• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakande husbil

F

F.d. 52943

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 120 dci
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Imperial 601
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Vår hb började skaka på väg hem i Tyskland. Trodde först att vägen var ojämn, men skakandet fortsatte hela vägen hem. I låg fart "gungar" bilen lite lätt. När farten ökar skakar bilen. Vid 90 kmh börjar inredningen skramla ordentligt.
Har försökt titta på däcken (har inte tillgång till lift/grop hemma), men ser inga bulor.
Däremot upptäckte jag att drivaxelns inre damask på vänster sida var oljig. Kan ett drivaxelhaveri få bilen att gunga och skaka?r
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl vara inre drivknuten.
Då brukar det ruska rejält men det börjar då oftast vid höga moment dvs. när du gasar på rejält och märks inte vid mellangas.

Haft sånt strul på Saab men inte på husbilen.
 

pitepojken

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4483
Medlemskap
2024
Med 90% sannolikhet så håller slitbanan att separera från däcket åk till en gummiverkstad hissa upp hjulet så kommer du att se att däcket ser ut som en fotboll på vissa ställen.
Stor risk för däck explosion Lycka till
 
F

F.d. 52943

Guest
Roland & Viola skrev:
Har tänkt samma tanke, fast skulle den "gunga" vid låg hastighet om det vore obalans på något hjul?
Har nu varit hos Peter i Kylinge för diagnos. Ett bakdäck är ovalt - håller på att separera. Reserven sitter nu på inför däckbyte runt om.
Den oljiga damasken måste åtgärdas, men den går att byta separat - ny drivaxel behövs inte.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag har också fått en skakande HB Fiat 2004 Eura Mobil allkov, Skakningar börjar vid 50 km å ebbar ut vid 75 km efter det känns inget, det blir i dragläge, verkstaden säger att det är däcken, men jag har testad med vinterdäcken och det är ingen större skillnad. Jag har balanserat om dom fram, men det är likadant. Oj, oj, hur ska man bära sig åt?
Nu är det så att jag bestämt mig för en anna HB, men det känns ju så förbaskat dumt att lämna en bil som skakar. Är det någon som vet? // Kenneth M
 
Toppen