• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt och Försäkring!

F

F.d. 3847

Guest
Är inte 5000kr i skatt och ca 4000kr i försäkring lite väl mycket för dessa kostnader på en husbil?
Tot 9000kr och då har min inte ens kört en meter.
 
F

F.d. 15640

Guest
Sv: Skatt och Försäkring!

24-25:-/dag är väl inte så farligt, med tanke på all glädje man får när man är ute med husbilen. Sedan behöver man ju inte ha den inreggad hela året.. och om du hyr ut bilen ett par 2 veckor har du hela årets kostnader betalda..
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Skatt och Försäkring!

Om man inte äger någon husbil har man ingen kostnad men frågan är mer om kostnaden för t.e.x. skatten är skälig. Inte vad man ev kan tjäna för pengar på att äga en husbil.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skatt och Försäkring!

Är inte 5000kr i skatt och ca 4000kr i försäkring lite väl mycket för dessa kostnader på en husbil?
Tot 9000kr och då har min inte ens kört en meter.

Även i trafikförsäkringen har man lyckats klämma in en del skatt.
Nog är de kreativa, politikerna, men de borde väl visa lite större fantasi när de väljer sina "offer" för skatteuttag. :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Skatt och Försäkring!

Är inte 5000kr i skatt och ca 4000kr i försäkring lite väl mycket för dessa kostnader på en husbil?
Tot 9000kr och då har min inte ens kört en meter.

Försäkringen är ju delvis valbar efter hur gott skydd man vill ha och är nog marknadsmässgt framräknad, men skatten är för jäklig. Det känns som om det blivit nån märklig blandning av att husbilarna klassas som pb2 och den märkliga svenska beräkningen av vägskatt för diesel-pb.

Husbilar rullar så pass lite i snitt och borde också ha högre status eftersom det innebär rekreation för medborgarna. Friska och välmående medborgare är en direkt vinst för samhället! Så fram för en halvering av vägskatten för husbilar! Det borde väl vara ett bra HBK-krav! :)
 
Toppen