• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan AD & Genline?

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Håller som sagt på med lite släktforskning, ( är nybörjare ) men har kommit en bit.

Använder just nu Genline.

Det jag reagerar på är att många sidor är väldigt dåligt fotograferade.

En del....bl.a. 1824 (tror jag det var) i Malmöhus län är i princip helt svarta, och en del andra nästan helt blekta.:(

M.a.o helt oläsliga. Jag har gjort en del printscreen på sidorna och lagt upp dom i fotoprogram för redigering.....med ingen större tillfredställelse blev det.

Är det bättre kvalitet på bilderna om man använder AD?:confused:

Sägs ju att de är i färg.... men är de bättre fotade?

Så att man har en chans att tyda vad som står?

Ha det gott!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

AD har klart mycket bättre kvalite'. Dom är nyfotade, medan genline är skannade från mormonernas gamla filmer.
Nu har AD dessutom kommit upp i tillräckliga volymer för att matcha genline i kapasitet.
/Esbjörn
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

Jag tycker att det är mycket lättare att läsa på AD. Sidorna i kyrkböckerna har ju gulnat med åren och det är fotat på ett annat sätt. Det jag inte har kunnat läsa på Genline har jag klarat på AD.
Lycka till
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

M.a.o .....då skulle man kanske byta till AD.

Eller?

Löste ett 3 mån ab. på genline, kan ju vara värt ett byte om det blir bättre!:)

Ha det gott!
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

Testa AD jag började på genline det såg ut som prästen eller kyrkoskrivaren va full eller skrev med ett vedträ i bläckhornet. AD är för mig bättre men nu måste jag lära mig gammeltysk/svenska är nere på 1600:tal så svårt att läsa gamla böcker.
Lycka till "linkan":):):)
solen och vindarnas ö
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

Hej igen,
Håller med om att AD:s foton av kyrkböckerna i färg och med digital teknik vida överstiger Genlines som, som sagt, är kopior av mormonernas filmer i svartvitt från 50-talet. MEN Genline har ännu så länge vissa saker som AD inte har, bl.a. SCB-registren med födda, vigda och döda 1890-1920 från samtliga församlingar. Dessutom har Genline i vissa församlingar bättre ortsregister. Och har man många som utvandrat till USA kan ett abonnemang hos Genline som också omfattar Ancestry (som äger Genline) vara till stor hjälp. Själv använder jag AD och Genline parallellt, men får också stor hjälp från Släktforskarförbundets skivor Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980, Sveriges dödbok 5, Begravda i Sverige samt Emibas. Visserligen kostar de en hel del, men många bibliotek har dem inlagda i sin dator, och de finns på alla landsarkiv. Vill också tipsa om Birthdat, som är helt gratis, man behöver bara registrera sig.
Lycka till med släktforskningen
Karin:wink:
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Skillnaden mellan AD & Genline?

Och då ställer jag frågan: Varför inte SVAR.

SVAR har mycket mer av det mesta.

Och är en sida svårläst kollar jag med AD (som har klart bästa tydligheten av alla) om dom har vad jag söker och tar isf ett kortabonnemang.
 
Toppen