• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Hur kommer det sig att en del har en sådan otrolig otur att man drar på sig punkteringar och explosioner medan andra inte råkar ut för något? Har det med ålder på däcken att göra?

Vi kör på odubbade vinterdäck året runt och därmed blir det något tätare mellan däckbytena mot om vi skulle haft sommar/vinterdäck och skiftat. Kan det vara orsaken? Eller är det bara maximal otur/tur?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Tja, det är nog slumpen. Har själv råkat ut för två punktisar under drygt 140.000 mil (majoriteten i personbil). En av dem hände i Tingstadstunneln - myket låg kulfaktor där.....
Men när jag väger för och emot, så skulle jag nog offra reservhjulet om jag skulle hamna i viktproblem (råkar ha en 3,5 tonnare som vi hittills aldrig lyckats överlasta (vad vi vet)). Men det finns många bilar därute med låg lastvikt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skippa reservhjul

Även om det skulle dyka upp garanterat punkteringsäkra däck på marknaden så skulle jag nu sedan jag köpt denna utmärkta cykelhållare (Fiamma Carry-Bike Backpack 4x4) behålla reservhjulet. Sitter som berget hängande över reservhjulet säkrat med tre integrerade spännremmar. Lossas från bilen på någon minut.
Bild 002, nya cykelhållaren (Large).jpg

Bild 003, cykelhållaren (Large).jpg

Bild 006, Falsterbo (Large).jpg

Det räcker faktiskt med någon enda punka ute i vildmarken för att man helt skall tappa lusten att köra utan reservhjul.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

På personbilen har jag inte haft reservhjul på 10-15 år men trots att jag balanserar på viktgränsen med husbilen bär det emot att lämna reserven hemma.

Risken är väl att man ständigt oroar sig för sin första punktering vilket lägger sordin på reseupplevelsen?
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Det som avgör är väl, vart man kör och vilket skick det är på däcken man har på bilen!

Jag tog bort reserven och ställningen det satt i, under plåtisen, och detta gav 42kg extra lastvikt:yes:

Är ju inte speciellt svårt att montera på det igen om man ska ut i "skogen" och köra!

/Malbeck
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skippa reservhjul

Jag tror det beror mycket på egen erfarenhet om man väljer att ha med reservhjul eller inte.

I mitt eget fall skulle jag aldrig köra någonstans utan att ha med ett reservhjul då jag råkat ut för att behöva det vid ett par tillfällen där däcket inte gick att laga.

För mig är det viktigaste argumentet, att kunna köra vidare inom rimlig tid och på rätt sorts däck. Vid båda tillfällen hade jag en tid till färja att passa i Tyskland och fick anlita hjälp via SOS-alarm.

Hade jag inte själv haft ett passande hjul med mig hade man inte hjälpt mig på plats utan bärgat husbilen till en gummiverkstad. Hur snabbt jag kunnat få ett nytt däck som passade hade berott mycket på den verkstad där bärgaren hade valt att ställa av husbilen.

Den punkteringen jag fick nu i helgen på väg till Kivik, som orsakades av en spik, gick att laga och det blev fixat idag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skippa reservhjul

Har du med reservbatteri, generator och extra framruta också? Risken för ett stenskott i framrutan är nog lika stor som en punktering under semestern (enligt min erfarenhet).
---------------------------------------------------------------------------------------
Hej, nu skall vi se.............

Batteri, ja i husbilen har jag fem batterier som ev. går att flytta runt på, och möjlighet att nödladda med generator, samt att koppla ett eller alla bobatterier till startmotorn.

Generatorerna är alltid rätt nyrenoverade. och extra kol med laddregulator finns alltid med.

Rutorna exploderar ju inte nu mera utan stenskotten blir ju för det mesta "bara" stenskott, men jag funderar på att köpa en limsats för att kunna leva vidare tills man kommer hem, även med större stenskott. Lyckades nyligen få fem skott på en gång av en mötande lastbil på nygrusad väg.

Vidare så kör jag omkring på lagningssats för däck (med äkta gummipluggar) och även sprayburk och kompressor, trots reservdäck.

Extra styr/tändmoduler, fläktremmar, lite kablar, reläer, bränslepump, verktyg och mätinstrument plus "en bra att ha låda" hör också till saker som jag känner mig helt naken utan när jag åker omkring.

