• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skadegörelse--vad innefattar det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chiva

Guest
Skadegörelse--vad täcker försäkringen. Har alltid haft husbilen uppkopplad med el på vintern, ställd på ca 10 grader för att slippa frysriskproblem. Var inte hemma under en vecka på vintern, nån illvillig person drog ut sladden med följden att pannan, kökskran mm frös sönder. Länsförs. ville inte pröjsa, slingrade sig, ville veta om jag misstänkte någon speciell person??? Om samme person eller nån annan hade sparkat in dörren eller eldat upp husbilen så hade jag fått ersättning, men denna skadegörelse ersattes inte. Har någon annan råkat ut för nåt liknande? Skiljer synsättet mellan olika bolag?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

du skulle nog varit oärlig !! sagt att säkringen gått ,så kanske du bara behövt betala självrisken, eller vänta!!! du kanske har allrisk i försäkringen???
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Försäkringsbolagen då? är det ärligt? det kanske är så att det är f-bolagen som implementerarar sina försäkringstagares göranden i viss mån.
Men visst är det mycket försäkringsbedrägerier.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Jag gissar att försäkringsbolaget tror att strömmen INTE var påslagen. Detta är ju en omöjlighet att motbevisa & på så sätt slipper dom betala. Så här skulle jag tro att alla försäkringsbolag resonerar, det gäller ju att hålla nere utgifterna.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Får man verkligen ersättning från försäkringen om man inte vinterställer bil (eller båt), är aktsamhetskraven uppfyllda då?
Här där vi bor ute på landet brukar vi bli strömlösa något dygn vid varje storm.

aake
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Jag skulle aldrig lita på elen även om jag bor i Göteborg, konserverar alltid bilen vid frostrisk om än så för några veckor.Sätter även ett kärl under varmvattensberedaren för att se hur mycket vatten som har runnit ur beredaren.
Surt när värmare frusit sönder.
Mvh
 
C

chiva

Guest
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Hej o tack för synpunkter. Inser nu att jag varit för optimistisk, trott att husbilen kunde klara sig under vinterdagar med el. påslagen, tyckte det var jobbigt att tappa ur vatten och "konservera" bilen var gång den stod stilla under vintern.

Men nu vet jag att det ingår i "aktsamhetskraven" och ska rätta mig därefter. Man har ju gått och betalt sin försäkring år efter under hela livet och aldrig råkat ut för nåt, invaggad i tron att om det händer nåt så...... men, men kanske de pengarna som jag betalt in till Länsförs under alla åren hade räckt till att köpa en ny panna, men man vet ju inte vad annat som kunnat hända under åren.

MEN, bästa husbilsägare, kolla med Ert förs.bolag vad som ingår när det verkligen gäller, har förstått att det skiljer mellan olika bolag, det finns ju inte med ens i det finstilta, men det är väl omöjligt att få klara besked innan eländet händer, då står man där med filten i örat.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Jag lider med dig. Försäkringsbolag är bra till man behöver hjälp.
Kolla om du kan hitta någon begagnad på blocket.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Går dom inte med på att det täcker skadegörelse så be att omgående få byta försäkringsbolag och flytta med allt du har.
 
C

chiva

Guest
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Ja, Länsförs, ersätter skadegörelse, det svaret fick jag, men de skiljer på skadegörelse och skadegörelse, låter flummigt, men som jag sa att om någon eldat upp husbilen eller sparkat en bula i sidan så hade jag fått ersättning.
Jag begärde överprövning i ärendet, resultatet av det var att en handläggare ringde upp mig (har aldrig fått nåt skriftligt svar) och sa bla bla bla att om jag kunde peka ut nån person som ev kunde gjort sig skyldig till illdådet..

Jag blev paff, ska jag misstänkliggöra nån granne eller leka privatspanare? kontakta Leif GW eller? Sen sa han att om det bara hade handlat om ett par tusen så hade de betalt direkt men eftersom detta kostade trettiotusen, så gick det inte.

Min tanke är att jag har inte under alla år betalt helförsäkringen för en skada på ett par tusen, en sån kostnad kan jag ta själv, det är ju de stora kostnaderna som jag har försäkring för!
Lite sur och gnällig, förlåt att jag använder forumet som soptunna!:yes:
 
C

chiva

Guest
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Hej på Er! Har hämtat hem husbilen från Bengtiörkelljunga, 50000 kr fattigare, men ny panna, ny kamrem, nya framfjädrar wow toppen. Kommer hem, lyfter bort sätet för att kolla den nya pannan, en pöl glykolvatten på golvet, dropp dropp dropp, som fd. VVS-montör ser jag att monteringen, kopplingarna hade mina barnbarn gjort bättre,
jag har haft problem med att jag varit deprimerad stundtals och jag kan säga att nu vete f-n om jag orkar längre eller jag säljer husbilen och "drar täcket över huvudet".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Fyfan va tråkigt!
Men du måste gå vidare med detta och Biö har vad jag läst här i klubben, bara fått rosor här.
Så stå på dej, och fråga ifall de verkligen vill behålla sin "goda renome" här.
Detta tyder på urusel kvalitetskontroll!
Kräv skälig kompensation!
Detta ärende borde du starta i en ny tråd.

Stort lycka till, och glöm inte att uppdatera klubben :)
 
C

chiva

Guest
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Hej PeterK, tack för ditt svar, när jag kom hem med husbilen kontaktade jag Patrik på Biö, han var lika ledsen som jag, han sa att kvalitetskontroll innan man lämnar bilen till kunden var nåt de saknade och måste bli bättre på, han ville att jag lämnade tillbaka bilen så skulle de naturligtvis se till att åtgärda felen. Nu är den ju avställd och står med sommardäck härutanför på parkeringen, får se när det blir vår.

Annars tycker jag bra om BIÖ, gillar Bengt åke och hans trevliga systrar, så jag blev lite ledsen, kanske de investerar och bygger nytt och så hinner inte kvaliteten på verkstadspersonalen med? Ja ja alla har vi våra brister, jag tror det blir bra till slut ändå.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

...........Har alltid haft husbilen uppkopplad med el på vintern, ställd på ca 10 grader för att slippa frysriskproblem. Var inte hemma under en vecka på vintern,...........................
Ett tips för er som inte kan övervaka husbilen under vinterförvaringen.

Har själv en sådan i husbilen och är mycket nöjd och känner mig trygg genom att ha koll på temperturen och att elen fungerar.

SMS-larm med intern och extern sensor - Egenkontroll.nu
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skadegörelse--vad innefattar det?

Finurlig historia Gunnar, om man bara kunde hitta någon plats med mobiltäckning (det har vi inte ens hemma på gården).

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen