1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Skattehöjningen

Tråd startad i 'Under Markisen' av Alve, 30 Augusti 2019.

  1. Alve

    Alve HBK Medlem

    Inlägg:
    2,683
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    338
    Det ryktas att man har ändrat sig och att den jättelika höjningen för husbilar blir av.
     
  2. Golfbil

    Golfbil HBK Medlem

    Inlägg:
    21
    Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28667
  3. tomhoff

    tomhoff HBK Medlem

    Inlägg:
    158
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14258
    Jo,Det förefaller stämma. I ett pressmeddelande för ett par timmar sedan så skrev Transportstyrelsen att det tidigare beskedet om oförändrad skatt ändrats till ursprungsflrslaget. Om det nu inte är så att pressmeddelande är fejk. Någon som VET.
     
  4. Alve

    Alve HBK Medlem

    Inlägg:
    2,683
    Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    338
    Jag skrev "ryktas" eftersom man aldrig kan vara säker på att ett fb-inlägg sant.
     
    Gösta Evén och Starcadia gillar detta.
  5. Per & Carina

    Per & Carina HBK Medlem

    Inlägg:
    703
    Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    10712
  6. JeepGC

    JeepGC HBK Intresserad

    Inlägg:
    13
    Kommun:
    Järfälla
    Skatten för en husbil höjdes nyligen från ca 5.000:- till ca 14.000:-, helt vansinnigt, mer än vansinnigt för ett fritidsfordon. Skatten för en husbil borde inte vara högre än för en husvagn, åtminstone inte högre än i Tyskland. Jag har för mig att jag läste om att skatten för en husbil i Tyskland är ca 4.000:-, stämmer det ? När man kör husbilen står ju personbilen stilla och tickar in skatt till staten fast den inte används då. Nu finns olika uppgifter om att skatten ska höjas till bortåt 30.000:- !!! Och även uppgifter om att den inte ska få den höjningen ? Även höjningen från 5.000:- till 14.000:- är ju bortom all rimlighet, helt sinnessjukt.

    Bengt
     
  7. Cre8iv

    Cre8iv HBK Medlem

    Inlägg:
    172
    Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27660
    LennartA gillar detta.
  8. Esbjörn

    Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

    Inlägg:
    4,335
    Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Från Tyskland, 3 år begagnade, sen är skatten ok igen.:music-icon:
    Eller köp en ny tung husbil:)
     
    Gösta Evén och Mats&Agneta gillar detta.
  9. LPer

    LPer HBK Medlem

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Karlshamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25403
    Den nya mätmetoden är ju en sak och gäller väl hela EU.
    Bonusmalus är ju orsaken att skatten höjs och det är ju ett svenskt påhitt som nog "skjuter över målet".
     
  10. Defender130

    Defender130 HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12162
    Bonus Malus är väl det mest korkade som ett visst parti utpressat regeringen att införa. Är i stort sett bara rena EL bilar som får bonus efter införande av WLTP. En ”normal sådan” EL bil typ Volvo segmentet är klimatneutral efter ca 11-14000 mil om man ser till tillverkning av en sådan jämfört med motsvarande dieselbil. Idag har vi väl ingen klar bild av hur länge batterierna håller sig ”friska”, men man kan ju fundera över hur långt det är kvar efter dom i milen. Att det någonsin skulle kunna löna sig med EL drivna husbilar är bara att glömma.
    Är Bonus Malus bra för miljön eller bara kassa-ko för staten är en bra fråga. El-nätet och effekt reserven är ju hotad av nedläggning av kärnkraften. Tyskarna som satsat stort på vindkraft och stänger kärnkraften hade gjorde en studie som visade på 0 miljönytta med EL bilar pga för stor andel kolkraft i kraftnätet. Dom 11-14000 milen ovan förutsätter att elen är klimatneutral.
    Det här är ren ”symbolpolitik”... + kassako för staten & det fanns all information om effekten av WLTP redan när man beslutade Bonus Malus.
     