Men det är ju jag, envis och snål, med uppfattningen "kan själv" instämplat i rumpan :D.
Plus att så mycket som möjligt slippa vara utlämnad till ibland evighetslång väntan innan hjälpen dyker upp.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Skippa reservhjul

Ser vid en sökning att frågan om runflats ställts ett par gånger i forumet men aldrig fått något svar. Så jag ett nytt försök utifall ny kunskap dykt upp;

Finns punkteringsfria däck, s k run flat tires, till husbilar?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skippa reservhjul

I alla tider har väl reservhjul ingått i bilens utrustning,
varför skall en husbil vara utan?
Har själv fått punktering på ett nytt däck efter 3mil på vägbygge med sprängsten.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Ser vid en sökning att frågan om runflats ställts ett par gånger i forumet men aldrig fått något svar. Så jag ett nytt försök utifall ny kunskap dykt upp;

Finns punkteringsfria däck, s k run flat tires, till husbilar?

Har inget svar på din fråga om RFT-däck till husbilar men kan berätta att när jag bytte bil för 7 år sedan så satt det RFT-däck på. Jag stod ut i 5 mil innan jag bytte ut däcken mot vanliga däck. Komforten var så dålig i däcken, högt ljud, spårkänsliga och stötiga. Har lagt i en flaska punkteringsspray i bilen och skulle detta inte fungera får jag ringa bärgning, föredrar dock detta framför att köra på RFT-däck.

/Håkan
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Skippa reservhjul

Utvecklingen har gått framåt, kollegan har just bytt bil och fått sig en som är standardutrustad med 245/45 runflats runtom. Personligen tycker jag de verkar betydligt bättre nu än vad de varit tidigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Det finnes muligheter for RFT, men ikke til over 90% av husbilsmassen. Iveco Daily 4x4 kan leveres fra fabrikk med spesialfelger og mil-spec dekk - samtidig installeres det en fartssperre på 100 kmh som ikke kan overstyres. Her er det snakk om dekk til rundt 10 tusen pr. stk og holdbarhet på 4000 mil om en holder seg vekk fra harde veier.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

---------------------------------------------------------------------------------------
Hej, nu skall vi se.............

Batteri, ja i husbilen har jag fem batterier som ev. går att flytta runt på, och möjlighet att nödladda med generator, samt att koppla ett eller alla bobatterier till startmotorn.

Generatorerna är alltid rätt nyrenoverade. och extra kol med laddregulator finns alltid med.

Rutorna exploderar ju inte nu mera utan stenskotten blir ju för det mesta "bara" stenskott, men jag funderar på att köpa en limsats för att kunna leva vidare tills man kommer hem, även med större stenskott. Lyckades nyligen få fem skott på en gång av en mötande lastbil på nygrusad väg.

Vidare så kör jag omkring på lagningssats för däck (med äkta gummipluggar) och även sprayburk och kompressor, trots reservdäck.

Extra styr/tändmoduler, fläktremmar, lite kablar, reläer, bränslepump, verktyg och mätinstrument plus "en bra att ha låda" hör också till saker som jag känner mig helt naken utan när jag åker omkring.

Men det är ju jag, envis och snål, med uppfattningen "kan själv" instämplat i rumpan :D.
Plus att så mycket som möjligt slippa vara utlämnad till ibland evighetslång väntan innan hjälpen dyker upp.

M. mycket v.h. JANKRO.


Jag läser med ett stort skratt detta inlägg och I mina tankar får jag upp att det är inte underligt att många av oss åker omkring med för tunga husbilar och trillar dit på övervikt. (Även om detta inte det gäller just dig)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Jag undrar om de som propagerar för att köra utan reservdäck har tänkt igenom det ordentligt? Tänk en punktering sent en fredagskväll redan långt hemifrån, eller t.o.m. någonstans utomlands.
Bärgare kommer och konstaterar att däcket inte går att laga. Bilen transporteras till närmaste lämpliga däcksverkstad. Om man har tur finns det en med jour, som kan jobba med bilen nästa dag.
Annars får man övernatta till måndag?! Sedan, nytt däck finns inte att få lätt tillgängligt i rätt dimension/typ (CP-Däck?) /fabrikat tillräckligt snabbt?
Köper nytt däck av annan typ för att komma vidare, försäkringen betalar inte däcket. Sedan vill jag ju ha lika däck på bilen? Då får jag köpa ytterligare ett nytt däck. Visst är det maximal otur, men...?
 
Senast ändrad:
Toppen