• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatter

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Någon som är bra på att räkna?
Jag har bil ny 2016 reggad 02 funderar på skatten om den är rätt, känns som jag räknar fel.
Den har Euro5 och tjänstevikt 3057 kg och Max sammanlagd vikt 5750 kg
Betalar idag 6317kr i skatt, stämmer det? Någon måste kunna detta.

/Pelle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatter

Enligt formeln har din bil ett CO2-utsläpp på 211 g/km, vilket ger en skatt på 6.317 kr.

Hade bilen varit av årsmodell 2015, hade utsläppsvärdet blivit 216 g/km och skatten 6.578 kr.
 
B

bragges

Guest
Sv: Skatter

hej hur räknar man ut skatten? som jag läste häromdagen om import bilar och man inte har coc intyget att skicka till skatteverket å blir de dyr skatt på dessa bilar.ordnade de på en vanlig personbil nu.men hur är de med husbilar hörde att om bilen är en 2011
en i810.men står i pappret 2010 så blir de lägre skatt? ca 5800kr.men kan den bli ännu lägre om man ordnar intyget?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatter

Eftersom det CoC-intyg som eventuellt råkar ligga i en husbil avser basfordonet, innan det byggdes om till husbil, tar varken Transportstyrelsen eller Skatteverket någon hänsyn till det CO2-värde som står där.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Skatter

Eftersom det CoC-intyg som eventuellt råkar ligga i en husbil avser basfordonet, innan det byggdes om till husbil, tar varken Transportstyrelsen eller Skatteverket någon hänsyn till det CO2-värde som står där.

Tror det står 177 CO2 i mitt, men det brydde de sig inte om när jag gjorde en regbesiktning igår :(. Blir ett schablon värde så bara till att betala 7047kr o se glad ut . (Burstner 728 Elegance 2016 3.0 automat)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatter

Vi betalar 7 464 kronor för en 3,5 ton Euro 6 husbil med Mercedes Benz absolut snålaste 2,2 liters Sprinter som förutom dyr partikelfilter även är utrustad med kväveoxid-rening (ingenting som Euro 5 eller tidigare modeller har). Snart kan vi erhålla den blåa plaketten (klistermärke) i Tyskland så vi kan köra inne i alla Tyska städer.

Mycket dåligt av den som rekommenderat transportstyrelsen och skattemyndigheten en "formel" som gör att marknadens mest miljövänliga bilar (& husbilar) ska stå för merparten av statens husbil-skatteintäkter. Det är helt OK att en 5 ton Euro 4 eller 5 husbil ska betraktas som (hör och häpna) miljöbil och slippa skatt helt och hållet.

Det intressanta är att vi som kör våra husbilar vet exakt den verkliga förbrukningen och därmed CO2 utsläpp i g/km. Inte konstigt att jag ÄR bitter, men vi överlever, pensionärer har inte så stora behov sägs det...!

samma-skatt.jpg
 
Toppen