• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaffa nya sommar & vinterdäck eller ersätta med året runt däck?

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Hej vänner
Det börjar att bli tid att byta däck på husbilen. Både sommar och vinterdäck behöver bytas ut.
Går och funderar på om "året runt däck" kan vara något att ha.
Därför behöver jag er hjälp med tankar och idéer om detta. Ni som har året runt däck,
vad har ni för erfarenheter, bra som dåliga.
Gärna förslag på modell och fabrikat på däck.
De ska passa en husbil på 3,5t.

Tacksam att slippa kommentarer liknande "det finns inga året runt däck", utan håll er till ämnet.

//Nilhen
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Alla vet att dubb är att föredra när det är isigt, men kör man inte då så....... Hur mycket kör du på vintern och var i landet kör du? Hade jag bott söderut och bara kört där så hade jag inte tvekat en sekund. Finns ingen anledning att bränna pengar på två omgångar däck, bara för att. Va jag en inbiten fjällfettischist så hade jag köpt riktiga dubbade vinterdäck. Sen behöver man ju knappast testa g-krafterna med HBn . Sund och välplanerad körning är viktigare än de senaste testvinnande däcken. Åtminstone min åsikt ‍♂️
Ola
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har börjat byta ut våra Michelin CP till Michelin agilis Crossclimate.
Har talat med flera hb ägare som rekommenderat dom.
Och eftersom våra vinterdäck också är slut nu och Crossclimate är märkta med snöstjärna och alptopp, så är de godkända för vinterväglag.
Även om en del anser att året runt däck inte är optimala vid vårt vinterväglag norrut, så skulle jag inte låta bli att köra norrut om jag behövde.
Men eftersom vi kör året runt och då mest söderut vintertid, anser jag att dessa däcken är de som passar oss bäst.
Då klarar vi oss på en uppsättning däck och slipper köra med däck även om de haft bra mönster men som egentligen var alldeles för gamla.

Krister
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vad är ett ”Året runt däck” egentligen! Det finns ju några däck med namnet Four Season som däckhandlarna inte vill ta i! Somliga kallar ett nordiskt dubbfritt vinterdäck för året runt men det är ju dåligt på sommaren. Sen finns ju dom europeiska vinterdäcken som passar många, bara man håller sig ifrån den svenska vintern även om dom är godkända enligt den nya märkningen. Allt handlar om hur och var man kör.
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Vi har kört på Nokia dubbfria däck under de senaste 8 åren på våra husbilar och det har fungerat bra.
Både på sommar som på vintern. De slits nog lite mer på sommaren än ett rent sommar däck.
Vi har även snökedjor med i bilen under vintern men har inte behövt använda dem än.
Jag tror på att köpa bättre kvalité lönar sig i längden.
Vi bor i Gävle och åker både söder ut och även i fjällen så de passar oss utmärkt.
Såg nu i en test att Continental var bäst och sedan Nokia som tvåa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har kört på Nokia dubbfria däck under de senaste 8 åren på våra husbilar och det har fungerat bra.
Både på sommar som på vintern. De slits nog lite mer på sommaren än ett rent sommar däck.
Vi har även snökedjor med i bilen under vintern men har inte behövt använda dem än.
Jag tror på att köpa bättre kvalité lönar sig i längden.
Vi bor i Gävle och åker både söder ut och även i fjällen så de passar oss utmärkt.
Såg nu i en test att Continental var bäst och sedan Nokia som tvåa.
Är det Nokia vinterdäck? Åretrunt däck är inte samma sak.
Att köra på friktionsdäck sommartid skulle inte jag göra.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Beror helt och hållet vart i Sverige man bor och kör , vi har haft dubbfritt i flera år och det funkar alldeles utmärkt om man gör som vi och åker söderut och där råder dubbförbud. Sen är det upp till var och en att välja typ av däck för det blir automatiskt minst 2 läger av tyckanden och vetanden och mynnar bara ut i en oändlig diskussion som egentligen leder ingenstans. Gör som du tycker känns bäst , det går tusentals bilar i Sverige som kör dubbfritt och vice versa och alla håller på sitt val :) :)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Kärt barn har många namn häromkring kallar vi det odubbade vilket det är , sedan kallas dom friktionsdäck , allrounddäck , men syftet är att kunna köra odubbelt lagligt på vinterföre. :)
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Det som oroar mig mest är när man kör i Italien, Frankrike, Spanien mfl på
sommaren när luft temperaturen är hög och asfalt temperaturen är ännu
högre, klarar ett åretruntdäck det?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har continental Vanco 4 seasons året runt däck, orginalmonterade från fabrik, 7 mm kvar efter 4500 mil. Har enbart kört korta sträckor , Mariestad till Färjan i Gbg , när det varit vinterväglag, men jag kör som om jag har sommardäck så inga problem.
Om åretruntdäck blev populära skulle halva omsättningen försvinna för däckbranschen, så de gör vad de kan för att avråda oss från dessa däck.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Året runt kan bara i vårt avlånga land Sverige innebära +32C sommartid och lika många kallgrader (-32C) vintertid.

Finns det någon här som tror att det med dagens teknik går att bygga ett däck som fungerar bra vid båda dessa gränstemperaturer avseende grepp/sidostabilitet?

Vad är rimligt 50 grader mellan min/max? 40?, 30?

Definitionen på BRA grepp varierar mellan oss läsare/bilförare. En förare som kör bil väldigt sällan och alltid sommartid ljusa timmarna på asfalt samt aldrig i regn. Har en annan definition på bra grepp än proffsföraren (alla fordonstyper).

Men för att försöka förenkla diskussionen kanske vi kan ena oss om däcktestarnas kompetens i frågan!?

// Niklas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Dom europeiska vinterdäcken har inte varit godkända som svenska vinterdäck förut, men med den nya vinterdäcksmärkningen kommer dom att öka. Dom fungerar ofta väldigt bra som sommardäck och bra på våta slaskiga vägar runt 0˚. Passar bra för den som vill åka lagligt ner genom vintersverige till sydeuropa. Men att använda dom som nordiska vinterdäck skulle jag aldrig rekommendera för att jag är en seriös däckhandlare! En annan sak som många lär få problem med som gäller alla vinterdäck (över 3,5 ton) 5mm mönsterdjup!
Man vill ju utplåna uttrycket ”Året runt” för att det är vilseledande, inte för att sälja dubbel uppsättning av däck. Med den nya däckmärkningen bli det enkelt att se om det är ett vinterdäck men det krävs att man tar reda på vad det är för typ av vinterdäck!
 
Toppen