• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt och koldioxidutsläpp

F

F.d. 55337

Guest
Vi har köpt en ny Frankia 840 med Fiat motor 177 hk, totalvikt 5 ton. Fordonsskatten är beräknad utefter ett utsläppsvärde av koldioxid på 252 g/km, detta eftersom utsläppsuppgift saknas i vägtrafikregistret, det blir en skatt på knappt 7400 kr per år.

Är det någon annan som köpt en liknande Frankia och som fått det beräknade utsläppsvärdet sänkt och därmed fått lägre skatt?

/Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

För bilar där uppgift om CO2-utsläppets storlek saknas, används en matematisk formel som ger just 252 g/km. (För automatlåda och 4WD blir det "strafftillägg".)

Enda sättet att sänka detta värde är att husbilstillverkaren låter genomföra ett test som visar att utsläppet är lägre än det teoretiska. (Ett test, för 10- eller 100-tusentals kronor, för varje kombination av husbilsmodell och motor erfordras.)

Eftersom en liten, oinredd Ducato-skåpbil med den aktuella motorn har ett deklarerat utsläpp på 209 g/km, är det rimligt att anta att din stora och tunga bil har ett utsläppsvärde som överstiger det teoretiskt framräknade.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

För bilar där uppgift om CO2-utsläppets storlek saknas, används en matematisk formel som ger just 252 g/km. (För automatlåda och 4WD blir det "strafftillägg".)

Enda sättet att sänka detta värde är att husbilstillverkaren låter genomföra ett test som visar att utsläppet är lägre än det teoretiska. (Ett test, för 10- eller 100-tusentals kronor, för varje kombination av husbilsmodell och motor erfordras.)

Eftersom en liten, oinredd Ducato-skåpbil med den aktuella motorn har ett deklarerat utsläpp på 209 g/km, är det rimligt att anta att din stora och tunga bil har ett utsläppsvärde som överstiger det teoretiskt framräknade.
Kollade på mitt reg bevis. Plåtis La Strada 3.5 ton 177Hk automat, 219g/km
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Vi har köpt en ny Frankia 840 med Fiat motor 177 hk, totalvikt 5 ton. Fordonsskatten är beräknad utefter ett utsläppsvärde av koldioxid på 252 g/km, detta eftersom utsläppsuppgift saknas i vägtrafikregistret, det blir en skatt på knappt 7400 kr per år.

Är det någon annan som köpt en liknande Frankia och som fått det beräknade utsläppsvärdet sänkt och därmed fått lägre skatt?

/Anders

Så här gjorde jag,, http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Varje liter förbrukad svensk diesel producerar ungefär 2,72 kg CO2 när det förbränns. 252 g CO2/km motsvarar alltså en dieselförbrukning på ca 0,93.

EDIT: Gäller alltså den svenska blaskdieseln. Den tyska ligger på 2,61 kg om jag inte minns fel, vilket isf innebär att 252 g/CO2 motsvarar 0,97
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Kollade på mitt reg bevis. Plåtis La Strada 3.5 ton 177Hk automat, 219g/km

219 g/km är den utsläppsnivå som Fiat anger för en lång och hög, oinredd skåpbil (utan sidorutor) med den nu aktuella motorn.

Detta betyder att tillverkaren av La Strada förfar oegentligt genom att använda det ursprungliga CoC-dokumentet för det oinredda skåpet, trots att husbilen ifråga är ett så kallat 2-stegsfordon och att det är den slutliga tillverkaren (i det här fallet La Strada) som skall utfärda CoC-dokumentet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Jag har haft en lång konversation med både TS och Daimler om vår bils utsläpp som enl. reg.beviset (LB) släpper ut 183 g/km CO2. Enligt Daimler skall samma bil som vår fast PB registrerad inte släppa ut mer än 170 g/km. Det skulle bli ca 1 000:- mindre i skatt/år.

Bilen är 3,5t,Euro VI med partikelfilter, automat G7 med lägre CO2 utsläpp än alla andra varianter, BlueTEC (lägre kväveoxider) och framför allt BLUEEfficiency med start/stop funktion, osv... Daimler svarade att eftersom bilen saknar fler säten så kan den inte bli annat än LB, annars hade den varit PB med 170 g/km och därmed berättigad till lägre skatt.

Min fråga är: går det att mäta verklig CO2 utsläpp och i så fall vem kan göra det? Det här med reg.bevis, papper hit och papper dit är bara kvalificerade gissningar tycker jag!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Tack Ingrid o Pålle, ska kika på det lite närmare... Tycker att ämnet är intressant då det handlar om en hel del skattepengar & inte minst miljöbelastning. Läste i en annan tråd att vissa bilar med Euro III kan uppgraderas till Euro IV (dyr partikelfilter) för att kunna köra in i vissa städer. Det vore bra om CO2 miljöutsläpp kunde också påvisas vid eventuella tvister.

