• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Simhall/badhus utan klorerat vatten

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
På grund av allergi kan jag inte bada i klorerat vatten.
Därför efterlyser jag här badhus/simhallar där man renar vattnet med annat än klor.
Alla tips i Sverige, Danmark och Tyskland mottages tacksamt.
Man vet aldrig var vi hamnar med husbilen och då är det bra med tips lite varstans.
Vi har dusch i husbilen som vi använder men ibland kan det vara trevligt med bad också.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Tror att varbergs kusthotell har pool med uppvärmt havsvatten,32 grader.Vet inte om det är klorfritt.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ett förekommande alternativ till klor är brom men vilka som använder det får man nog kolla med varje badanläggning. Brom är för de flesta inte så irriterande.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är även klor i vårt kommunala dricksvatten..
Man kan inte vara allergisk mot klor, det borde doktorn veta innan dom delar ut den diagnosen!

Sen tror jag att felaktig PH-balans påverkar huden/ögonen betydligt mer, fast det är kloret som får skulden.
Man vill ha lågt/lägre PH för det gör kloret effektivare och för att sänka PH så använder dom kommunala badhusen oftast svavelsyra.

Själv badar jag inte på Finlandsbåtar, Hotellpooler, privata pooler eller om det luktar för mycket klor. Förenklat kan man säga att skitigt vatten bildar kloraminer och det luktar betydligt mer klor än vad bassänger med bra vattenkvalité får i klorlukt.

För länge sedan användes Brom men sen godkändes det inte av miljöförvaltningen då det var svårreglerat, om det nu finns i kommunala anläggningar är jag tveksam på, möjligtvis på mindre slutna bassänger eftersom det fortfarande går att köpa. Jag trodde att UV skulle slå bättre men det är väll för dyrt och inte lika effektivt som klor.

Känner en som spyr direkt då hon känner klorlukt men det är ju någonting annat.
 

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Jag kan varmt rekommendera Arena Skövde och framför allt deras Aqua Vitalis. Här kan du prova flera olika bastuar, bada både ute och inne, värma dig på en hamamsten, äta gott med mera. Allt i en lugn och harmonisk miljö. När det gäller klor kan du läsa om deras lösning i bifogad skärmdump från deras hemsida Arena Skövde.
 

Bilagor

  • Screenshot_20191006-193023_Chrome.jpg
    Screenshot_20191006-193023_Chrome.jpg
    307,3 KB · Visningar: 18

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Det är även klor i vårt kommunala dricksvatten..
Man kan inte vara allergisk mot klor, det borde doktorn veta innan dom delar ut den diagnosen!

Sen tror jag att felaktig PH-balans påverkar huden/ögonen betydligt mer, fast det är kloret som får skulden.
Man vill ha lågt/lägre PH för det gör kloret effektivare och för att sänka PH så använder dom kommunala badhusen oftast svavelsyra.

Själv badar jag inte på Finlandsbåtar, Hotellpooler, privata pooler eller om det luktar för mycket klor. Förenklat kan man säga att skitigt vatten bildar kloraminer och det luktar betydligt mer klor än vad bassänger med bra vattenkvalité får i klorlukt.

För länge sedan användes Brom men sen godkändes det inte av miljöförvaltningen då det var svårreglerat, om det nu finns i kommunala anläggningar är jag tveksam på, möjligtvis på mindre slutna bassänger eftersom det fortfarande går att köpa. Jag trodde att UV skulle slå bättre men det är väll för dyrt och inte lika effektivt som klor.

Känner en som spyr direkt då hon känner klorlukt men det är ju någonting annat.

Men man kan vara överkänslig mot klor = Klorallergi innebär att man är överkänslig mot klor enl. de kunniga
Varför tjafsa ???
Är någon känslig/ (eller något annat ) mot något , så låt det vara och försök hjälpa istället
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Men man kan vara överkänslig mot klor = Klorallergi innebär att man är överkänslig mot klor enl. de kunniga
Varför tjafsa ???
Är någon känslig/ (eller något annat ) mot något , så låt det vara och försök hjälpa istället

Jag tyckte precis jag gjorde det, jag förklarade att det är klor i kommunalt dricksvatten som man duschar och badar i och förmodligen dricker. Klorallergi finns inte, sen att folk kallar det så är en påhittad version, men jag tror inte att någon läkare har gett den diagnosen.

Så mitt tips, bada i havet eller i sjöar på sommaren eller utomlands på vintern så gör jag eftersom jag varit driftansvarig i över 20 år på ett badhus, därför undviker jag alltid badhus å pooler.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Och ni tror att Natriumhypokloriten kommer dit av sig själv? PLZ...
Ja det är exakt samma produkt som vattenverket använder som badet använder... Hur man sen blandar i det är det nog någon som Chippen ni får fråga...

Sen är nog min bild att det är vanligare med saltsyra än svavelsyra som ph-reglerare... kolsyra används också...
Lite lustigt när man vet hur koncentrerad hypo reagerar med syra... Sånt höll Sadam Hussein på med...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Klor hittar man inte på många ställen idag däremot kloraminer i olika föreningar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Saltvatn basseng bruker å ha en elektrisk klorinator som spalter saltet i og frigjør litt klor. Eneste virkelig klorfrie alternativer som brukes er oson og UV - begge deler har en høyere driftskost enn kloramin og salt/klorinator.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag har inte fått någon diagnos med klor-allergi. Har bara konstaterat själv att om jag badar i klor-renade bassänger får jag en djävulsk klåda över hela kroppen om jag är i bassängen i mer än fem minuter. Detta trots grundlig tvätt både före och efter bad. Att duscha hemma funkar men dels är det rinnande vatten och dels inte så länge. Sen om det ska benämnas allergi eller överkänslighet är en semantisk fråga och för mig fullständigt ointressant.
Frågeställningen gällde att jag efterlyser bad som inte är klor-renat så att jag ska kunna bada.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har exakt samma problem. Jag undviker att bada i swimmingpooler, om jag gör det så sticker jag ner ett smalben i vattnet vid bassängkanten och väntar några minuter och ser vad som händer.
Jag får klåda ibland när jag duschar också. Här hemma har det blivit bättre, förmodligen har man ändrat på kloreringen i det kommunala vattnet.
 
Toppen