• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaffa nya sommar & vinterdäck eller ersätta med året runt däck?

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Ställer man frågan om året runt däck går att använda vinter som sommar så blir svaret, ja det kan man. Samtidigt så tror jag att frågeställaren söker argument för att köpa däcken, utan att ta intryck av vad all däckexpertis säger. Mitt råd är att läsa vad däckexpertis säger om skillnaden mellan vinter, sommar och "året runt däck".
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att köra på åretruntdäck på sommaren med personbil & att göra det på en husbil tycker jag inte går att jämföra. Jag har gjort detta, alltså haft åretruntdäck på båda. Personbilen kändes ostadigare vid kurvtagning & inbromsning på torr vägbana. Husbilen däremot uppför sig inte alls på detta sätt vilket jag tror beror på att husbilen är tyngre med högre marktryck & körs vid en lägre hastighet. På personbilen är däcken utbytta mot sommardäck på sommaren & dubbdäck på vintern men på husbilen får åretruntdäcken sitta kvar. Att känna sitt fordon & köra förutseende med försiktighet är ju ett måste.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vi drabbas alla av att behöva panikbromsa nån gång,
De som kör på vinterdäck den varma årstiden dör oftare då,

Ett ganska enkelt val alltså :)

Även om vi kör som gudar då kan vi behöva göra en snabb undanmanöver eller bromsa allt vad tygen kan så för mig är valet enkelt !
Liv går före pengar!
Rulla lungt
Tommy
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Min tanke är så här:
Vi bor i Skåne, i Skåne är det sällan någon snö numera. 70% av våra husbilresor går söderut, sommar som vinter.
Norrut sker oftast under sommaren, någon enstaka gång till Sälen under vintern.
Ett Europeiskt åretruntdäck som tex Continental VanContact4season och Michelin Agilis Crossclimate som
troligen har en hårdare gummiblandning än ett Nordiskt friktionsdäck, borde kunna vara ett bra alternativ till
de resor som vi gör. Det som oroar mig är hur ett sådant däck uppför sig sommartid i ett varmt klimat.
Där av min fråga om erfarenheter från detta.

Vad tycker ni, tänker jag fel?
 
F

F.d. 54808

Guest
Jag tycker att ni ska såna åretrunt däck som utländska turisterna har och så ska ni besöka mig här uppe i Norrlands inland på vintern, så jag kan få lite mer inkomst.
Det är inte så många turister nu som man kan dra lös.
Själv kör jag med väldubbade bra dubbdäck av bättre kvalitet istället för att fundera på vad som är lagligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min tanke är så här:
Vi bor i Skåne, i Skåne är det sällan någon snö numera. 70% av våra husbilresor går söderut, sommar som vinter.
Norrut sker oftast under sommaren, någon enstaka gång till Sälen under vintern.
Ett Europeiskt åretruntdäck som tex Continental VanContact4season och Michelin Agilis Crossclimate som
troligen har en hårdare gummiblandning än ett Nordiskt friktionsdäck, borde kunna vara ett bra alternativ till
de resor som vi gör. Det som oroar mig är hur ett sådant däck uppför sig sommartid i ett varmt klimat.
Där av min fråga om erfarenheter från detta.

Vad tycker ni, tänker jag fel?
Jag är inne på samma tanke då jag kör ytterst lite i svenskvinter(vit),men hur däcket fungerar i varmt 30+ klimat är också min fråga,men många kör på åretruntdäck, vissa bilar leverers med detta från fabrik.
Däck är alltid en kompromiss,jag vill inte ha 2 uppsättningar.
 
F

F.d. 22252

Guest
De få meter man kan tjäna på ett nytt extremt bra däck kan aldrig uppväga att hålla avstånd på vägen, de flesta husbilsförare är ju pensionärer och reaktionen är långsam även om man inte tror det.
C däck 8 lagers är ju stenhårda går inte att jämföra med personbil bara att anpassa farten när man kör lastbil och europeiska vinterdäck är det som gäller mina turkiska har rullat över 2,500mil nu och de tar mej nog hem sen blir problemet nästa resa, då blir det nytt via däckonline eller liknande. Viktigare med bra mönster än slitet, stående vatten i lastbilsdikena på motorvägen känns inget bra.
Vet inte priset på däck här men går säkert att beställa hit också Arbetskostnaden är ca 1/3 av sverige.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Min tanke är så här:
Vi bor i Skåne, i Skåne är det sällan någon snö numera. 70% av våra husbilresor går söderut, sommar som vinter.
Norrut sker oftast under sommaren, någon enstaka gång till Sälen under vintern.
Ett Europeiskt åretruntdäck som tex Continental VanContact4season och Michelin Agilis Crossclimate som
troligen har en hårdare gummiblandning än ett Nordiskt friktionsdäck, borde kunna vara ett bra alternativ till
de resor som vi gör. Det som oroar mig är hur ett sådant däck uppför sig sommartid i ett varmt klimat.
Där av min fråga om erfarenheter från detta.

