• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt för "automat"

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har kollat regnummret på ett antal fiat 2011 årsmodell med comfortmatic och sen varit inne på transportstyrelsen och kollat på reg,beviset och upptäckt att det inte står något angivet vid växellåda och skatten är samma som den manuella.
Någon mer som märkt detta :confused:
Enligt transportstyrelsen så ska bilar med automat skattas högre :mad:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Skatt för "automat"

I Finland så är skatten på en varubil med Comfortmatic lite mindre än manuella pga liite lägre förbrukning.
 
F

F.d. 51491

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Jag förstår inte dina smiles gubbar - bryr du dig om din nästes husbilsskatt? friskt?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Skatt för "automat"

Hej jag kollade upp det här för att våran nya ska skattas som automat dom är inte konsekventa på transportstyrelsen det blev nog lite fel i min formulering sorry.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skatt för "automat"

De fleste tester av forbruk på biler med automatiserte lådor viser lavere forbruk enn hva nesten alle bilførere klarer med en manuell låda :)

Årsaken til dette er mer optimal utnyttelse av motoren og at det fortsatt er en "normal" tørrplate koppling ikke en hydraulisk omformer.
 
F

F.d. 53132

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Har själv en ny Adria 670sl-11 med atomatlåda men enligt transportstyrelsen är det växellåda så det är väl bäst att hålla tyst om årsskatten skulle bli högre
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Knut! Hvor finner jeg noen av de testene du referer til? På forhånd takk!
 

UrbanE

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Linköping
Sv: Skatt för "automat"

Fiats låda är ju ingen automat i dess rätta bemärkelse utan en vanlig 6:växlad låda försedd med en robot som sköter växlandet så den ska nog räknas som manuell låda.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Fiats låda är ju ingen automat i dess rätta bemärkelse utan en vanlig 6:växlad låda försedd med en robot som sköter växlandet så den ska nog räknas som manuell låda.

"Automat" står för att föraren slipper växla.
Hur det sedan rent tekniskt är uppbyggt, bryr man sig inte om i reg.beviset, utan där står automat.

Många bilar har ju idag olika lösningar för växlingen t.ex. VW/Audi m.fl. som har DSG låda.
 
Senast redigerad av en moderator:

putte47

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
6203
Medlemskap
2024
Sv: Skatt för "automat"

Om bilen är registerad efter första januari,betalar man skatt
efter CO utsläpp,och då brukar automaten släppa ut mera än
manuell!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt för "automat"

Om det i CoC-dokumentet står "Automat" ska bilen skattas som automatväxlad.

Om det i CoC-dokumentet står "Automatiserad" ska bilen skattas som manuellt växlad. Detta under förutsättning att den som matar in uppgifterna i systemet läser rätt och gör rätt.

För att ytterligare krångla till det, är det inte längre något krav på att typen av växellåda anges i CoC-dokumentet. Om inget anges, anses bilen vara manuellt växlad.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Skatt för "automat"

Går det att få en kopia på coc dokumentet efter det att bilen är regestrerad
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Skatt för "automat"

STANTON

Du får ett original gratis av din Euraförsäljare om du vill.
Jag bad om ett för att kunna skicka som intyg för lägre vägavgift i Österike och det gick bra.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Om det i CoC-dokumentet står "Automat" ska bilen skattas som automatväxlad.

Om det i CoC-dokumentet står "Automatiserad" ska bilen skattas som manuellt växlad. Detta under förutsättning att den som matar in uppgifterna i systemet läser rätt och gör rätt.

För att ytterligare krångla till det, är det inte längre något krav på att typen av växellåda anges i CoC-dokumentet. Om inget anges, anses bilen vara manuellt växlad.


Hhhm märkligt. I mitt CoC dokument står växellåda "automatiserad".

På reg.beviset står automat.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt för "automat"

Jag klarar mig ett tag till, den är inregistrerad 2010....
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Skatt för "automat"

Transportstyrelsen meddelar att typen av växellåda saknar betydelse eftersom vår husbil är registrerad före 2011-01-01. Fordonsskatten på vår husbil med Comfortmatic skulle t.ex. ha varit 698 kr dyrare om den hade registrerats i år.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen