• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattebefrielse för vissa husbilar

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Citat från transportstyrelsens nyhetsarkiv:

Reglerna för skattebefrielse för fordon med bättre miljöegenskaper förändras från och med årsskiftet.
Nytt är att husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar nu kan få skattebefrielse, att fordonets vikt påverkar och att särskild hänsyn tas till fordon som drivs med biodrivmedel.
 
Senast ändrad:

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Citat från transportstyrelsens nyhetasarkiv:

Reglerna för skattebefrielse för fordon med bättre miljöegenskaper förändras från och med årsskiftet.
Nytt är att husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar nu kan få skattebefrielse, att fordonets vikt påverkar och att särskild hänsyn tas till fordon som drivs med biodrivmedel.


Har räknat och konstaterat att vår bil, Euro 5 klassad, omfattas av denna nya regel.
Rättvist, nja vet inte men är inte sämre människa än att jag tar emot pengarna....:yes:om Trafikverket envisas.

Och där fick man lång näsa......Gällde bara fordon som tas i bruk från 1 januari 2013, suck!!

Bernt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Här är hela regelverket.

Femårig skattebefrielse för fordon med bättre miljöegenskaper

Den femåriga skattebefrielsen utökas till att även omfatta personbil klass II (husbilar), lätta lastbilar och lätta bussar.

Tidigare kunde bara personbilar klass I få skattebefrielse. Skattebefrielsen gäller inte för tunga lastbilar och tunga bussar.

Följande fordon kan omfattas av den femåriga skattebefrielsen:

Fordon med utsläppsklasserna Euro 5 eller Euro 6
Elhybrider
Laddhybrider
Om fordonet drivs med bensin, diesel eller biodrivmedel tar man även hänsyn till fordonets vikt och utsläpp vid blandad körning. Om det är en el- eller laddhybrid får fordonet inte förbruka mer än 37 kW h el per 100 kilometer vid framdrivning.

Fordonet befrias från fordonsskatt i fem år från att det tas i bruk för första gången om det uppfyller kraven för skattebefrielse.

Befrielsen från fordonsskatt gäller bara för fordon som tas i trafik för första gången från och med den 1 januari 2013 och uppfyller kraven för skattebefrielse.
De bilar som redan har fått skattebefrielse enligt de gamla reglerna behåller den till dess att tiden för skattebefrielsen har löpt ut.



Så här tar du reda på om ditt fordon omfattas av skattebefrielsen
Du får skattebefrielsen automatiskt om ditt fordon omfattas av den, du behöver alltså inte ansöka om skattebefrielse. Men om du ändå är nyfiken på hur den räknas ut gör du så här:

Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin eller dieseldrivet fordon, om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du istället till 150.

Formeln ser ut såhär:

95 eller 150 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Summan berättar hur mycket just din bilmodell får släppa ut i blandad körning. Jämför sedan summan med ditt fordons uppgift för utsläpp i blandad körning i vägtrafikregistret (du kan ta reda på uppgiften med hjälp av e-tjänsten Sök uppgifter om annat fordon). Är uppgiften i vägtrafikregistret samma eller lägre än summan du har räknat ut så omfattas fordonet av skattebefrielsen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Utan att jag vet det kvantifierade resultatet av detta som refereras nedan, eller vad som pågår hos vägverket(?) så skriver de även detta på sin hemsida (f-n trot). Eftersom jag är pensionär så vill jag inte ta mig tid med att räkna ut konsekvensen av texten på hemsidan;

......... följande citat hämtat från vägverkets hemsida .......................
Koldioxidbaserad fordonsskatt;
¤ Fordonskatten höjs för de flesta fordon som beskattas efter koldioxidutsläpp eftersom utsläppsnivån för när koldioxidbeloppet tas ut sänks. Utsläppsnivån sänks från 120 gram koldioxid per kilometer till 117 gram koldioxid per kilometer. Man betalar alltså koldioxidbaserad skatt för varje gram som överstiger 117 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att de flesta fordon får en högre fordonsskatt.

¤ Dieseldrivna fordon kan istället få lägre fordonsskatt eftersom bränslefaktorn sänks från 2,55 till 2,33.
Förändringen ser ut på följande sätt:
  • Utsläppsnivån sänks till 117 gram koldioxid per kilometer (tidigare var gränsen 120 gram koldioxid per kilometer).
  • För dieseldrivna bilar sänks bränslefaktorn från 2,55 till 2,33.
Koldioxidbeloppet är oförändrat 20 kronor för bensin- och dieseldrivna fordon respektive 10 kronor för bilar som kan drivas med alkohol eller gas.""""
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

en grym uträkning,,:p dom har börjat från resultatet,,
det godtyckliga,,:p utifrån det utgår en summa summarun
som kommer till om man har ett ##iq" som är plus minus noll,,
alltså,,ett plus ett är tre,,dela de i fem,,ett stor chans till landshövding,,:twitcy:
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Citat från transportstyrelsens nyhetsarkiv:

Reglerna för skattebefrielse för fordon med bättre miljöegenskaper förändras från och med årsskiftet.
Nytt är att husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar nu kan få skattebefrielse, att fordonets vikt påverkar och att särskild hänsyn tas till fordon som drivs med biodrivmedel.
och när man haft en åttameters sjutonnare i fem år med skattebefrielse vad blir skatten då ?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Gäller skattebefrielsen även för importerade bilar som registreras i Sverige under 2013, eller enbart svensksålda bilar?

Tänker på 6-månaders bilar som registreras januari 13 i tyskland och registreras Juli i Sverige?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Gäller skattebefrielsen även för importerade bilar som registreras i Sverige under 2013, eller enbart svensksålda bilar?

Tänker på 6-månaders bilar som registreras januari 13 i tyskland och registreras Juli i Sverige?

Om det är en euro 5 eller 6 så borde den omfattas, dom skriver ju följande "
Befrielsen från fordonsskatt gäller bara för fordon som tas i trafik för första gången från och med den 1 januari 2013 och uppfyller kraven för skattebefrielse."
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

dieselpriset skall också jämnas ut med bensinen nästa år,,
skattemässigt,,plus som vanligt en indexökning,,i första hand handlar de om alla nyreg,s.k.miljöbilar,,
en 30-40-öring kanske,,men inte kommer vi undan inte,,
arma oss :D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Om man skulle gå på de nya reglerna så skulle skatten för bilen beräknas efter följande:
Ex för totvikt 3500 kg utan automat el fyrhjulsdrift:
10,5+(0,069 x 3500)=252 Beräkning av CO2 värde om detta inte finns angivet
steg 2:
(252-117 ) x 20=2700:- Gamla värdet: 2640:-
steg 3:
(360+2700) x 2,33=7130:- Gamla värdet: 7650:-
steg 4:
7130+250=7380:- Gamla värdet: 7900:-
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Vilka husbilar kommer att kunna få skattebefrielse!!!

Enl. transportstyrelsen formeln får utsläppet vara högre för tyngre bilar

Exempel med tre olika tjänstevikter (dieselbilar) och maxutsläpp av CO2 för att få skattebefrielse:
3250 kg - 180,8 gram
4250 kg - 226,5 gram
5000 kg - 260,8 gram

Eftersom diesel avger 261 g co2/liter så får bli bränsleförbrukningen vid blandad körning för respektive tjänstevikt ovan inte överstiga:
0,69 liter
0,88 liter
1,00 liter

Vilka bilar kommer att klara det?
Finns det någon som har CO2 värde angivet på registeringsbeviset som klarar gränsen enl. deras formel?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

"Finns det någon som har CO2 värde angivet på registeringsbeviset som klarar gränsen enl. deras formel?"


Tyvärr har dom flesta husbilar inget CO2 värde angivet och då görs ju en beräkning av detta enl den gamla formeln.
Hade ett intressant samtal med Hobby's tekniska chef i Tyskland just om varför inte detta värde är angivet. Förklaringen var den att Fiat kan ange ett värde men det gäller bara för deras helt färdiga bilar. För bilar som köps av resp. påbyggare så kan inte Fiat ange detta eftersom dom köps i halvfabrikat och avancerade tester skall göras av påbyggaren när bilen är helt klar. Dessa görs i för små serier och i för många olika utföranden av resp. påbyggare och det skulle bli ganska kostsamt att utföras på resp. modell. Därför finns inget värde.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

"Finns det någon som har CO2 värde angivet på registeringsbeviset som klarar gränsen enl. deras formel?"


Tyvärr har dom flesta husbilar inget CO2 värde angivet och då görs ju en beräkning av detta enl den gamla formeln.
Hade ett intressant samtal med Hobby's tekniska chef i Tyskland just om varför inte detta värde är angivet. Förklaringen var den att Fiat kan ange ett värde men det gäller bara för deras helt färdiga bilar. För bilar som köps av resp. påbyggare så kan inte Fiat ange detta eftersom dom köps i halvfabrikat och avancerade tester skall göras av påbyggaren när bilen är helt klar. Dessa görs i för små serier och i för många olika utföranden av resp. påbyggare och det skulle bli ganska kostsamt att utföras på resp. modell. Därför finns inget värde.

Ja det är ju förståligt,
och även om husbilstillverkaren skulle mäta CO2-emissionen så skulle den förändras när sedan återförsäljarledet monterar ev. tillbehör.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Jag går in på transportstyrelsens APP och slå på mitt bilnummret där står det den beräknade CO2 är 252g/km som används till deras skatteberäkning.

Det är bara att slå in vilket bilnummer man vill så får man fram denna data.
Nu har jag inte mina papper framme så jag vet inte om de står på där men jag har euro 5 klassad bil i alla fall, en om det nu blir billigare det vet jag ej.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Jag går in på transportstyrelsens APP och slå på mitt bilnummret där står det den beräknade CO2 är 252g/km som används till deras skatteberäkning.

Det är bara att slå in vilket bilnummer man vill så får man fram denna data.
Nu har jag inte mina papper framme så jag vet inte om de står på där men jag har euro 5 klassad bil i alla fall, en om det nu blir billigare det vet jag ej.

Det gäller nya bilar som registreras efter årsskiftet. Ska köpa ny husbil därför är jag speciellt intresserad .
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Jag går in på transportstyrelsens APP och slå på mitt bilnummret där står det den beräknade CO2 är 252g/km som används till deras skatteberäkning.

Det är bara att slå in vilket bilnummer man vill så får man fram denna data.
Nu har jag inte mina papper framme så jag vet inte om de står på där men jag har euro 5 klassad bil i alla fall, en om det nu blir billigare det vet jag ej.

Ja just det. 252g/km är just det beräknade värdet och detta anges givetvis,
men säkert släpper din bil inte ut så mycket.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

"Finns det någon som har CO2 värde angivet på registeringsbeviset som klarar gränsen enl. deras formel?"


Tyvärr har dom flesta husbilar inget CO2 värde angivet och då görs ju en beräkning av detta enl den gamla formeln.
Hade ett intressant samtal med Hobby's tekniska chef i Tyskland just om varför inte detta värde är angivet. Förklaringen var den att Fiat kan ange ett värde men det gäller bara för deras helt färdiga bilar. För bilar som köps av resp. påbyggare så kan inte Fiat ange detta eftersom dom köps i halvfabrikat och avancerade tester skall göras av påbyggaren när bilen är helt klar. Dessa görs i för små serier och i för många olika utföranden av resp. påbyggare och det skulle bli ganska kostsamt att utföras på resp. modell. Därför finns inget värde.

Men det verkar som att MC Louis använder värdet från Fiat eftersom Scaniaboy har fått värdet 195 i sitt regbevis. För övrigt samma värde som man hittar på Fiats hemsida...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Men det verkar som att MC Louis använder värdet från Fiat eftersom Scaniaboy har fått värdet 195 i sitt regbevis. För övrigt samma värde som man hittar på Fiats hemsida...

Som jag har sagt så kan det vara så. Men 252 är för bilar på 3500 kg o h därutöver. Har du en lättare bil så blir detta värde mindre.
Vad har du för totalvikt och årsskatt på din bil?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

252 gr/km är nästan ett generellt antagande,,men som nån skrev,,chassit är lika,,men inte bodelen (vikten),,
ock ja säger de omigen,,en kilometerskatt är i antågande,,
finns inget bättre,,vi betalar för den sträcka vi kör,,

dom flesta husbilar betalar skatt efter vikt,,men detta är bara övergångsregler,,
till sist blir det ändå dyrare ock dyrare,,

den som lever får se:D gott nytt år,,
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Skattebefrielse för vissa husbilar

Teddi! Det finns nog ett mycket bättre sätt? Lägg skatten på pumpen?Liten bil men många mil, Stor bil få mil betala för vad du använder????:mcride:
 
Toppen