• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på försäkringspremie

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Kollade nu i veckan för skojs skull upp om det var någon skilnad i premie mellan div bolag och det var det.
Vi har en Burstner Argos 747 årmodell 2011. Det gäller alltså en halvföräkring då det är vagnskadegaranti på bilen.
Jag har enbart frågat pris utan ev extra tjänster och utan några rabbater.
Det visar sig att det är lite skilnad mellan de bolagen jag valde att ringa.
Så här utföll min rundringning.

If 5701/år
Carava 4539/år
Lf 3513/år
Folksam 2918/år
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Skilnad på försäkrings premie

:santa1:Hej en liten respons utifrån min horisont(om den är rätt får du klura ut själv!).

Fölksam?!?! Funkar dåligt utifrån livets erfarenhet!

Lf funkar bra men försäkringen gäller inte i samma omfattnig när du parkerar hemma. Tex. kommer hem sent söndag kväll, parkerar, går in och lägger dig, inbrott, då gäller den inte för samma belopp som om du parkerat 1 mil hemifrån sista natten????!

Caravan, kanonförsäkring med plus försäkringen!! Du kan parkera hemma och försäkringen gäller fullt ut i fortsatt sju dagar(åker du med bilen varje helg under sommaren = fullt försäkringsskydd hela tiden även om du står hemma en natt!) Har själv valt denna, lite dyrarare med fullgott skydd hela tiden vädrefullt! Hade LF men naturligtvids hände det när jag parkerat första natten hemma efter 16 dagar i europa = ingen ersättning för navkapsar och cykelställ som försvann/bröts sönder!

IF, dyrast och inte med i matchen pga Caravan som är så bra. Var medlem i Caravan Club och du tjänar in premien + massor av förmåner.

God Jul Torbjörn:santa-4-icon: :snow-icon: :reindeer-icon: :santa1: :santa-5-icon:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Sen har jag för mig att man inte behöver vara medlem i Caravan Club för att få försäkra bilen hos dom. Rätta mig om jag har fel!
// Göte J
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Ser att du hann före mig. Tänkte fråga om vad som händer om man inte betalar medlemsavgiften till CC, blir man utan försäkring i Codan då?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hos Folksam är det väldigt beroende på handläggaren vid en skada. Känns som om spannet mellan botten och topp på handläggarna är väldigt stor medan kvaliteten är jämnare hos dom andra bolagen.
Jag har suttit i andra änden med kunden efter att skada/inbrott etc blivit reglerat av försäkringsbolaget. Folksam har varit mest stelbent om kunden velat ändra någonting medan LF har varit mest flexibelt.
Detta har varit genomgående de dryga 20 år jag hållt på med detta, så personligen skulle jag välja LF om inte prisskillnaden är för stor. Codan har jag ingen erfarenhet av så hur dom är låter jag vara osagt.

Peter :)
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Ni som har helintegrerad bil liksom vi måste även kolla vad det kostar att byta vindrutan. Vi har i nuläget Trygg-Hansa som har 1500 i självrisk vid byte av vindruta. Vissa bolag har en procentsats på priset och tänk då på att vindrutan kostar runt 40.000.
Anne-Louise
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej ,!man kan nog inte bara se till priset ,man måste väga in självrisker och vad försäkringen verkligen omfattar, = svårt att jämföra olika bolag , borde finnas en standardmodell ,som man kunde utgå ifrån ,God HJul påer alla:santa1:
 
F

F.d. 55501

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej, är du säker på att det är halvförsäkring på husbilen? När jag frågat runt säger försäkringsbolagen att den räknas som "lätt lastbil" och då gäller inte halvförsäkring utan man bör ha helförsäkring även fast bilen är ny.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hur som helst är det lite lustigt med Folksam.
Ringde idag till Folksam och fick ett pris på personbilen = 3888:-/år.
Efter ytterligar kontakter med ytterligare försäkringsbolag ringde jag Folksams 020 nummret som gäller HBK. Efter lite räknande blev jag erbjuden ett pris på 1949:-, låter bra eller? Nej det låga priset är per halvår men hur man än vänder och räknar så är det absolut inte 10% lägre än deras ordinarie pris.:msn_angry:


(Det var Länsförsäkringar som vann med det lägsta priset. Visst man skall även räkna vad man får för förmåner, men har haft Länsförsäkringar tidigare så där var det inga problem.)
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej ,!man kan nog inte bara se till priset ,man måste väga in självrisker och vad försäkringen verkligen omfattar, = svårt att jämföra olika bolag , borde finnas en standardmodell ,som man kunde utgå ifrån ,God HJul påer alla:santa1:

Vill man ha den bästa försäkringen till det lägsta priset så kan man prova att göra så här:
Ta in offerter från olika försäkringsbolag.
Välj ut det försäkringsbolag som verkar ha bäst villkor.
Ta den billigaste offerten som du har fått och be dom att matcha den prismässigt.

Har du tur och är en hyfsad förhandlare så får du en bra försäkring till en lägre premie.
 
F

F.d. 5002

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Enligt uppgift från Länsförsäkringar den 13 feb. kommer glasskadors självrisk
att ändras från 30% av kostnaden till 1500kr. den första April.
Lars Lundberg
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej,

Jag planerar att köpa en Husbil i Vår (max 3.5ton/Alkov) och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Motormännens försäkring?

Har idag Motormännens försäkring för Hus, bil och husvagn och är nöjd med deras pris.

Mvh Ove
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej,

Jag planerar att köpa en Husbil i Vår (max 3.5ton/Alkov) och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Motormännens försäkring?

Har idag Motormännens försäkring för Hus, bil och husvagn och är nöjd med deras pris.

Mvh Ove

Kolla med flera! Läs villkoren ring och få förklarat, be dem skicka skriftligt om de lovar te.x. låg självrisk på glasförsäkringen. Länsförsäkringar lovar tydligen en sak och sedan står det något annat på deras villkor på hemsidan.

För min del var Folksam billigast när jag såg på helheten. Men det blir att kolla nästa år också ingen trohet här inte.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej,

Jag brukar alltid kolla upp mina försäkringar med olika bolag, men Motormännen brukar ha lågt pris (i alla fall för bil och hus) och ville kolla om någon har en erfarenhet av dom, som t ex fallgropar som du nämnde.

Mvh Ove
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skillnad på försäkringspremie

Hej igen,

Jag bad Motormännen om en offert på helförsäkring för en alkovhusbil värt 350tkr (år2008/3.5ton/6m/max 1500mil per år), och den blev på 3300 kr, ok enligt mig?

Försäkringsomfattning
Ingår Självrisk Årspremie
Trafik Ja 1 182 kr
Lagstadgad trafikpremieskatt 378 kr
Delkasko: 695 kr
Brand Ja 3 000 kr
Stöld Ja 3 000 kr
Glas Ja 3 000 kr
- reparation glas Ja 200 kr
Maskin Ja 3 000 kr
Räddning Ja 3 000 kr
Rättsskydd Ja 20 % lägst 3 000 kr
Vagnskada Ja 5 000 kr 1 069 kr
- djurkollision Ja 0 kr

Summa helårspremie 3 324 kr

Mvh Ove
 
Toppen