  11. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,315
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Bifogar hela promemorian inför införandet av bonus-malus. Där går det att i detalj läsa hur man resonerade kring den kommande WLTP-körcykelt.

    Jämför texten med den verklighet vi kommer att leva med från och med nästa vecka.

    Pålle
     

    Bifogade filer:

    Gösta Evén och Los Suecos gillar detta.
  12. Defender130

    Defender130 HBK Medlem

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12162
    WLTP skall bättre överensstämma med dagens trafikmiljö än NEDC. Detta innebär en mer ”dynamisk” körning dvs fler & större förändringar i hastighet medan NEDC mer liknande lugn ”flytkörning” på landsväg. Stämmer ju bra i storstadsområdena även om det kanske inte är typiskt för hur vi kör med våra husbilar i genomsnitt. Att detta då slår väldigt mycket hårdare på transportbilar & PB2 är ingen överraskning. Minst skillnad mellan dessa och personbilar är ju i jämn hastighet även om luftmotståndet straffar vid höga hastigheter på ett större fordon. Men den största straffet kommer av att går mycket mer energi att ändra hastighet på ett tyngre fordon. Bromsenergiåtervinning tycks inte ha blivit lika poppis bland tillverka av dom transportbilar som våra husbilar är byggda på. Sen är ju nästa fråga om husbilstillverkarna beställer en spec med bromsenergiåtervinning på grundbilen eller snålar med detta för att hålla nere prislappen på bilen. Min Adria -19 med Eu6 har inte detta, men jag kollade på Citroën Jumper drivlinorna som sitter i dom & det såg ut som det fanns en variant med detta. Obs att jag då kollade tillverkaren av bilen & drivlina (Peugeot), kunde inte se något hos Adria som indikerar att den specen ingår i deras sortiment. Kallas ibland för mildhybrid & har inget med laddning via uttag att göra. Är dock något som dom flesta tillverkare av personbilar satsat på för att mildra effekten av höjda skatter och det biter ju rätt bra just ihop WLTP och även i verkligheten om man kör i en dynamisk trafikmiljö.
     
    Gösta Evén, Arne HBK 13, Weckman och 1 annan gillar detta.
  13. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,882
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Just mildhybrider är en tämligen meningslös teknik,ett sätt att göra bilen mer miljövänlig på papperet men inte i verkligheten,har läst 2 olika tester av Volvos senaste mildhybrid ,testat mot en vanlig bil ingen skillnad i förbrukning.
    Skattesystemet slår helt snett ,en laddhybrid har låg skatt, teoretiskt låg förbrukning men i verkligheten betydligt högre,är det en tjänstebil så får du ersättning för bränslet men inte elen från arbetsgivaren,följatligen laddas bilen sällan med el.
    Har en skattebefriad (3år till) dieselbil i garaget,skattesystemet kommer aldrig bli rättvist, men en skatt skall i allafall sänkas,värnskatten!
     
    bimocon och Gösta Evén gillar detta.
  14. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,242
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Ok, som glad amatör men intresserad har jag ett par frågor som det kanske finns svar på. Tycker inte det framkommit riktigt vad som gäller. Möjligen är jag trög eller så har jag inte hängt med ordentligt.:)

    Är det nu även beslutat att det undantag som finns för husbilstillverkare att behöva mäta och redovisa verklig förbrukning och utsläpp på lågseriebilar tas bort? Jag förmodar att det i så fall är ett EU beslut som egentligen inte har med vårt Bonus Malus att göra?

    Om undantaget kvarstår (?) måste ju rimligen även det nya WLTP värdet räknas fram via en schablon för husbilar? Eftersom den befintliga beräkningsmodellen inte utgår från några mätningar alls utan är en uppskattad förbrukning "enligt skälig grund" bör samma värden även användas för WLTPschablonvärdet vilket då bör innebära opåverkad skatt (förutom Bonus Malus).