Redigering:
Hann läsa lite via länken, det var rena rama raketforskningen, inget för oss dödliga... Jag trodde att bilbesiktning kunde "lätt" avläsa värden, men tydligen inte så lätt. Då återstår bara att förlita sig på vad det står i pappren och "gilla" läget!
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Som vi skrev redan i inlägg # 2, kostar ett test av CO2-utsläppen åtminstone 10-tusentals kronor.

Separat test måste göras för varje tänkbar kombination av bilmodell och motor, vilket är ekonomiskt försvarbart vid serietillverkning av "vanliga" personbilar - och även för "rena" transportbilar, som t.ex. ett Ducato-skåp.

För husbilar, och andra bilar som tillverkas i korta serier, skulle priset per enhet bli orimligt högt. Av denna anledning finns tre undantag från kravet att redovisa CO2-utstläppet från så kallade flerstegsfordon.

Dessa tre undantag är, i bokstavsordning:

Ambulanser
Begravningsbilar
Husbilar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Tack för alla svar! Det är nog bara att glömma det där med att försöka minska skatten. Det vi tyckte var konstigt var att vi hade lägre skatt på vår Concorde på 6 ton som var av årsmodell 2004, vår nya bil är lättare och har ju en modernare motor som ju borde släppa ut mindre koldioxid.

/Anders
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

För bilar där uppgift om CO2-utsläppets storlek saknas, används en matematisk formel som ger just 252 g/km. (För automatlåda och 4WD blir det "strafftillägg".).
Har själv en 5-tons bil med Fiats 177hp motor och automat! Aut ger inget tillägg men borde ge avdrag tack vare lägre förbrukn än den manuella varianten, varifrån har du hämtat uppgiften att denna aut ""straffbeskattas"?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Din "automatlåda" är inte någon automatväxellåda i traditionell mening, utan en robotiserad version av den manuella växellådan.

Hur det teoretiska utsläppsvärdet beräknas, finns beskrivet här: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund. Där finns tilläggsvärdena för både 4-hjulsdrift och automatlåda angivna.
Dock har beräkningen av skattens storlek, baserad på utsläppsvärdet, förändrats genom åren - och kommer att förändras fler gånger.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Din "automatlåda" är inte någon automatväxellåda i traditionell mening, utan en robotiserad version av den manuella växellådan.
...
Dock har beräkningen av skattens storlek, baserad på utsläppsvärdet, förändrats genom åren - och kommer att förändras fler gånger.

Tack och lov för det IoP, OM det nu blir så med kommande förändringar.
Att köpa en Euro VI (dyr BlueTec, svindyr automat, och "pricken över i-et" dyr BlueEfficiency med start/stopp funktion osv. betyder absolut ingenting trots att man minskar kväveoxider likställda med CO2 där NOx ingår i växthusgasfamiljen.

Inte sjutton tar TS hänsyn till "miljö-entusiasmen" utan går endast på CO2 uppskattade värden från leverantören. Ren byråkrati och inget annat! Vart tar skatten vägen sen, rening av luften som vi alla betalar för (tänker lite på våra chaffisar), eller...?
Europakraven har börjat pressa tillverkaren där varje gram/km CO2 "bötfälls", vilket i slutändan ändå drabbar slutkunden som fortsätter betala för kalaset.

Själv tycker jag det är bra med skärpta miljökrav, men det ska relatera till och stimulera kunden att "hänga med" i resonemanget även ekonomiskt.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Märkligt att det beräknade CO2-värdet ökar med vikten men går i taket med 252 gram redan vid 3500 kg, det visste jag inte. Känns lite orättvist fördelat eftersom det finns många betydligt tyngre bilar.
Om jag tankar Preem,s ACP diesel påstår de att CO utsläppen minskar med upp till 31%.
Jag har räknat med en minskning på 25% vilket ger detta resultat.
Kan man tro att skatten minskar ??
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 266,0 MG/KM = 199.5
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt och koldioxidutsläpp

Om jag tankar Preem,s ACP diesel påstår de att CO utsläppen minskar med upp till 31%.
Jag har räknat med en minskning på 25% vilket ger detta resultat.
Kan man tro att skatten minskar ??
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 266,0 MG/KM = 199.5

Det är den fossila delen av utsläppet som minskat, det totala CO2 är samma.
Att man ersatt den fossila delen med förnyelsebar tar man inte hänsyn till.
 
Toppen