• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skickat till Fria Ord GP

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
En replik inskickat till fria ord om båtskatt. Blev lite förbaskad när jag läste om en båtägare som inte tyckte att han skulle behöva betala skatt för sina Co utsläpp.

Till Fria Ord.

Angående båtskatt. Varför skall bara en del av fritids sektorn bli beskattad? Exempelvis husbilar, husvagnar. Båtar har av någon anledning klarat sig länge från skatt, trots att det har varit på G flera gånger. Nu är det dags att beskatta dessa med så gott som omedelbar verkan. Och det kommer att löna sig för myndigheterna. Samma beskattning som husbilar bör användas. Båtar skall CO2 deklareras, här handlar det inte om `vägskatt´ och skattebeloppet skall ligga mellan 5018kr till 7900kr per år, beroende på storlek och utsläpp. Som sagt, funkar det för husbilar så funkar det för båtar!
:msn_wink:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Förvisso går det medel till nybyggnad och underhåll av vägar, men farledsunderhåll (fyrar, båkar, prickar, kvastar, sjökort, sjöpolis, kustbevakning, isbrytare m.m) är väl inte helt gratis. Dessutom är miljöfaktorn viktig då det tydligen inte finns några avgaskrav för båtmotorer.
Parkering av bilar är inte helt utan kostnad, så varför skall inte båtägare betala för båtplats.
Jag är helt klart för beskattning av båtar:msn_lightning:
 
B

Boxer

Guest
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Det är bättre vi sköter vårat och låter bli att snegla avundsjukt på andra. Tror att ytterst få fritidsbåtägare utnyttjar isbrytarassistans. Bryggavgifter är rätt dyrt så vitt jag vet om du inte har en egen brygga. Jag betalar heller ingen parkeringsavgift här hemma på tomten. Det är faktiskt inga miljökrav på motorcyklar heller och skatten är nästan gratis. Veteranbilar betalar heller ingen skatt och inte privatflyget heller så vitt jag vet och vi ska inte prata om miljömarodörerna gräsklipparna.
Risken är att vi gör oss osams med halva Sverige om vi driver dessa skattekrav. Bättre vi jobbar för att få bort straffbeskattningan på Dieselbilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skickat till Fria Ord GP

men farledsunderhåll (fyrar, båkar, prickar, kvastar, sjökort, sjöpolis, kustbevakning, isbrytare m.m) är väl inte helt gratis.

Du vet lika bra som jag att det inte är nöjesbåtar som nyttjar dessa faciliteter förutom en och annan sjöpolis under några semesterveckor!
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Hej, Knarrevik

Husbilsägaren har väl nog med pålagor i form av moms, bränsleskatt och kommunala P-avgifter?

Önskar ingen skattepålagor men en bättre rättvisa i fritids sektorn. Ger oss också större påtryckningar om hur denna verksamhet skall beskattas i framtiden.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Det är fel väg att gå anser jag, att kräva beskattning av andra fritidsverksamheter bara för att husbilar beskattas.

Ställ hellre kravet på att samma synsätt skall gälla för husbilar som för tex båtar.

För båtar hävdar man att de visst beskattas av moms, bränsleskatt och kommunala bryggavgifter?

Då borde väl samma gälla husbilar som redan beskattas av moms, bränsleskatt och kommunala parkeringsavgifter, mm.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Skatter går till underhåll av vägar... hmm då skulle jag vilja föreslå skatt på cyklar för de använder vägarna de också och i Stockholm tror de alla cyklister att de äger vägarna i innerstan så som de vinglar runt och bryter mot alla trafikregler så då kan de gott va med och betala för dem. Jag föreslår 5000kr om året :)
 

isabella

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Enköping
HBK-Nr
9920
Medlemskap
2024
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Funderar på att skaffa husbil. Har haft båt sedan länge. Men...är nivån på den här tråden typisk för husbilsvärlden? I så fall blir man ju tveksam. Som väl de flesta vet beskattas båtar med allt från moms till bränsleskatt. En del av bränsleskatten är till för att finansiera vägar som är av begränsat värde ute på sjön.... Båtar beskattas inte med vägtrafikskatt (naturligt nog) som den här tråden verkar handla om i grunden. Om sedan skatten för dieselfordon är feldimensionerad kontra bensindito så är det väl det man skall adressera?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Skatter går till underhåll av vägar... hmm då skulle jag vilja föreslå skatt på cyklar för de använder vägarna de också och i Stockholm tror de alla cyklister att de äger vägarna i innerstan så som de vinglar runt och bryter mot alla trafikregler så då kan de gott va med och betala för dem. Jag föreslår 5000kr om året :)

Det var det dummaste jag läst på länge, tummen! Du cyklar inte, va? Skäms!

Tummen ner för tummen!

Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Funderar på att skaffa husbil. Har haft båt sedan länge. Men...är nivån på den här tråden typisk för husbilsvärlden?

Edit: Nä, ångrar mig. Nivån på den inledningen är inte värd att besvaras.

/Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Skickat till Fria Ord GP

Funderar på att skaffa husbil. Har haft båt sedan länge. Men...är nivån på den här tråden typisk för husbilsvärlden? I så fall blir man ju tveksam. Som väl de flesta vet beskattas båtar med allt från moms till bränsleskatt. En del av bränsleskatten är till för att finansiera vägar som är av begränsat värde ute på sjön.... Båtar beskattas inte med vägtrafikskatt (naturligt nog) som den här tråden verkar handla om i grunden. Om sedan skatten för dieselfordon är feldimensionerad kontra bensindito så är det väl det man skall adressera?
Jag tycker nog att du skall skaffa husbil.Men när jag tänker båt så är det segel på denna,och då blir inte bränsleskatten så hög.Men även om jag står på samma plats med min husbil så har jag vägskatt men klarar mig från:dog::dog: bränsleskatt
 
Toppen