• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på IGO och HERE

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden på IGO eller HERE mer än att IGO kostar och HERE är gratis?
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Skillnad på IGO och HERE

iGO många fler och bättre inställningar, fler valmöjligheter av rutt. Mer flexibel vid navigering. lätt att ställa in olika kartdatum, visar också koordinaterna på befintlig plats, enkelt att ställa in koordinaterna vid sökning av rutt. Använder nästan bara iGO i stället för HERE. iGO enligt min mening bästa valet av i dag befintliga nav. appar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

HERE är en utmärkt navigeringsapp med uppdaterade kartor men betydligt färre funktioner och ruttval än iGO.

Enligt min mening är priset på iGO OK och dessutom sänkt till mindre än hälften men många hade nog tänkt sig en gratis uppgradering från den gamla appen.

Man får bara hoppas att uppdateringar av kartmaterialet från HERE blir lika frekvent som i den gamla versionen. Idag finns enligt mitt tycke ingen bättre navigeringsapp på marknaden, då har jag testat både stora och små.

image.png
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Jag håller med men med tanke på som verkar hända (eller inte hända) med igo har jag börjat titta på Here. Är det någon som kör Here aktivt som tidigare har använt igo?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Samma här!
Vet inte vad som är i görningen hos iGO. Försäljning?
 

Bengt.O

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tibro
HBK-Nr
8764
Medlemskap
2023
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Fick följande svar från IGO i veckan som gick.

First of all, thank you for your interest in our products!

My name is Patrick and I will handle your issue from now on.

We are already working on updated maps for iGO Navigation which will be released in the near future. You will be able to access new map updates in the in-app Shop, free of charge.

We kindly ask for your patience and understanding.

If you have further questions, do not hesitate to contact us!

Best regards,

Patrick,
NNG Support
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Och det samma gäller Apparna. Är inte uppdaterade till iOS på länge.. Appen för Australien helt borta

Testar Here och hittills både plus o minus. Mycket är bättre då det är ett modernare gränssnitt men många funktioner från igo saknas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Jo, iGO Navigation kom för knappt ett år sedan men kartorna (Tomtom) är lite gamla.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Nu har jag testat Here hårt i en resa till Slovenien. Ska också tilläggas att jag är en van och hängiven iGo användare som nu lessnar på deras support och framtidsutsikter.

Here är en bra navigeringsapp som känns modernare och mycket snabbare en iGo. Att gå från sin navigeringssida till att titta på en översikt är ett exempel. Navigering och kartor och röst fungerar som jag förväntar mig. Har testat både ansluten till internet och i off läge då jag i förväg laddat ned kartor.

Sökmöjligheter är mkt modernare en igo men jag saknar mycket funktionalitet som finns i iGo. Men i stort är jag nöjd. Länken från POI Viewer fungerar bra. Hoppas att den utvecklas i rätt riktning. Och så är den gratis...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Som jag ser det är iGO Navigation överlägsen Here som app men tyvärr har iGO's kartor (Tomtom) blivit en aning ålderdomliga.

Man kan bara hoppas att Here's app får fler funktioner och inställningar med ett bättre gränssnitt. Med tanke på att Nokia fick drygt 25 miljarder kr för rättigheterna borde det inte vara en omöjlighet, om BMW, Audi och Mercedes kan komma överens om en ny budget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Att åka i "luften" med Igo när man närmar sig en komplicerad trafik miljö kan göra vem som helst rädd och arg, varför dessa gamla kartor, Here har ju onlinekartor om man inte har förladdat dom och de stämmer nästan alltid men ett par ggr i tyskland och portugal blev det helt galet.
Google maps är det många som använder men den är helt livsfarlig när man kommer in på småvägar finns det ett streck på kartan är det en väg oavsett standard enl. maps.
Med Here blev jag nästan skogstokig när jag kom till en stor trafikplats med två motorvägsfiler rakt fram och två till höger och vänster och rusningstrafik.
Inget visades på grafiken en röst sa bara "ta motorvägen" vilken motorväg?
När - om det blir en uppdatering till IGO kommer jag köpa den men annars känns det meningslöst då den blir föråldrad väldigt snabbt utan nytt kartmaterial. Demon fungerade inget vidare, precis som med sygic upplever jag att det gamla användargränsnittet och funktionerna var bättre, körde runt 800mil med två eller ibland tre navigatorer igång samtidigt och gissa om de var osams...
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Kan någon beskriva hur man lägger till Poi:s i Here för android?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Innlegging av POI er kun sted for sted inn i favoritter og andre egne samlinger som en ikke kan dele. Ingen publisert løsning for masseinlegging. Samme problem er og i Windows 10 sin innebygde navigator som er bygget over Here men med en del Microsoft spesial utvidelser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Kan någon beskriva hur man lägger till Poi:s i Here för android?

