• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjning

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Det finns en mycket enkel förklaring till detta.
”Många” är inte bara en person utan det är givetvis många olika medlemmar som är inne och läser på forumet efter eget intresse. Alla dessa ”många” läser givetvis inte precis alla inlägg så precis alla av dessa ”många” kan därför inte heller antas ha kunnat ta till sig all information.
Så när kanske ”några” av alla dessa ”många” frågar om sånt som redan diskuterats i oändlighet så kan det helt enkelt vara för att de tidigare inte läst informationen eller deltagit i diskussionen om ämnet. Det är troligen inte för att dom inte vill förstå. :D

För oss som hänger här dagligen kan det kännas lite tjatigt men långt ifrån alla är ju här och skannar av allt dagligen
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Hur menar du?

Det finns väl ingen som med flit desinformerar.
Jag är övertygad om att de flesta som delar med sig av sin "fakta" är övertygad om att den är korrekt och att syftet heller inte är att desinformera.
Så även i ditt fall.

Tanken är nog oftast god och nog blir felaktigheterna snabbt uppstyrda av dom som vet mer/bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

Ett litet klargörande:
Förslaget är att det nya skattesystemet ska gälla bilar av 2018 års modell eller senare, som tas i bruk från den 1 juli 2018.
Bilar som är tagna i bruk t.o.m. den 30 juni berörs EJ av skatteomläggningen.

Pålle

Pålle, nu står vi eventuellt inför en skatteomläggning samtidigt som dagens skatteberäkning behöver ses över. Den berömda formeln som "upphäver gravitationslagen" för tunga dieseldrivna fordon bör väl ses över (annulleras) innan den 1/7-2018. Känner du till om det finns några diskussioner kring "formelns" livslängd? Den kan väl ändå aldrig fungera i Bonus-Malus förslaget som paradox till detsamma...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

För att ytterligare krångla till hela, införs den 1 september 2018 en helt ny körcykel för att fastställa bränsleförbrukningen. Förhoppningen är att denna bättre kommer att överensstämma med fordonets verkliga bränsleförbrukning.

Detta har man tydligen helt glömt bort när man presenterat bonus-malus-förslaget.

För husbilar torde detta, så som jag ser det, innebära att husbilarna kan skattas efter:
1) Vikt (gamla bilar som redan nu har viktbaserad skatt)
2) Efter nu gällande beräkningsformel för bilar tagna i bruk före 2018-07-01 (ingen vet hur långlivad formeln kan bli, men eftersom husbilens årsmodell är en av variablerna vid beräkningen, har man "tänkt på framtiden")
3) Förmodligen enligt nu gällande formel även efter 2018-07-01
4) På obekant sätt (ny formel?) efter att den nya körcykeln börjat användas
5) eventuellt kan det finnas några bilar som fortfarande skatteberäknas efter det CO2-värde som anges i CoC-dokumentet för basfordonet (dessa ska dock vara "bortsorterade" enligt Transportstyrelsen/Skatteverket)

Sammanfattningsvis anser jag personligen, att våra förtroendevalda hade otur när de tänkte kring det nya skatteförslaget.

Pålle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

Om man nu vill skatta efter CO2, NOx eller andra gasutsläpp, då bör man veta (inte gissa) hur det ligger till. Värden ändras även över tid, från att bilen är ny tills att det har gått "några" år...

Kan inte bilbesiktning ansvara för mätningar vilka sedan kommer att ligga som grund för beskattning? Dagens problem har uppstått just för att man vill bunta ihop många bilmodeller/motorer under samma tak och stirrar sig blint på gamla automatlådor (går inte att jämföra med nya), men glömmer t.ex. dragkrok m.m., osv...

Till synes omöjlig uppgift, eller kanske bara brist på riktig utredning av kunniga/proffs ingenjörer som kanske (och varför inte) är själva husbilsägare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Visst förändras värden över tid. Så här har K-värdet för vår husbil varierat de senaste 5 åren:

2013: 0,1
2014: 0,8
2015: 1,52
2016: 0,30
2017: 0,42

Tur att det inte är detta värde som ligger till grund för skatten, för då hade man ju aldrig i förväg vetat vad den skulle bli!

Pålle

PS
Alla mätningar gjorda på samma Opus-station.
DS
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

...Tur att det inte är detta värde som ligger till grund för skatten, för då hade man ju aldrig i förväg vetat vad den skulle bli!..
Sant Pålle, det är bara det att trotts en liten 3,5 ton husbil, aerodynamiskt formad med lägre förbrukning än merparten i samma klass, vi vet i förväg att vi ligger närmare 8 000:- i skatt även nästa år. Jodå, vi klarar av det sen vi gick över till LCHF och skippar vårt dagliga bröd och lever bara på vatten...hehe, (inte riktigt sant, lite skoj bara).

