1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Sidospegel Ducato

Tråd startad i 'Under Markisen' av Frankia7, 14 Juni 2019.

Taggar:
  1. Frankia7

Frankia7 HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    202
    Mötte en lastbil som höll hög fart på smal väg och den ville inte lämna plats så sidospegeln på vänster gick i små bitar, lastbilen stannade inte. Har nu beställt spegeln från Tyskland för ca 1600:- men hur
    får jag loss mörkläggnings gardinen?? 2 av skruvarna är synliga men 2 är gömda under gardinkassetten. Spegeln är elstyrd, bilen Fiat Ducato, Hobby Optima T75, 2016. Någon som har ide eller gjort det själv?

Senast ändrad: 14 Juni 2019
  2. Raasken

Raasken HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26429
    Hej!
    Jag har inte bytt själv, men häromkvällen hittade jag en tråd på Youtube.
    Kolla lite på de filmerna,
    så kanske det kommer en ledtråd du kan ha nytta av.
    Så var det för mig, när jag inte fick loss inner-ramen på takluckan,
    efter filmen vågade jag rycka rejält neråt.

fiat ducato mirror replacement - YouTube

Lycka till! önskar Raasken

Joho gillar detta.
  3. Frankia7

Frankia7 HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    202
    Tack Raasken.Problemet för mig är att mörkläggnings kassetten på vår bil har inga synliga skruvar någonstans. Annars var det bra video. Hälsn. Esko

4. Leffe M

Leffe M HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15414
    kuaiLi gillar detta.
  5. Gunnar

Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Tips om det skulle fungera för dig.

Jag råkade ut för något liknande vid ett möte fast jag hade kört åt sidan så långt det gick. Hans backspegel låg kvar på vägen men han fortsatte ändå, vår bakspegel klarade sig med sprucket glas.
    Glasmästaren hade motsvarande välvda spegelglas som han skar till och klistrade fast över det spräckta, blev perfekt till en kostnad av totalt kr 120,-

6. Frankia7

Frankia7 HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    202
    Tack för svar Gunnar och Leffe. Gunnar, hela spegelhuset blev skrot så allt behöver bytas. Videon som du Leffe skickade var precis vad jag behövde. Vågade ta i lite mera nu när man fick se hur det sitter fast. Så nu är det bara att sätta igång. Hälsn Esko

Anders W gillar detta.
  7. T68

T68 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Det här gäller inte en påkörd spegel men väl en vänsterspegel där upp-ner-styrningen slutat fungera på stora spegeln. Kanske kan hjälpa andra som råkat ut för samma problem.
    I vårt fall hade en av de två vita plast-styrpinnarna gått av.
    Innan man börjar beställa dyra reservdelar tänkte jag göra ett reparationsförsök. Att enbart limma brottytan (plast...) Fungerade inte. Men när jag fräst ur ett litet spår med dremeln och "spjälat" med en bit av en tandpetare (dyraste reservdelen hittills ;)...) så tog limmet (loctite superlim). Och voilà: spegeln funkar igen!
    Dock: återstår se hur uthållig lagningen är.

Bilder:
    Först brottet på plastdetaljen
    IMG_20190908_113937.jpg
    Sedan "spjälningen"
    IMG_20190908_123208.jpg

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.