• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skev inställning

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Krig och elände överallt på klotet, det är vi vana vid. Börserna rasar i hela världen, javisst, det kan man ju leva med. Klimatfrågan tröttar bara ut oss. Alla dessa fenomen blir vi inte särskilt upprörda av, vi är ju vana och jag har också vant mig till viss del.

Men en sak gör mig väldigt upprörd och det är sneda horisonter! En lutande horisont i en för övrigt fin och vacker bild gör mig alldeles kolossalt upprörd. Det är ju så enkelt att använda skevningsfunktionen i fotoprogrammen. Photoshop (det behöver inte vara den dyraste versionen) har en alldeles utmärkt skevningsfunktion och det har säkert andra fotoprogram också.

En av dom stora fördelarna med den moderna digitalkameratekniken är just möjligheten att enkelt kunna redigera bilderna i datorn! Använd skevningsfunktionen, så slipper jag bli så himla upprörd hela tiden.

Upprörd Jappe
 

Bilagor

  • Bohuslän skev.jpg
    Bohuslän skev.jpg
    404,8 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Skev inställning

Jag får oftast sneda horisonter men lärt mig nu att ej använda dessa .Jag raderar istället.
Jag kommer att lära mig lite mer om ps i vinter.Så förhoppningsvis så kanske man kan använda sina kort som man istället skulle kassera.Och vattnet måste ju rinna ut någostans:twitcy:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Det är väl synd att radera i övrigt fina bilder, Susanne. Gå in under Bild, omforma och skeva och lek lite med den funktionen, så får du se hur kul det är. Glöm inte att beskära på ett smart sätt efteråt och spara som JPEG!
 

Bilagor

  • Bohuslän skev2.jpg
    Bohuslän skev2.jpg
    413 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Skev inställning

Hej Jappe.

Vet du hur man gör för att behålla originalstorleken på bilden när man har omformat och beskurit bilden?

En undrande Knausen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Ja, det gäller att se till så man inte förstör orginalbilden! Mycket viktigt! Använd "Spara som" och ändra namn på den nya bilden. Fotoprogrammet frågar om vill spara ändringarna till orginalbilden och då gäller det att svara nej! Man får ta det lite lugnt i början och noga följa instruktionerna. Jag har sabbat en del bilder i början (förstört orginalbilder), men är man lite noggrann så ska det nog gå bra! Det kanske är lämpligt att träna på en bild som man inte är så rädd om!

Så här kan man också göra om man vill:
 

Bilagor

  • Bohuslän skev3.jpg
    Bohuslän skev3.jpg
    235,3 KB · Visningar: 2
  • Bohuslän skev4.jpg
    Bohuslän skev4.jpg
    293,4 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Skev inställning

ok, nu har jag vridit på bilden som anbefallet..... men så tokigt det blev... :D (OBS skojjar...)
En bild ljuger ju aldrig som det heter, men det det här "slarvjobbet" är max 10min arbete. Med lite mer nogranhet så skulle det vara i det närmaste omöjligt att se att bilden var "förfalskad". :rolleyes:
 

Bilagor

  • båt_1.jpg
    båt_1.jpg
    113 KB · Visningar: 10

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Kul, JanneW. En liten fotoredigeringsskola kanske skulle vara skoj att ha här på HBK.

Jappe
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Skev inställning

Ja det mesta går att "fuska till" och det finns oanade möjligheter.... ;)

Huvudbudskaper är att man inte ska vara rädd att testa alla funktioner man hittar, men kom i håg att testa på kopior av era originalbilder så ni inte blir olyckliga på kuppen.... :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Bra idé med att kopiera orginalbilden innan man börjar leka med den! Hade jag gjort så från början så hade jag sluppit sabba några bilder. Jag vill alltså uppmana till viss försiktighet när man joxar med sina bilder på det här viset. Men kul är det!

Jappe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Skev inställning

Hej igen.

Jag hänger med i er fotoskola men var nog otydlig i min fråga.
Hur gör man för att behålla originalstorleken på bilden som man just har omformat och beskurit?

En undrande Knausen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Knausen. Eftersom du har ändrat lite på bilden så har du säkert ändrat storleken på den också. Ändra storleken kan man ju göra under Bild, ändra storlek.

Var rädd om orginalbilden! Gör som JanneW skrev! Använd en kopia av orginalbilden!

Jappe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Skev inställning

Ok.

Jag förstår.
Jag har letat efter en funktion som behåller antingen originalbildens höjd eller bredd när jag sparar en beskuren bild.

Tack
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skev inställning

Knausen, den funksjonen finnes ikke autonmatisk i noen av de programmene jeg har prøvd. det er enkelt å får det til manuelt. Du velger resample og bevar aspekt mens du setter inn orginalens bredde eller høyde - den andre regnes ut automatisk.

Grunnen til at du bør / må gjøre dette under egen kontroll er at det foretas endel interpolasjoner som du bør se om du vil akseptere. En kan alltid angre en manuell justering :cool::D
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Skev inställning

Kunde inte låta bli fortsätta leka i fotohörnan...

Presenterar LMC's 13meters bil (LMC 1271 AG) med enorm u-soffa för 8 personer. Gigantisk kök med 4-dörras kyl/frys, king-size säng över det fantastiskt stora garaget m.m.
Allt baserat på Alkos nya 3 axliga chassi....

Vissa problem att parkera i storstan förespås..... ;)
 

Bilagor

  • LMC_2.jpg
    LMC_2.jpg
    1.009,4 KB · Visningar: 13

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skev inställning

AJ AJ AJ vilka brytningar det måste bli i bakaxlarna när man svänger eller är den utrustad med styrning även i bak ;) ;) ... ?
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Skev inställning

Hej jappe !
Jag är troligen ensam om att tacka för den första delen av ditt inlägg ,håller på
att bekanta mig med Spaniens historia av Herman Lindqvist, där finns det gott om elände må ni tro !
hälsningar
paulkaj
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skev inställning

Elände i Spanien! Jag instämmer givetvis (djurplågarlandet par preference), därför ska jag försöka ta mig till Grekland i vinter om jag lyckas ta mig förbi dessa omständigheter som alltid dyker upp när man minst anar det.

Jappe
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Skev inställning

Hej

Är det någon som kan tala om för mej hur man bär sej åt för att få in text under eller på en bild eller pratbubbla på foto som ska sändas.
Har Picasa2 och PictureProject Nikons program.

Mvh IngeK
 
Toppen