Vad tycker ni, tänker jag fel?
Dom Europeiska vinterdäcken har inga större problem med sommaren, det är vintern som är problemet, speciellt om du ska upp till sälen!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tänk bara på att de ska vara godkända för vinterkörning i Sverige, oavsett om de kallas åretruntdäck eller vinterdäck, om de ska användas i Sverige vid vinterväglag december - mars....
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Intresset verkar stort så jag kan berätta lite till eftersom jag har varit i branschen och provkör många däck!
Contis Four Season har jag kört 2500 mil och håller bra i medelhavsvärmen , Mb har fått lite kritik för att dom orginalmonteras på bilar som levereras till Sverige, nu kan man tydligen välja däck vid köp. Däcken har inte varit godkända vinterdäck i Sverige men kommer förmodligen att få alptopp/snöflinga.
Conti VanContact Camper har jag nu kört 2000 mil, det är ett mycket bra däck med bra komfort, CP märkt och alptopp/snöflinga. Även dom fick en sväng till medelhavet på sommaren, bra på lera och blöta gräsmattor. Vinteregenskaperna är som jag redan nämt tidigare i tråden, bra på våta slaskiga vägar runt nollan.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Intresset verkar stort så jag kan berätta lite till eftersom jag har varit i branschen och provkör många däck!
Contis Four Season har jag kört 2500 mil och håller bra i medelhavsvärmen , Mb har fått lite kritik för att dom orginalmonteras på bilar som levereras till Sverige, nu kan man tydligen välja däck vid köp. Däcken har inte varit godkända vinterdäck i Sverige men kommer förmodligen att få alptopp/snöflinga.
Conti VanContact Camper har jag nu kört 2000 mil, det är ett mycket bra däck med bra komfort, CP märkt och alptopp/snöflinga. Även dom fick en sväng till medelhavet på sommaren, bra på lera och blöta gräsmattor. Vinteregenskaperna är som jag redan nämt tidigare i tråden, bra på våta slaskiga vägar runt nollan.

Tack, precis den här återkopplingen jag hade hoppats få, från någon som har egna erfarenheter av olika däck.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Dom europeiska vinterdäcken har inte varit godkända som svenska vinterdäck förut, men med den nya vinterdäcksmärkningen kommer dom att öka. Dom fungerar ofta väldigt bra som sommardäck och bra på våta slaskiga vägar runt 0˚. Passar bra för den som vill åka lagligt ner genom vintersverige till sydeuropa. Men att använda dom som nordiska vinterdäck skulle jag aldrig rekommendera för att jag är en seriös däckhandlare! En annan sak som många lär få problem med som gäller alla vinterdäck (över 3,5 ton) 5mm mönsterdjup!
Man vill ju utplåna uttrycket ”Året runt” för att det är vilseledande, inte för att sälja dubbel uppsättning av däck. Med den nya däckmärkningen bli det enkelt att se om det är ett vinterdäck men det krävs att man tar reda på vad det är för typ av vinterdäck!

Bra sammanfattat, med åretruntdäck kan jag lagligt ta mig till ett område där dessa däck är lämpliga, samt ta mig hem utan att behöva invänta snöfria vägar. Även lämpliga för kortare utflykter i Sverige om väglaget är bra. När 5mm gränsen uppnås blir det i Sverige sommardäck medan de möjligen fortfarande är godkända i delar av Europa. Räknar med att mina åretruntdäck blir sommardäck i vår i ett par tusen mil innan de är utslitna.
Åretruntdäck kanske inte är bäst på någonting i en däcktest, men inte nödvändigtvis sämst i allt.
När det blir dags att köpa nytt så blir det troligen samma typ som nu om inte mitt resmönster förändras. Den som aldrig kör i vinterväglag ska givetvis ha sommardäck.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Frågan som ställdes var om de skulle köpa sommar o vinterdäck eller ersätta med åretruntdäck vilket jag svarade sommardäck resp vinterdäck( underförstått)pga väggrepp speciellt sommartid, men smaken är olika!
Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det som oroar mig mest är när man kör i Italien, Frankrike, Spanien mfl på
sommaren när luft temperaturen är hög och asfalt temperaturen är ännu
högre, klarar ett åretruntdäck det?
Här kom frågan som jag tänkte ställa. ”Vinterdäcken/ all däcken ” har ju mjukare gummi , hur mycket blöder och svettas de i värme. Hur mycket längre blir bromssträckan?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kan titta på filmen som PeterK hänvisar till i inlägg 18. Där gäller det personbil på ca 1500 kg. Vad blir då sträckan med en husbil på 3 ton eller mer?!
Tommy
Fortfarande skall man skilja på vinterdäck som visas i filmen,och åretruntdäck som TS efterfrågar.
Att köra på mjuka vinterdäck på sommaren är inte att rekommendera.
 
Toppen