• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sköta om skinn

Göran&Maritha

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2024
Hej
Vi har en Carthago med offwhite skinn. Tror väl att de flesta bra rengöring och insmörjnings produkter fungerar väl, men har någon en bra märke som ni provat.
Vi vill ju inte att skinnet skall mörkna.

Med vänlig hälsning
Göran & Maritha
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Är det någon som har några andra alternativ eller är det Leather Master som gäller?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har ljusbeige skinnklädsel i vår bil.
Den var efter 10 år mörk........av smuts.
Skinnet är färgat/målat, så färgen i sig mörknar inte.

Jag skurade dynorna i en duschkabin med Yes och en mellanhård borste.
Skura, skölj upprepa två gåmger. Avsluta med skura med sadeltvål och skölj och torka torrt.

Dynorna blev som nya.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det någon som har några andra alternativ eller är det Leather Master som gäller?
Det finns många olika fabrikat, både i bil- & möbelhandeln. Att jag rekommenderar Leather Master beror på mer än 10 års användande av detta medel. I mina bilar har jag haft ljus skinnklädsel liksom i den nya jag har nu. Hemma har jag 2 hörnssoffor & 2 fåtöljer i skinn. Hela tiden har jag använt Leather Master regelbundet med gott resultat. Priset bör inte avskräcka eftersom det är väldigt drygt & en förstörd skinnklädsel lär vara mycket dyrare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Brukte selv salsåpe på flekker og en god lærsmørelse for langtidsvirkning. En gang pr år holder om en gjør det riktig. Ulempen med tyngre smørelse er at læret bør få hvile et døgn eller to, men med effax lærbalsam så gjør en både letter fjekkfjerning og preparering i en omgang og møblet er klart for bruk etter et par timer.

Størst utvalg finner en i rideutstyrsbytikker, og for gode råd er unge tjeier som driver med hest en god kilde!

Salsåpe / sadeltvål etterlater noe glyserol i overflate, denne blir borte i løpet av noen uker. En salsmørelse trenger bedre inn og holder skinnet mykt og elastisk lengre.

Nå er jeg litt ekstrem når det gjelder lærpleie. Nytt lærutstyr til våre hester får seg først et bad i vegetabilsk olje i et par døgn før det tørkes grundig. Stivt lær blr mykt og føyelig av denne behandlingen.

Overflate farget skinn tåler ikke for brutal behandling, men salsåpe og etterbehandling med effax eller tilsvarende lærbalsam fungerer. Samme gjør enkelte støvelimpregneringer av typen minkoil. Selv foretrekker jeg salsmørelser.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Var försiktig! Absolut inte vatten och Yes som någon föreslog eftersom då släpper den blanka ytan på lädret från underlaget. Prova på ett undanskymt ställe först med rengöringsmedel avsett för läder. LeatherMaster är dyra men bra grejor. När jag höll med sådant på 80-talet så fanns det spray att lackera om med och det kan bli bra på de delar som är mycket slitna, främst då ljusa färger. Har du brunt eller svart så är det bara att rengöra och sedan smörja in igen.
 
Toppen