Here har redan flera tusen inbyggda POI (tex campingar) men tyvärr inga ställplatser.
Om vi gemensamt lobbar för att ställplatser bör vara med i navigeringsapparna kan det kanske bli en ändring på sikt?

IMG_9887.PNG
Here camping
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Kan någon beskriva hur man lägger till Poi:s i Here för android?


Så vitt jag vet så går det inte, eller kanske jag ska uttrycka det på ett annat vis: Jag försökte ganska hårt för nåt år sedan och lyckades inte. Sen kan det ju ha hänt saker sen dess.

Det man i praktiken gör istället : Installera appen Maps.me eller Locus Map, eller bägge. (gäller androider, för IOS väljer man POIViewer)

Då använder man Maps.me/Locus för planering och översikt och man kan enkelt ladda in filer och platserna som visas som pluttar på kartan, bilder och beskrivningar finns med i de bättre filerna (läs Hbk!) och man flyttar helt enkelt sitt arbete med planering och översikt till appar lämpade för detta och när man hittat en plats så kopplar man in tex Here som får ta hand om resan till vald plats. Man får helt enkelt ta att man jobbar med två appar för att ha ett "komplett" verktyg.

Annars när det gäller grundfrågan, skillnader på iGO och Here we go.

1. Min egen åsikt är att iGO är en mer kompetent navigator med brister i kartmaterialet och saknar möjligheten att samarbeta med planeringsapparna.

2. Here är en enklare navigator (inte sämre), Here har funktionen att kunna samarbeta med tex Locus Map, men Here har precis lika dåligt kartmaterial!(personlig åsikt)
Dessutom tycker jag att tanten i Here är en aning tjatig i rondeller och ger mer information än vad som krävs och förvillar mig.

Ja, ni läste rätt. Jag anser att Here som kartleverantör börjar slira och tappa greppet, som jag uppfattat det så har Here som kartleverantör haft ett gott anseende tidigare, både Here (som app) och iGO använder Heres karta.
När det gäller iGO så är den senaste kartan från kvartal 3 2015, lastgammal, men tänk också på att andra appar inte datummärker sina kartor, så det är inte säkert att de är bättre.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Nej, Maps.me har inte direktkoppling till någon navigeringsapp, den funktionen har dock Locus Map.
Edit, Locus samarbetar med vissa navappar, inte alla, här är de jag kan se just nu som samarbetar med Locus i min telefon:

GPS Navigation
CoPilot
Sygic
Waze
Here WeGo
Maps (google)


Fungerar inte för mig:
iGO
GO (tomtom)
Eniro navigation

Sen har jag ingen mer navigeringapp i telefonen vad jag minns.




mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Skillnad på IGO och HERE

Hej Jocke
inte riktigt förstå sambandet? Jag är mycket nöjd med Google maps på nätet och tillbringa en hel dag att köra 300 km med 15 stopp, totalt fem öra av mitt abonnemang.
Kan jag få någon ersättning på Here för nytta av Mina kartor?
Eller hur ?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på IGO och HERE

TomTom Logo
LATEST MAPS FOR NAVIGATION DEVICES
Click here to see which products/categories this applies to.
This FAQ contains information that may not be applicable to your device. More information.

LATEST MAP VERSION
TomTom's latest map version is 985*. If your map version is not the latest map version available, check the overview of map release dates below to find out the age of your map.

CHECK MAP VERSION ON DEVICE
TomTom publishes four new map releases per year. Your current map version can tell you if your map is up-to-date. See the FAQ Check map and application version for the instructions to find the current map version on your navigation device.

The version of the map is listed next to the name of the Map: 'Europe' v870.1234, for instance. The current map version is the 3-digit number shown before the decimal point. In the example, the map version is 870.

OVERVIEW OF MAP RELEASE DATES
In the overview below, you can find when your map was released. If your map is not up-to-date, we recommend buying a new map.

Version on device Month of release
2017
985
February
2016
980
November
975
August/September
970
May
965
February
2015
960
November
955
August
950
May
945
February
2014
 
Toppen