• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skicka bild till TV

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har Cromecast och Apple TV dessa använder wifi.

Tänkte om man vill skicka bild , TV från platta ipad eller Android utan sladd och Wifi till Tv på ett hotellrum
eller i en husbil. Någon adapter att sätta i Hdmi uttaget på TVn , bluetooth kanske........?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: skicka bild till TV

Jag köpte en adapter Lightning -> HDMI
Kjell o Co
Du behöver också en HDMI-kabel.
Det är också ett sätt att kunna styra bildupplösningen så att dataförbrukningen sjunker från normalt 1GB/tim till 0,35GB/tim.
Den strypningen går inte att åstadkomma om man kör t.ex. paddan via en router till Internet och kör bilddelning via CromeCast eller skärmdubblering.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: skicka bild till TV

Hur bär man sig åt för att styra upplösningen?
Kånnkård

SVT>Play
Klicka på hjärtat För dig, (bottenraden, andra från vänster)
Klicka på kugghjulet. (Längst upp till höger)
Begränsa dataanvändning. (Grönt blir 330MB/tim)

TV4 Play
Klicka på "Hamburgaren"( högst upp till vänster, tre streck ovanpå varandra)
Klicka på Inställningar
Välj Uppspelningskvalitet Låg
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: skicka bild till TV

Jag köpte en adapter Lightning -> HDMI
Kjell o Co
Du behöver också en HDMI-kabel.
Det är också ett sätt att kunna styra bildupplösningen så att dataförbrukningen sjunker från normalt 1GB/tim till 0,35GB/tim.
Den strypningen går inte att åstadkomma om man kör t.ex. paddan via en router till Internet och kör bilddelning via CromeCast eller skärmdubblering.

Den har även jag , men min tanke var att det borde gå att skicka samma signal med b-toothtill hdmi b-tooth adapter.......
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: skicka bild till TV

Platta skickar bild/ljud till Apple TV (utan WiFi) --> HDMI kabel --> TV, inga konstigheter!

Vill du ha Apple TV i husbilen, koppla den till 230V inverter eller bygg om för 12V eller 3,4V (USB matning). Det finns flera trådar om ämnet "bygga om Apple TV". Så gjorde jag och nu kan se allt från paddan eller datorn. Brukar ta in TV4 Play till datorn via router och skicka vidare till Apple TV (USB ansluten till 12V cigguttag), alltså ingen WiFi påloggning för Apple TV.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: skicka bild till TV

Blir till att testa , men då måste det vara via bluetooth...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: skicka bild till TV

Jag har Cromecast och Apple TV dessa använder wifi.

Tänkte om man vill skicka bild , TV från platta ipad eller Android utan sladd och Wifi till Tv på ett hotellrum
eller i en husbil. Någon adapter att sätta i Hdmi uttaget på TVn , bluetooth kanske........?

Ja det går med AirPlay, utan kabel och utan wifi om du har en nyare appleTV, tror det är från 3 gen. (2013) och en inte alltför gammal iPad.

.
 
Toppen