• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på husbil

F

F.d. 50074

Guest
Hej!

Jag har en fundering kring skatt på husbil. Hur funkar det egentligen?
Säg att skatten ligger på 5000 kronor per år. Om vi har bilen i trafik fem månader per år, betalar man ändå skatt för hela året, eller bara för de månader den är påställd?
Betalar man något för tiden den är avställd?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Skatt på husbil

Hej.
Du betalar skatt för dom månader som bilen påstäld, om skatten är över 4800 (inte helt säker på gränsen) så betalar du skatt per dag om avställningen är minst 15 dagar, för kortare avställningstid får du betala även för de dagar som bilen varit avstäld.

MVH
Stig
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Skatt på husbil

Tack! Men, skulle du kunna förklara en gång till? Jag hängde inte riktigt med... hur menade du där med att om skatten är över 4800 så betalar du skatt per dag om avställningen är minst 15 dagar?
 

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på husbil

Stig har helt rätt att beloppsgränsen är 4800 kr. Ordinarie betalningsmånader är mars, juli och november.
 

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på husbil

Tack! Men, skulle du kunna förklara en gång till? Jag hängde inte riktigt med... hur menade du där med att om skatten är över 4800 så betalar du skatt per dag om avställningen är minst 15 dagar?
Svaret jag fick från trpt styrelsen löd: "När skatten är högre än 4800 kr tas den ut per dag vid påställning (under förutsättning att fordonet varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden)."
 
Toppen