1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Simhall/badhus utan klorerat vatten

Tråd startad i 'Under Markisen' av KarinochTommy, 6 Oktober 2019.

1. KarinochTommy

KarinochTommy HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6520
    På grund av allergi kan jag inte bada i klorerat vatten.
    Därför efterlyser jag här badhus/simhallar där man renar vattnet med annat än klor.
    Alla tips i Sverige, Danmark och Tyskland mottages tacksamt.
    Man vet aldrig var vi hamnar med husbilen och då är det bra med tips lite varstans.
    Vi har dusch i husbilen som vi använder men ibland kan det vara trevligt med bad också.

2. Elnagh581-18

Elnagh581-18 HBK Medlem

Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25937
    Tror att varbergs kusthotell har pool med uppvärmt havsvatten,32 grader.Vet inte om det är klorfritt.

3. Roland L

Roland L HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2780
    Ett förekommande alternativ till klor är brom men vilka som använder det får man nog kolla med varje badanläggning. Brom är för de flesta inte så irriterande.

KarinochTommy gillar detta.
  4. KarinochTommy

KarinochTommy HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6520
    Tyvärr är det klor i vattnet på Varbergs kusthotell. Jag har kollat med dem.

5. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Det är även klor i vårt kommunala dricksvatten..
    Man kan inte vara allergisk mot klor, det borde doktorn veta innan dom delar ut den diagnosen!

Sen tror jag att felaktig PH-balans påverkar huden/ögonen betydligt mer, fast det är kloret som får skulden.
    Man vill ha lågt/lägre PH för det gör kloret effektivare och för att sänka PH så använder dom kommunala badhusen oftast svavelsyra.

Själv badar jag inte på Finlandsbåtar, Hotellpooler, privata pooler eller om det luktar för mycket klor. Förenklat kan man säga att skitigt vatten bildar kloraminer och det luktar betydligt mer klor än vad bassänger med bra vattenkvalité får i klorlukt.

För länge sedan användes Brom men sen godkändes det inte av miljöförvaltningen då det var svårreglerat, om det nu finns i kommunala anläggningar är jag tveksam på, möjligtvis på mindre slutna bassänger eftersom det fortfarande går att köpa. Jag trodde att UV skulle slå bättre men det är väll för dyrt och inte lika effektivt som klor.

Känner en som spyr direkt då hon känner klorlukt men det är ju någonting annat.

Gösta Evén, Träsko och brogu gillar detta.
  6. Aprilväder

Aprilväder HBK Medlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1819
    Jag kan varmt rekommendera Arena Skövde och framför allt deras Aqua Vitalis. Här kan du prova flera olika bastuar, bada både ute och inne, värma dig på en hamamsten, äta gott med mera. Allt i en lugn och harmonisk miljö. När det gäller klor kan du läsa om deras lösning i bifogad skärmdump från deras hemsida Arena Skövde.

Bifogade filer:

Gösta Evén och KarinochTommy gillar detta.
  7. knauser

knauser HBK Intresserad

Kommun:
    Katrineholm
    Men man kan vara överkänslig mot klor = Klorallergi innebär att man är överkänslig mot klor enl. de kunniga
    Varför tjafsa ???
    Är någon känslig/ (eller något annat ) mot något , så låt det vara och försök hjälpa istället

Anders W, Gösta Evén, Annar och 2 andra gillar detta.
  8. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Jag tyckte precis jag gjorde det, jag förklarade att det är klor i kommunalt dricksvatten som man duschar och badar i och förmodligen dricker. Klorallergi finns inte, sen att folk kallar det så är en påhittad version, men jag tror inte att någon läkare har gett den diagnosen.

Så mitt tips, bada i havet eller i sjöar på sommaren eller utomlands på vintern så gör jag eftersom jag varit driftansvarig i över 20 år på ett badhus, därför undviker jag alltid badhus å pooler.

Anders W, Gösta Evén, brogu och 2 andra gillar detta.
  9. knauser

knauser HBK Intresserad

Kommun:
    Katrineholm
    Och frågan som ställdes av KarinochTommy var ???

(Och jag har varit tävlingssimmare och 'simmande' simlärare i badhus under många år . det är min erfarenhet =använt skiten. )

KarinochTommy gillar detta.
  10. Träsko

Träsko HBK Intresserad

Kommun:
    Härnösand
    Och ni tror att Natriumhypokloriten kommer dit av sig själv? PLZ...
    Ja det är exakt samma produkt som vattenverket använder som badet använder... Hur man sen blandar i det är det nog någon som Chippen ni får fråga...

Sen är nog min bild att det är vanligare med saltsyra än svavelsyra som ph-reglerare... kolsyra används också...
    Lite lustigt när man vet hur koncentrerad hypo reagerar med syra... Sånt höll Sadam Hussein på med...

11. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Klor hittar man inte på många ställen idag däremot kloraminer i olika föreningar

12. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Saltvatn basseng bruker å ha en elektrisk klorinator som spalter saltet i og frigjør litt klor. Eneste virkelig klorfrie alternativer som brukes er oson og UV - begge deler har en høyere driftskost enn kloramin og salt/klorinator.

13. KarinochTommy

KarinochTommy HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6520
    Jag har inte fått någon diagnos med klor-allergi. Har bara konstaterat själv att om jag badar i klor-renade bassänger får jag en djävulsk klåda över hela kroppen om jag är i bassängen i mer än fem minuter. Detta trots grundlig tvätt både före och efter bad. Att duscha hemma funkar men dels är det rinnande vatten och dels inte så länge. Sen om det ska benämnas allergi eller överkänslighet är en semantisk fråga och för mig fullständigt ointressant.
    Frågeställningen gällde att jag efterlyser bad som inte är klor-renat så att jag ska kunna bada.

Gösta Evén, Åsa o Hasse och knauser gillar detta.
  14. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Jag har exakt samma problem. Jag undviker att bada i swimmingpooler, om jag gör det så sticker jag ner ett smalben i vattnet vid bassängkanten och väntar några minuter och ser vad som händer.
    Jag får klåda ibland när jag duschar också. Här hemma har det blivit bättre, förmodligen har man ändrat på kloreringen i det kommunala vattnet.

15. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21307
    Som sagt tidigare, Arena i Skövde rekommenderas starkt! Jag trivs inte heller i klor något vidare men på Arena går det bra. Och det är ett fantastiskt bad! DavidS

KarinochTommy och Åsa o Hasse gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.