    Någon som vet?
     
    Weckman och Träsko gillar detta.
  15. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,315
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Följande gäller beträffande husbilars CO2-utsläpp.

    1. Man utgår från basfordonets WLTP-deklarerade värde.
    2. Basfordonstillverkarna har tagit fram omräkningsfaktorer, baserade på karosstyp (halvintegrerad, helintegrerad, alkov), däckdimension och en rad andra parametrar. Dessa omräkningsfaktorer tillställs påbyggarna/husbilstillverkarna.
    3. Påbyggaren/husbilstillverkaren multiplicerar de deklarerade CO2-värdet med basfordonstillverkarens omräkningsfaktor, och får fram ett nytt (högre) CO2-värde.
    4. Detta nya, teoretiskt beräknade CO2-värde ligger till grund för beskattningen.

    Det gamla teoretiska värdet "skälig grund" har således ersatts med ett annat teoretisk beräknat värde!

    När detta värde matas in i bonus-malus-systemet (där ju husbilarna alltid tillhör "malus"), blir resultatet skyhöga skatter under de tre första åren. Därefter sjunker skatten till inte fullt lika oacceptabla nivåer.

    Pålle
     
    -geva-, Håkan J, Los Suecos och 3 andra gillar detta.
  16. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,242
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Tack Pålle!

    Första gången jag läser något om det helt ändrade upplägget för husbilar.
    Det är ju riktigt stora förändringar där det nu då i princip blir basfordonstillverkarnas ansvar att ta fram korrekta omräkningsfaktorer som då skall fungera oavsett vad sluttillverkaren hittar på för kul med chassiet.

    Undrar hur detta kontrolleras. Ur konkurrenssynpunkt blir det då fördelaktigt att som basfordonstillverkare se till att "ta fram" fördelaktiga omräkningsfaktorer som ger låg teoretisk förbrukning/skatt på den färdiga husbilen;)
     
    Gösta Evén och Träsko gillar detta.
  17. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,882
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Sverige är ett litet land i perferin,husbilbyggarna bryr sig inte om svenska extrema beräkningar av skatt,Kabe skulle kunna vara undantaget,övriga tillverkare säljer en liten del av produktionen i Sverige.
     
    Montreal och Gösta Evén gillar detta.
  18. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,315
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Sverige är inte ett så litet land...

    2017 var Sverige den näst viktigaste exportmarknaden (12 % av produktionen) för de tyska husbilstillverkarna. (Frankrike tog emot 16 % av produktionen.)

    De tyska tillverkarna ser därför med oro på utvecklingen i Sverige,inte minst nu när flera importörer förmodligen börjat skär ned på sina beställningar.

    Pålle
     
    Wizard, Roffe Pilote, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  19. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,315
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    "Systemet ska enligt förarbetena för Bonus-malussamt löpande kontakter med Miljö-och Finansdepartementet justeras för att bli skatteneutralt."

    Detta konstaterade Anders Norén, Teknisk chef på BilSweden, på ett seminarium den 28 mars i år.

    Detta betyder att man på den tiden avsåg att införandet av "WLTP-beskattning" inte skulle innebära en skattehöjning.

    Enda sättet att uppnå detta är, enligt min mening, att man bibehåller det hittillsvarande systemet med "skälig grund".

    Uppvakta dina lokala politiker!!!

    Pålle
     
    Roger67, Los Suecos, Gösta Evén och 2 andra gillar detta.
  20. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,242
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Pålle, du som har koll

    Gäller kravet att basfordonstillverkarna skall ta fram beräkningsmodeller till husbilstillverkarna inom hela EU och att alla husbilar framöver kommer att ha redovisade WLTP värden oavsett land?

    I så fall frångår man alltså helt systemet med undantag för redovisning för mindre serier och inom hela EU?

    Ursäkta min okunskap i ämnet:(
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.