• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaffa nya sommar & vinterdäck eller ersätta med året runt däck?

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Oj oj oj , det här var stora bekymmer 40 inlägg . I min värld gäller i första hand fräscha anpassade däck dit jag tänkt åka . Bromssträckor vad har det med det här att göra , ett bra däck klarar det bra , panikbromsa varför då ??? det är väl bara ett bevis på att man varit för nära framförvarande eller kört för fort , kommer det upp ett djur hinner ni inte ändå, möter ni en bil på fel sida hjälper det inte att bromsa, är det en lastbil hjälper det inte ens om ni står still, ett litet tips i all välmening försök att läsa av trafiken när ni kör istället för att hålla på med en massa annat , är väl lite utanför ämnet men en liten tanke bara. Mvh Bengt.
 
F

F.d. 54808

Guest
Oj oj oj , det här var stora bekymmer 40 inlägg . I min värld gäller i första hand fräscha anpassade däck dit jag tänkt åka . Bromssträckor vad har det med det här att göra , ett bra däck klarar det bra , panikbromsa varför då ??? det är väl bara ett bevis på att man varit för nära framförvarande eller kört för fort , kommer det upp ett djur hinner ni inte ändå, möter ni en bil på fel sida hjälper det inte att bromsa, är det en lastbil hjälper det inte ens om ni står still, ett litet tips i all välmening försök att läsa av trafiken när ni kör istället för att hålla på med en massa annat , är väl lite utanför ämnet men en liten tanke bara. Mvh Bengt.
Hinner man inte stanna för djur så kanske det är nått annat det beror på?
Jag hinner då stanna med både personbil och lastbil, fast det kryllar av renar, orrar och älgar nu.
Kör jag ca 5 mil så får jag bromsa/stanna i snitt 2-3 gånger.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hinner man inte stanna för djur så kanske det är nått annat det beror på?
Jag hinner då stanna med både personbil och lastbil, fast det kryllar av renar, orrar och älgar nu.
Kör jag ca 5 mil så får jag bromsa/stanna i snitt 2-3 gånger.
Förstår att du är en väldigt duktig chaufför .Beror på många faktorer, hoppar det upp ett djur kanske 10 meter framför dej du kör i 80 så hinner du inte reagera det är bara nonsens Mvh Bengt.
 
F

F.d. 54808

Guest
Förstår att du är en väldigt duktig chaufför .Beror på många faktorer, hoppar det upp ett djur kanske 10 meter framför dej du kör i 80 så hinner du inte reagera det är bara nonsens Mvh Bengt.

Duktig vill jag inte påstå, men är van med att det är mycket djur häromkring och anpassar körningen efter det och lite vana var älgarna har sina stråk. Men som du säger att hoppar de upp precis framför i hög hastighet så är det nog mer tur än skicklighet, men ofta ser man dom på långt håll.
Ibland kan det bli så här.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Förstår att du är en väldigt duktig chaufför .Beror på många faktorer, hoppar det upp ett djur kanske 10 meter framför dej du kör i 80 så hinner du inte reagera det är bara nonsens Mvh Bengt.

Håller med dig, har nyligen själv råkat ut för vilt som korsa vägen, jag hann inte reagera.
Vid de två första sekvenserna i filmen han jag knappt få foten på bromspedalen. Ändå är jag uppmärksam eftersom jag vet att det är både hjort, rådjur och vildsvin i området.
Vidvinkelkameran gör att det inte ser så nära ut som det är i verkligheten.

 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Och vilka däck man har är av underordnad betydelse.
Ja tyvärr, spelar ju ingen roll vad du har för du hinner inte att reagera . Pröva gärna en så kallad älgsimulator, prövade en sån visste vad som skulle komma hade även foten på bromsen ..... men det bara small. Nä nu har vi allt kommit långt ifrån ämnet ber om ursäkt ,men satsa på bra däck som inte är gamla då har man gjort det man kan , olyckor händer tyvärr ändå .Mvh Bengt.
 
R

RobbeS

Guest
Kort och gott efter att ha läst igenom tråden. Köp dom däck du vill ha för det är oavsett hur du än gör någon som tycker att du borde ha köpt något annat :)
Ska du bara transportera dig från a-b på asfalterade vägar i måttlig hastighet funkar säkert året runt däck tillräckligt bra. Jag skulle köpa sådana till husbilen men inte till min vanliga bil som körs oavsett väderlek på alla möjliga vinterväglag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dekkene hadde ingen betydning for oss for 3 uker siden. Ett stort tre ramlet ned på bilen. Det første vi såg av treet var grenene som traff frontruten, trestammen gikk i bakken like foran bilen og bilen hoppet over den 30 cm tykke stammen. En kan se litt av treet i bakgrunnen.
IMG_20191123_121908.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För att återgå till den ursprungliga frågan:

Om du hittar några däck som är godkända för vinterbruk, och som oberoende tester har visat fungerar utmärkt även under heta sommardagar, så köp dem!

(Observera att jag inte har skrivit att sådana däck inte existerar...)

Pålle
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Körde hem från Portugal nu härom veckan och valde hemfärden utefter hur väderleksprognosen såg ut. Jag har nya sommar däck på bilen men vad hjälper det om det blir vinterväglag. Typ tyskland måste man igenom och där gäller som hemma vinterdäck vid vinterväglag. Vad jag förstår så skärper man också till reglerna ännu mer vid halvårsskiftet 2020 då det inte längre räcker med M+S där heller plus att kraven också gäller fler axlar än drivaxeln för större husbilar. I vilket fall så lovade prognosen bra väder med plusgrader men ett större område med dimma gjorde att tempen snabbt gick ner till nollan o det blev snorhalt. Frågan är då vad som händer vid en ev olycka där eller hemma Hur ställer sig försäkringsbolagen ? I tyskland förstår jag att du kan få dryga böter och hur det är här hemma vet jag inte men enligt denna artikel så säger i alla fall IF sitt. ”Vinterdäck på somriga vägar en säkerhetsrisk”
Hmm att öppna en däckdepå hus övervintrande svenskar i Luxemburg kanske vore en bra affärside :)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Duktig vill jag inte påstå, men är van med att det är mycket djur häromkring och anpassar körningen efter det och lite vana var älgarna har sina stråk. Men som du säger att hoppar de upp precis framför i hög hastighet så är det nog mer tur än skicklighet, men ofta ser man dom på långt håll.
Ibland kan det bli så här.
Skit till chaufför om man inte kan stanna för en hel flock med renar mitt på en lång raksträcka. Det är en helt annan sak om det dyker upp ett rådjur eller vildsvin i fullt jehu ur de täta buskage som ofta finns alldeles intill vägkanten här i södra Sverige.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T.
De här gör som vissa andra, struntar i däcksvalet, här gäller inte panikbromsa, utan gasa när det dyker upp vilt :)

 
Toppen