• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sidewall indentation (inåtveck) Michelin Agilis Camping

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Har sett att jag på alla mina Michelin Agilis camping 215/70 15" (tillverkade -14) har vertikala inåtveck, eller inåtbucklor på däcksidorna - från fälgkanten upp till nederkanten på slitbanan. På ett ställe på däcket - men både på insida och utsida av däcket. Ca 5mm breda, inte alls djupa - men de känns om man drar fingret över.

Han varva upp mig en aning, och tänkte att det var ett tillverkningsfel.

Googlade men hittade inget svenskt ord för det fenomen jag såg och kände. När jag googlade på engelska så såg jag dock att det finns ett namn på detta fenomen och att det har helt naturliga orsaker. Däcket är tom som starkast vid dessa "veck"

Kallas sidewall indentation eller undulation, och syns tydligast på däck med högre profil och som är skapade för högre lufttryck. Jag räknar mig själv som däcknörd, men har aldrig tidigare hört talas om detta - men man lär sig nåt nytt varje dag :)

Här är två länkar för den som vill läsa lite om detta. Nån mer som märkt detta på sina campingdäck?

What is a Sidewall Indentation?
Sidewall Indentations, Undulations & Protrusions
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är skarven i däcket från tillverkningen som syns som en inbuktning fullt normalt. En utbuktning därmot är täcken på skada i däcket (Kallas ofta för banan).
 
Toppen