• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt 2011 Automat vs manuell ?

J

Jarn

Guest
En liten fråga till er som har Fiat 3,0 och fått den inregistrerad första gången 2011.
Hur mycket blev CO halten på reg.beviset och därmed hur mycket blev fordonsskatten?
Dels ni som har ComfortMatic och ni som har manuell?

Jag hade nämligen ett trevligt samtal idag med en beslutsfattare på Transportstyrelsen i Borlänge, Kjell Beckman.
Han påstod att de rekommenderat att det skulle vara samma värde för manuell eller automat på husbilar, pga att skillnad i förbrukning var obefintlig.

En annan intressant sak han påpekade för mig, är att alla Fiat med ComfortMatic växellåda, skall betraktas som "automat" i reg.beviset. Han var medveten om att en del felaktigt stod som manuella.
Han sa att det spelar ingen roll om det står "automat" eller "automatiserad" i CoC dokumentet.
Reglerna var glasklara på EU nivå, om fordonet kunde växla utan ingrepp av föraren, då betraktas det som automat.
Betydelselöst om det är via momentomvandlare, robot eller annat datoriserat typ DSG.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Vår bil registrerades 18/4 2011. Fiat 3,0 med "automat".
Carthago C-line I3,8, registrerad med totalvikt 3,5t.

Reg.bevis:

- Ingen CO2-halt
- Inget om växellåda (helt tomt)

- Årskatt 7900:-

Hälsning
anita&jyrki
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Hej!

Vår är en 3,0 ComfortMatic. Vi ställde på den första gången 20110429 och fick en skatt( beräknad på skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 266 gram/km). Det står inte i vårt reg.bevis hur mycket det är och när vi ringer och frågar lite här och där, om dom vet vilket värdet är, sägs det allmänt att tillverkaren inte är tvungen att uppge detta. Vi har fått en årsskatt på 8614kr. Bilen är en Fiat Burstner Ixeo Plus it 726 G 2010.

Hälsningar
Kerstin o Kaj
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Intressant, då betyder det att han inte hade rätt när han säger att husbilar med automat resp. utan, skall ha samma fordonsskatt.

Uppenbarligen så betraktas Anita & Jyrkis bil som manuell, då det inte står något i den rutan på reg. beviset som beskriver motor o växellåda.
Misstänker att där står automat på er Kerstin o Kaj ?
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Tobbejj

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Det står inget i mitt reg bevis heller. Bürstner Aviano I 728G 3.0 comfortmatic årsskatt 7900:-
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Du har alldeles rätt, det gör det.
Kerstin
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Det står inget i vårat reg,bevis skatt 7900:-
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Hej!

Några anslutande frågor - Har inte partikelfilter något med skatten att göra? Eller är det bara CO-halten som styr skatten?

Fiat 3.0 med automat går väl inte att köpa med partikelfilter?

Mvh

Home-car
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt 2011 Automat vs manuell ?

Nej, partikelfiltret har inte med skatten att göra enligt denna beräkning de har nu för husbilar.

På min personbil vet jag att jag fick lägre skatt för att den har partikelfilter.
Då fick man ett tillägg i miljöklassen så det blev klass 2005 PM
 
Toppen