• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på IGO och HERE

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Hej Bredo, det är inget fel på Maps, den navigatorn fungerar fint.
Men vad det handlar om nu är vilka system man kan använda för att ha full nytta av Hbk:s husbilsplatser som fil.

1. Först krävs en fil.
2. Sen krävs en app som kan hantera filen, Locus, Maps.me, POIViewer, det finns nog fler.
3. Sen behöver vi en navigeringsapp som kan ta emot information från de från rad 2.

Så för dig Bredo, så länge du har tillgång till internet fungerar Maps perfekt för dig och du har inget behov av Here, skulle du tappa internet skulle Here kanske kunna vara ett alternativ.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Men vad det handlar om nu är vilka system man kan använda för att ha full nytta av Hbk:s husbilsplatser som fil.

1. Först krävs en fil.
2. Sen krävs en app som kan hantera filen, Locus, Maps.me, POIViewer, det finns nog fler.
3. Sen behöver vi en navigeringsapp som kan ta emot information från de från rad 2.

Var hittar jag filen for HBK husbilsplatser til ? - My Maps .... ? Google Maps ?
I den kommende tid jag kommer att kolla HBK platser i Danmark
og ge updateringer med besøgt och link till Youtube - om man vil ta imot ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Var hittar jag filen for HBK husbilsplatser til ? - My Maps .... ? Google Maps ?

Det finns ingen fil för det, vi har filer i både Kml och Kmz men antalet platser är för stort, Mymaps tar inte emot den med sin gräns på 2000.
Andra sätt är att använda Maps.me/locus och importera lämplig fil eller helt enkelt kolla på hemsidan under Husbilsplatser.

I den kommende tid jag kommer att kolla HBK platser i Danmark
og ge updateringer med besøgt och link till Youtube - om man vil ta imot ?

Det är bra att du vill hjälpa till att göra Hbk:s lista bättre!
Som jag förstått det så går det bra att ha med länkar till filmer i våra platsbeskrivningar.
Uppdateringar och uppgifter måste dock gå genom formuläret: http://www.husbilsklubben.se/forums/newthread.php?do=form

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Det finnes nå utvikler api for Here hvor en kan legge til poi samlinger for sine apper, men jeg ser ikke at hbk kan gå den veien - prisen for å ha en slik app på markedet ville lett kreve en årsavgift for appen mer enn dagens medlemsavgift.

Kartoppdateringene for offline bruk av Here ser ut til å komme 4 til 6 ganger i året avhengig av endringer i veinettet for hvert utsnitt. Online bruk ligger litt foran med løpende oppdateringer. Garmin ser ut til at de henter nye utgaver 4 ganger i året fra Here, andre gps og app produsenter har sine hente rutiner.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Jag har tidigare laddat ner iGO primo. Men den verkar vara nedlagd numera. Eller....? Jag har försökt att ladda ner kartor och det funkar. Men när jag ska använda dom så ska jag uppdatera licensen och då blir det stopp.
Så då blir jag lite fundersam om jag törs köpa iGO. Är det en helt ny app?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Så då blir jag lite fundersam om jag törs köpa iGO. Är det en helt ny app?

iGO Navigation är en helt ny app där man kan ladda ned kartorna landsvis.
I mitt tycke den överlägset bästa navigeringsappen med flest inställningar och ruttval.

Men, tyvärr har kartorna inte uppdaterats på drygt ett år!
NNG säger att kartuppdateringar kommer inom kort, dock har "inom kort" numera blivit ett halvår.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Igo primo på Android verkar leva vidare iallafall ;-)

[YOUTUBE]NLvzfiOZKyg[/YOUTUBE]


till Igo primo truck har jag sett 2016 Q4, så nog verkar det hända saker.

Igo är ju inte världens mest fultankade program för inte :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Visste inte att Igo primo fanns utan att den numera var ersatt av Igo navigation och den var väldigt besviken på då jag tog hem navigation och provade.
Den version som demon visar är ju en version som levereras i en bil enl avtal inget som man kan köpa runt hörnet?
Igo har ju i många år lev till bilindustrin både windows och android.
Däremot verkar apparna inte fungera lika bra, den jag har är ju en hackad version som numera är gammal.
Hoppas de kommer med något riktigt bra.
IGO är den enda av alla jag testat som känns lugn att använda när man kommer till en stor trafikplats och där gamla kartor fungerar.

Here är ju väldigt fattig men pratar någorlunda bra, däremot maps säjer för lite och för sent. Varför finns det inga färger på Here blekt grått och vitt skiner solen ser man ju ingenting.
Klart att bägge fungerar men google maps är ingen navigator bara körhjälp som lämnar en sticket och visar fel vägar om man inte håller sig på större vägar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen