• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

Vergusta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
14879
Medlemskap
2025
Sv: Skatt

Tjenare Sacce och ett stort tack för ditt tips. Fick idag besked om samma sänkning som du fick. Jag har en T68, samma årmodell. Med rätt papper tog det bara ett par veckor.
Ses vi längs vägarna, så bjuder jag på rundorna. Må gott och en fin sommar.
Mvh
Uffe
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Tjenare Sacce och ett stort tack för ditt tips. Fick idag besked om samma sänkning som du fick. Jag har en T68, samma årmodell. Med rätt papper tog det bara ett par veckor.
Ses vi längs vägarna, så bjuder jag på rundorna. Må gott och en fin sommar.
Mvh
Uffe

Oh vad rolig ...hoppas vi ses..
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Tack Sacce
Jag hittade mitt Dethleffs Coc intyg där det stod att mina utsläpp var 230g inte252g . Skickade in en kopia av det fick svar idag från 7379kr till 6354 alltso 1025kr mindre i skatt Viket jag kan köpa mer diesel för.
Tack. Leffe
Dethleffs globe4 2012
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Skatt

Hej!
När vi bytte husbil för ett år sedan tyckte vi att skatten var orimligt hög jämfört med vår förra bil. I våras kontaktade vi Transportstyrelsen för att höra vad som motiverade den högre skatten och fick besked att det berodde på att det inte fanns någon uppgift om CO2-utsläpp och då kunde de inte göra något.
Kontaktade Fiat som hänvisade till husbilstillverkaren, ringde då till säljaren som i sin tur kontaktade tillverkaren i Tyskland. Så småningom fick vi ett mail från säljaren med bifogad kopia av Fiats CoC-intyg. Detta vidarebefordrade vi till fordon@skatteverket.se med begäran att få skatten ändrad. Efter en dryg vecka kom beskedet om sänkt skatt från 7379 kronor/år till 4723 kronor och ett par veckor senare fick vi återbetalning från Transportstyrelsen.
Hälsningar Gunni och Kalle
 

Marty

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
7034
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Tack Sacce
Jag hittade mitt Dethleffs Coc intyg där det stod att mina utsläpp var 230g inte252g . Skickade in en kopia av det fick svar idag från 7379kr till 6354 alltso 1025kr mindre i skatt Viket jag kan köpa mer diesel för.
Tack. Leffe
Dethleffs globe4 2012

Leffe (eller någon annan). Kan du hjälpa en okunnig.
Vi har också en Dethleffs, men en 7150 Esprit. Har dock svårt att hitta vilket värde i CoC dokumentet det är som anger värdet de använder för utsläppsberäkningen. Vilket är det som skall ligga till grund för skatteberäkningen?
Tittade även på transportstyrelsen på vår bil och alla avgasvärden är ifyllda (Kolmonoxid CO, Kväveoxider NOX, Kolväten och kväveoxider THC + NOX) ändå står det under tilläggsinformationen att "T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 252 G/KM."
Förvirrande.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej..Jag skickade in Fiats ordinarie COC dokument och fick ner skatten...den ser ut så här..inringade siffror i bild är det som transportstyrelsen vill se..(combined 189g )
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    436,4 KB · Visningar: 350

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej..Intressant ämne,har en burstner nexxo 728 2012 årsmodell med en skatt på 7379kr.Hittade ett Certificate of Conformity (CoC) intyg i mina papper men där är inte co: g/km inskrivet men däremot co:mg/km 364,260 .Tror ni det funkar med det här intyget för att få lägre skatt?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1.009,9 KB · Visningar: 30

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej..Intressant ämne,har en burstner nexxo 728 2012 årsmodell med en skatt på 7379kr.Hittade ett Certificate of Conformity (CoC) intyg i mina papper men där är inte co: g/km inskrivet men däremot co:mg/km 364,260 .Tror ni det funkar med det här intyget för att få lägre skatt?

Hej.. Tyvärr det dokument har burstner gjort och det fattas precis dom siffror (co:g/km) som är orsaken till att du har så hög skatt ..det ska vara coc dokument från fiat .. min Fiats-14 dokument ser ut som i tråd27
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Ok. Då är det ingen idé att skicka in det här till transportstyrelsen då, utan istället mejla till Fiat och försöka få ett riktigt där,som aggarp skriver i sitt inlägg.Någon som vet vad man får betala för det? PS tack för svaret mvh Åke
 

Pohland

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15102
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Hej

Ni som har pratat med fiat och lyckats få fram ett sånt intyg, hur har ni lyckats med det?

Jag har försökt i över ett halvår och numera svarar inte Fiat på mina mail längre.:mad:

I det dokument som följde med bilen från fiat fanns inte värdena ifylda tyvärr.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej

Ni som har pratat med fiat och lyckats få fram ett sånt intyg, hur har ni lyckats med det?

Jag har försökt i över ett halvår och numera svarar inte Fiat på mina mail längre.:mad:

I det dokument som följde med bilen från fiat fanns inte värdena ifylda tyvärr.

Jag tror inte att någon har lyckas att övertala Fiat att skriva nu dokument..Vi hade sån tur att dokumentet va med bilens papper när vi köpte den..
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

I ett så kallat flerstegsfordon svarar varje tillverkare (basfordonstillverkaren/eventuellt Al-Ko/husbilspåbyggaren) för sin del av fordonet, och det är det sist utfärdade CoC-dokumenet som gäller.

Man kan ju knappats begära att Fiat i efterhand ska skriva intyg på något (eventuellt Al-Ko-chassi samt påbyggnation) som de inte har byggt.

Att sedan Fiats ursprungliga CoC-dokument (som alltså gäller enbart chassi/skåp) "råkar" följa med och används av vissa tillverkare/importörer är en helt annan sak...
 
Senast ändrad:

Ydrebo

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ydre
HBK-Nr
15203
Medlemskap
2022
Sv: Skatt

@ Sacce, stort tack för tippset - mer än 2000 kr mindre i skatt blev det för oss!

@ Ingrid o Pålle: om vår plåtis är utbyygd som husbil eller om den fraktar styckegods - det kvittar. koldioxidutsläppet är detsamma. Så varför skulle vi betala betydligt mer skatt än någon fraktföretag?

Tjänstemannen hos Besikta som utförde registreringsbesiktningen fick båda CoC-dokumenter från oss. Men han godkännde bara Hymers dokument, som saknade koldioxidutläppsvärdet.

När vi kontaktade honom en gång till, sa han också: Det är bara slutdokumentet från Hymer som gäller.

Så vi förklarade läget för Hymerhandlaren i Tyskland.Och de beställde en så kallad >homologation< från Hymer. Jag hade själv försökt kontakta Fiat i Sverige men de svarade inte ens…

Det var Sacces tipps med mejladressen >fordon@skatteverket.se< som hjälpte mig på traven och jag skickade homologationen dit. Efter två, tre veckor fick jag svaret att husbilen är nu registrerat med 195g/km och inte längre de beräknade 252g/km! Och skatten minskades med nästan en tredjedel…

Orsäkta min knagglig svenska...


:bye: Angelika
 
Senast ändrad:

Pohland

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15102
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Hej alla

Har kanske en sista möjlighet att kunna sänka skatten på min husbil.
Jag behöver däremot hjälp av er i gruppen för detta.

Finns det någon i gruppen som har en Sunlight T69 2013 med 130hk motor och manuell låda, som har fått längre skatt än den beräknade max skatten.
Om det finns någon skulle jag vilja få regnummer på den bilen i ett PM.

Enligt den handlägare jag har på transportstyrelsen finns det goda chanser att jag kan få ändring på min skatt om jag kan visa på att det finns likadant inreggade bilar med lägre/rätt skatt.

Tack på förhand
//Ralf
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Skatt

Hej på er.Jag provar väl också om det finns någon som har en burstner nexxo 728 2012års 130hk. Som har lägre skatt än 7379kr så skulle jag vara väldigt tacksam för ett reg nummer på den. Mvh Åke

Hejsan ! Det skulle vara bra om någon kunde tala om vilket värde som man skall bry sig om? I mina papper står det CO 0,036g/km HC 0,010g/km Nox 0,356g/km HC+nox 0,366g/km k-wert1,04 m, partikel 0,047g/km:confused:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Jag önskar att det går genom men dom lovade till mig också och jag tog fram flera register nr på liknande och likadana bilar men sen blev det stopp ...det godkändes inte...handläggare I transportstyrelsen hade lovat för mycket.... några år till baks var lag/regel så att lika bil lika skatt men inte idag om du inte har dokument just för din bils chassinummer....tyvärr är det så att många av handläggare I transportstyrelsen lovar efter den gamla regeln, men om man lyckas få sänkt skatt som en av dom regnummer som jag lämnade till dom hade fått så får inte transportstyrelsen ändra det till baka fast beslutet är på felaktiga grunder enligt deras jurist.
Jag tycker att HBK skulle kunna kontakta skattemyndigheten & Tranportstyrelsen och ta upp detta orättvisa beskattning av husbilar och återförsäljarna i Sverige som inte lämnar in rätta dokument när bilen registreras första ggr som ny.
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Skatt

Hej Sacce
Jag betalar cirka 7500:- / år i vägskatt. Bilens totalvikt är 4250 kg.
Jag skickade ett mail till Codat, för vi har en Dethleffs, där jag påpekade att COC dokumentet inte var komplett ifyllt. Enligt Fiat, fylls det inte i på bilar som väger över 3500 kg. Då undrar jag vad din husbil väger ?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Våran bil väger 3850 kg ..fick skatten sänkt efter att jag skickade in Fiats Coc dokument ...i den var utsläpp värdet i fylld.
 
Senast ändrad:
Toppen