla "sina" bekvämligheter. Vi får väl se vad som kommer att hända kommande halvåret med alla milen hit-och-dit. Återkommer självklart med en rapport under april 2016 :msn_email:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Så här resonerar jag.
Vi har ju faktiskt inte med oss varken extra generator eller avgassystem.
Båda skulle kunna gå att byta utmed vägen och lite god vilja. Felfrekvensen
på dem är väl i stort sett jämförbar med ett exploderat däck.

Pyspunka löser vi med lagningssats och pump/kompressor.
Exploderat däck, som ju inte inträffar särdeles ofta, får vi lösa med ersättningsdäck med hjälp av bärgare.
Ett exploderat däck måste ju oavsett ersättas och kostar i de flesta fall till och med lite mindre när vi kommer ner
i Europa i alla fall. Så varför vänta med det tills jag kommer hem ?

I de flesta fall motsvarar ett reservhjul 25-35 kilo lastvikt. Denna kan vara extremt mycket värt i ett läge då polisen kör
ett viktmätar-race.

Dessutom, handen på hjärtat, hur många har praktiskt testat att använda domkraften och plockat fram reservhjulet
(som ofta kan ligga under bilen), eller demonterat/monterat komplett fälg/däck på husbilen ?

Man måste vara beredd på att det är en uppgift som kräver både rörlighet,
styrka och kondition.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Tror inte många får loss bultarna som sitter riktigt hårt på dom flesta bilarna
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skippa reservhjul

Tyvärr har jag råkat ut för punktering vid ett par olika tillfällen i utlandet och ingen av dessa var pys-punka, däckbyte enda möjligheten.

Jag ringde SOS i Köpenhamn som skickade en bärgare. Det första bärgaren frågade efter var reservhjulet. Utan hjul hade han lyft upp husbilen och kört den till närmaste verkstad, vore det en fredagkväll hade jag fått vänta där tills måndagen.

Eftersom jag alltid har reservhjul med, plockade han fram det och bytte hjul. Från anmälan tills vi körde vidare tog mindre än 3 timmar och utan kostnad (assistansförsäkring). :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Tror inte många får loss bultarna som sitter riktigt hårt på dom flesta bilarna

Amstel hade ett bra knep med ett multifunktionell aluminiumrör, helt suveränt måste jag erkänna. Mitt problem igår var att plocka fram det tunga reservhjulet under bakändan på husbilen. Förr i tiden lyfte man ett relativt lätt reservhjul från bagaget, nu hade man ett monster under bilen som man inte ens ser förrän man "tryckt" huvudet i asfalten under kofångaren. Tips: gör inte detta direkt efter lunch!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

"Bara" 30 Kg ungefär om man har 225/75-16, men man blir både starkare och uthålligare när det blir skarpt läge, eller hur? :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen