• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattesmäll

F

F.d. 26625

Guest
Sv: Skattesmäll

Vilket ansvar har husbilsklubben i detta ämne ? Vore det inte läge för ett brev till berörda myndigheter med fakta vad en husbil är. Våran husbil står på gården i veckorna sen på hälgen så tar vi en sväng o står på en gräsmatta någon annan stanns, ja vi sliter inte på vägarna som ex en lätt latbil i yrkestrafik. Om inte politiker lyssnar på oss så gör vi som Fransmännen vi protesterar tänk er 2500 husbilar i stockolms rusningstrafik !
Fordons skatten på en husbil borde inte vara mer en summa liknade en husvagn.
En annan sak som stör mig är att om man köper en gammal ex MB 508 som spyr ut avgaser så är den skattebefriad = veteranbil !
 
L

LaMoni

Guest
Sv: Skattesmäll

Jag har läst att om man väljer automatväxel till 3,0 l motor så utgår partikelfilter, gäller Fiatmotor på Kabe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skattesmäll

Hittade följande förklaring till den högre förbrukningen för en bil med partikelfilter.

Någon kunnig kan säkert bekräfta om detta är riktigt.

Partikelfiltret är som en katalysator på en vanlig bensin bil.
Där sitter en "lambdagivare" framför och en bakom partikel filtret.
Värdet på givarna ska vara samma framför som bakom partikelfiltret, annars varna boxen och bilen går i "limp home mode".


Med partikel filtret sittande på avgassystemet får du en "avgasstanning", en uppbromsing av avgaserna, som gör att avgaserna transporteras genom partikelfiltret saktare för att kunna renas mer.
Dvs att avgaserna har samma hastighet före partikelfiltret som efter, detta gör att motorn får jobba lite hårdare och därmed lite mer bränsleförbrukning, enligt nissan ca 20-25% mer.

När du plockar bort partikelfiltret och ersätter med en bit rör där istället kommer givarna läsa av en högre avgashastighet, men hastigheten kommer fortfarande vara den samma på andra som på första givaren.
När du nu har plockat bort partikelfiltret kan motorn jobba lättare vilket medför en mindre förbrukning.


Jag vet i alla fall dom som plockat bort filtret och därmed kunnat konstatera en sänkt bränsleförbrukning.
 
F

F.d. 50139

Guest
Sv: Skattesmäll

Hej, Jag tycker också att vi borde visa vårt missnöje. Vi betalar nu 5018 kr/år för vår Fiat Hymer årsmodell 2004, vilket är en kraftig ökning mot tidigare. När jag läser i forumdiskussionerna att folk
betalar upp mot 10 000 kr/år i skatt för sin husbil, så förvånas jag av att
det inte har blivit mera protester mot skattehöjningarna. Jag gissar
att de flesta liksom vi kör ganska få mil/år med sin husbil och en
utsläppsbaserad skatt som inte tar hänsyn till körsträcka upplever jag
som orättvis. Man kan visserligen ställa av sin husbil, vilket vi gör
under vintermånaderna, men det är ju inte praktistkt möjligt att
ställa av den på sommaren då den används åtminstone några dagar varje
månad.
Vill gärna veta om det finns flera i Husbilklubben som tänker som vi, och skulle vilja
göra gemensam sak för en ändring
Hälsn/Holger Mattsson, Lerum
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skattesmäll

hej holger. precis detta orättvisa skatteutag e vi nåra gubbar som kämpar för en skatt som e körsträckebaserad. men de tar tid. de finns i riksdagen flera ombud som tänker samma. så håll ut,,,

förresten..lämna in era protester till transportstyrelsen. då menar ja alla som e missnöjda med detta. de e alltid (tillsammanskänslan) som ger kraft. gå in på deras sida o protestera.ja vet idag att de e många som gjort så .så kom igen... (tillsammans)
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Skattesmäll

Hej alle i skal være glade at i ikke har danske afgifter 2 - 3000.- ekstra på en husbil 500.000.- ++ det er jo ikke så meget. I Danmark betaler vi Ca 60% på prisen det vil sige 500,000.- + 60%=300000 total 900.000.- det er til at forstå

ERIK DK

Vägskatten (vägtafgift) på husbil i Danmark ligger nog över 10.000 Dkr.

Czuba,tag lige og skriv hvad du betaler i vägtafgift og misundelsesafgift eftersom det er det diskutionen gälder.
mvh Golddigger (dansk)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Tydligen är det väldigt lätt att höja skatten. Jag ställde frågan varför man inte tar hänsyn till dom bilar som har partikelfilter eftersom dom som köpt det har tänkt på miljön.
Det här var svaret jag fick.

Egen tolkning: Lätt att höja skatten men lika lätt att hänvisa till regler för att inte kompensera renare bilar.:confused:

"Från och med den 1 januari 2011 tas bl.a. personbilar II (husbilar) som blivit skattepliktiga för första gången i Sverige efter utgången av 2010 in i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet. Detta betyder att fordonskatten bestäms utifrån fordonets drivmedel och utsläpp av koldioxid. Tidigare var fordonskatten för husbilar viktbaserad.

Du skulle vilja ha en skattelättnad för husbilar utrustade med partikelfilter. Detta är, för tillfället, inte möjligt enligt enligt EG-rätten."

Vänligen
.................

Finansdepartementet
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Preems diesel är gjord av tallolja. D v s är koldioxidneutral. Har man tagit bort koldioxidskatten på denna.
NÄÄÄÄJJ!!
:mad::mad::mad:
Man blandar etanol i bensinen och rapsolja i dieseln. Sänker man koldioxidskatten??
NÄÄJ!
Våra kära? politiker lade skatt på trifikförsäkringen som skulle gå till sjukvård för trafikskadade. Därav blev intet!! Men skatten är kvar.
:mad::mad::mad:
Var tredje trafikant som förs till akuten är cyklist, men de slipper skatt över huvud taget.
:confused:
Nä, det gäller att suga ut kassakon bilisten tills det blir tomt i båset.

Men det finns ju många hål att stoppa pengarna i som inte gynnar skattebetalarna över huvud taget.
:mad:
Vad sägs om en flera kilometer lång karavan av husbilar med mål riksdagshuset när det dryftas skatter där. Det skulle nog korka igen huvudstaden duktigt.
//W
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Skattesmäll

Enligt kontakt med transportstyrelsen.

Det står i reg.beviset att vår är en automat så vi fick betala 8614 kr, om det är en automat och det inte står vilken växellåda det är så räknas den som manuell och då får man betala 7900 kr. Så se till att inte det blir skrivet i ert reg.bevis alla ni med automatare.

Kerstin
 
F

F.d. 50139

Guest
Sv: Skattesmäll

Tck för tipset. Jag har precis skrivit till Transportstyrelsen och begärt en förklaring av hur lagstiftaren tänkt när man ökat skatten på detta sätt och väntar på deras svar. Se mitt inlägg till Trp Styrelsen nedan:

"Hej, jag har alldeles nyss betalat min trafikskatt för husbilen och tycker att avgiften är orimligt hög. Jag förstår att den nya skatten är baserad på koldioxidutsläpp, men det måste vara feltänkt att belasta en husbil på detta sätt. Vi har två andra bilar i familjen, så körningen med husbilen är begränsad till sightseeing och semesterresor i Sverige och utomlands. De andra bilarna står stilla när vi använder husbilen, men vi betalar ändå för koldioxidutsläpp från alla tre.
Det måste väl vara feltänkt från ansvariga när man för in en sådan här skatt? Om vi hade haft en husvagn skulle vi inte alls belastas av en tredje avgift. Inte heller om vi gör oss av med husbilen och gör semesterresan med boende på hotell. Vad är logiken i detta?
Vi ställer av husbilen under vintermånaderna, men kan inte göra det under sommaren, då hela vitsen med att ha husbil är att bli flexibel och kunna köra iväg när det passar.
Tacksam för en förklaring hur lagstiftaren tänkt när det gäller husbilar."
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Hej

Jag håller med alla som tycker att skatten på våra husbilar är för hög.

Men det är inte Transportstyrelsen som man ska prata med utan Skatteverket. Trp-styrelsen effektuerar bara Skatteverkets beslut.

Kanske vi ska skriva dit
 
Toppen