Inte bara 8000:- om året Pålle, Skattemyndigheten (på TS inrådan) har även sänkt eftervärdet på vår HB rejält. Nu tänker vi inte sälja/byta vår lilla skönhet, men det känns ganska vemodigt att kännas bestraffad när tanken var att följa dom senaste miljökraven. Hur många klarar sig på 0,8-0,9 l/mil? Vi har gjort detta i 2 1/2 år nu medan vi är upptaxerade till (tror jag) över 1 liter/mil. Det får bli gnälltråd i fortsättningen, nu håller vi oss till "Skattehöjning".
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skattehöjning

De som mest är för idiothöjningar av bilskatter har ju inte speciellt många röster och väljare längre även om de fortfarande har mycket att säga till om av någon anledning.
Men strunt samma kanske, mycket underligt sker i maktens korridorer som inte skulle accepteras på en vanlig arbetsplats, och utan att någon verkar ha pondus på att rätta till ens det värsta.

Det jag vill framhålla är att ordet husbil kanske inte är så bra längre.
Någon bra översättning av amerikanska/engelska namnet RV skulle kanske kunna lindra skatterna och få en mer ursäktande vinkel på att man äger en husbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skattehöjning

R/V står för Recreational vehicle eller ett fordon för rekreation på svenska. Men det kanske inte duger. Nu pratas det om att höja pensionsåldern & då behövs kanske ingen rekreation;)

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

RV, eller Recreational vehicle (Fritidsfordon) = "Campervans, caravans, camper trailers, motorhomes..." är något som ingår i HBK medlemmars "RV" park, dvs våra fritidsfordon som i vissa fall kan vara t.o.m. fasta bosättningar utan "konkret" bostadsadress eller lägenhetsnummer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skattehöjning

R/V står för Recreational vehicle eller ett fordon för rekreation på svenska.
Bennie
----------------------------------------------------------------
Hejsan, ja det var just det jag funderade på att det inte blir något flyt på en svensk direktöversättning även om det talar om vad man till stora delar använder en husbil till.
En husbil är ju inte till för att jävlas med andra trafikanter och sabba parkeringsmöjligheter för vanliga bilar samt på jäkelskap släppa ut dessa förskräckliga avgaser helt utan någon nytta och som skatteförslagen verkar vara tänkta att sätta stopp för. Det är helt enkelt onödigt med husbilar.
Även ordet Fritidsfordon kan ju ha en klang av att man bara i onödan åker omkring och har onödigt roligt.
Det skulle behövas något bra namn/ord som talar om att man använder husbilen för att förgylla tillvaron på fritiden så man orkar arbeta, eller fortsätta göra nytta även efter pensionering, sjukskrivning m.m. så man då också kan fortsätta och orkar att betala våra "normala" skatter till statskassan.
Om de idiotskattar dessa fordon så användandet minskar så kanske följden blir att en del mår så dåligt så att det mest blir utgifter för att hålla personen igång, i stället för skatteinkomster från en välmående husbilsägare :p:.

Men jag kan ju ha fel för de kloka folkvalda måste väl veta bäst även om de knappt aldrig gör som deras väljare skulle vilja när de väl hamnat inne i smeten, och inte längre törs ha någon avvikande åsikt från det som just nu råkar vara politiskt riktigt att tycka :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

JANKRO, vad sägs om "rehabfordon", något som FK borde införa i sitt register för utslitna människor som behöver rehabilitering efter 40-50 tuffa, skattebetalande åren i arbetslivet. Alternativet är väl att sätta sig hemma med adidas dräkt på sig och fjärrkontroll (TV) i handen och belasta sjukvården istället. Vad tycks?

81ff96_16adb08e456c46c5a58c017a005a19b9.jpg
OBS! öppen spis ; )
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: Skattehöjning

Tyvärr så gäller inte skattehöjningen "bara" nya fordon!


Ansvarig: Finansdepartementet, Regeringen

Ladda ner:
I lagrådsremissen föreslås införandet av ett s.k. bonus–malus-system. Ett bonus–malus-system är ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Huvudmotivet är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp. Systemet kan därmed bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan. I lagrådsremissen föreslås att bonus–malus-systemet ska omfatta personbilar klass I, personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.


Utöver införandet av ett bonus–malus-system innehåller lagrådsremissen förslag till förändringar av den ordinarie fordonsskatten, vilket även påverkar den befintliga fordonsflottan.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018.

Jag kan inte tänka mej att skatten sänks på äldre fordon

Bella4
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattehöjning

Jag har tjatat en hel del om ämnet i frågan, troligen för att jag/vi känner oss drabbade & orättvist behandlade (rena rama CO2 gissningar). Tycker annars att det är helt OK med "bonus-malus" förslaget vilket gynnar våra barnbarn i längden, men tycker samtidigt att förslaget borde hanteras av kunnigt folk denna gången. Läs bara följande:

Ett bonus–malus-system är ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.

Beakta bara ordet "relativt" + koldioxid (inget om NOx vilket är samma som CO2), och vem som bestämmer vad "relativt" är? Hur får man fram "relativa" värden och vem står för framtagningen? Hoppas innerligt att vi får en någorlunda rättvis bonus-malus framtagen av kunnigt folk så att merparten av oss blir glada och nöjda!
 
Toppen