• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sett från ovan, reseskildring med drönare

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej, jag har alltid undrat hur det ser ut ur en fågels perspektiv, tänk att hoppa iväg från ett hustak och segla ner över husen och träden.

Jag har flugit radiostyrd helikopter med förbränningsmotor för 15 år sedan, då var man hänvisad till flygfältet hemma, och man såg bara farkosten nerifrån marken, nu när drönarna har gjort sitt intåg med en bra kamera under så är det en ny värld, nu kan man stå där på marken och se i sin Iphone vad drönaren ser, hur det ser ut uppifrån.

Sagt och gjort jag köpte mig en Phantom drönare och här är min allra första lilla test film. Skakigt och lite för hastiga rörelser etc men var koncentrerad på var drönaren var någonstans :)

Jag hoppas kunna dokumentera / filma lite husbilsträffar och andra spännande platser, ni får väldigt gärna använda denna tråd för att lägga ut era filmer.


Balsta bo 1 - YouTube
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Såg ju bra ut :yes:, det är ju några här i klubben som har sådana och flera som kör vanliga helis och flygplan.
Vi brukar vara några som träffas på Ragglanda under Elmiamässan som har lite flyg med oss, i år kanske även nån båt att köra på sjön.
Om du har tid och lust så kom ner dit, tror att du får komma även om anmäningstiden är ute om du lyssnar med Ragge 358.

Länk till träffen:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t81458/
 
Senast ändrad:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej, absolut jag ska kontakta Ragge, jo jag har sett lite drönare också i klubben, blir inte så bra filmer i början för mig, men man lär sig, ska så småningom lägga på lite text och musik, tur man har barnasinnet kvar :)
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Det kunde vara intressant att veta vilken Phantom och vilken kamera, upplösning m.m.

Hej Anders,

Det är en Phantom Vision 2 + med Gimbal stativ. (gyro stativ)

Phantom 2 Vision+ | DJI

Såg din flygning förut gick det bra eller blev något skadat?
Jag fick en länk till Youtube när jag laddade upp filen, du fick filmen direkt i ditt inlägg, hur gjorde du?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hoppas bara på bra väder. Hösten har ju kommit med stormsteg. Men nu mina vänner sticker jag till Feringe för att kolla riktigt flyg. Ava träning för motorflyg. Måste ju fota lite./susanne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej Anders,

Det är en Phantom Vision 2 + med Gimbal stativ. (gyro stativ)

Phantom 2 Vision+ | DJI

Såg din flygning förut gick det bra eller blev något skadat?
Jag fick en länk till Youtube när jag laddade upp filen, du fick filmen direkt i ditt inlägg, hur gjorde du?

Jag förstod att du använder gimbal eftersom kameran hållit si i våg!

Mina krascher har gått obemärkt förbi men jag använde ingen gimbal som antagligen är det mest ömtåliga. Kameran (Gopro Silver) satt dessutom i ett skyddande undervattenshus. Jag köpte en billig gimbal för några hundringar på Ebay men har inte monterat den ännu.

Jag redigerar videon i iMovie för enkelhetens skull, sätter till lite musik och laddar upp med Youtube Capture. Allt görs i iPad. Inbäddningen av Youtube i inläggen görs med ["youtube]filens namn[/youtube]" utan citationstecken.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

:confused:Riktigt coola vuxenleksaker, men hur fungerar det om ni flyger över grannens väl insyns-skyddade tomt och filmar hans göranden? Vanliga övervakningskameror kräver ju i de flesta fall tillstånd eller är detta en gråzon.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej, jag har alltid undrat hur det ser ut ur en fågels perspektiv, tänk att hoppa iväg från ett hustak och segla ner över husen och träden.

Jag har flugit radiostyrd helikopter med förbränningsmotor för 15 år sedan, då var man hänvisad till flygfältet hemma, och man såg bara farkosten nerifrån marken, nu när drönarna har gjort sitt intåg med en bra kamera under så är det en ny värld, nu kan man stå där på marken och se i sin Iphone vad drönaren ser, hur det ser ut uppifrån.

Sagt och gjort jag köpte mig en Phantom drönare och här är min allra första lilla test film. Skakigt och lite för hastiga rörelser etc men var koncentrerad på var drönaren var någonstans :)

Jag hoppas kunna dokumentera / filma lite husbilsträffar och andra spännande platser, ni får väldigt gärna använda denna tråd för att lägga ut era filmer.

Balsta bo 1 - YouTube

Coolt!!!

Vad är det för drönare du har?
Pris?
Inköpt?
Med kamera?
Annars pris på kamera.

Snart i luften?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Jag har noterat att det våldsamma intresset för drönare som kunde utläsas i trådarna här för ett tag sedan liksom har tynat bort och nästan försvunnit!

Har alla drönarna flugit bort eller kraschat? :D

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Ja Jappe min har flugit bort, MEN tackvare att jag satt på ett ett visitkort på den är den nu påväg med posten från Tyskland.
En ärlig själ fann den och lämnade in den på en polisstationen i München, skicket på den vet jag inget om men med lite tur så kanske jag kommer i luften snart.

Lars
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Joggans kul grej du skaffat dig Bosse! Du var väl lite skakig på Boulen senast så det är kanske därför det skakar nu också, eller!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Kan detta vara något för en fattigpensionär att börja med eller är det bortkastade pengar?

qua.JPG
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Ja Jappe min har flugit bort, MEN tackvare att jag satt på ett ett visitkort på den är den nu påväg med posten från Tyskland.
En ärlig själ fann den och lämnade in den på en polisstationen i München, skicket på den vet jag inget om men med lite tur så kanske jag kommer i luften snart.

Lars

Sicken tur du har Lars! hoppas den är någorlunda välbehållen?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

:confused:Riktigt coola vuxenleksaker, men hur fungerar det om ni flyger över grannens väl insyns-skyddade tomt och filmar hans göranden? Vanliga övervakningskameror kräver ju i de flesta fall tillstånd eller är detta en gråzon.

Det är just det som är mest spännande, att videofilma grannarna i smyg utom skotthåll inom en radie av några kilometer.

Skämt åsido, de flesta använder den nog för att få lite annorlunda fotovinklar än de jordnära. Jag undviker att vara för närgången om grannen inte givit sitt samtycke.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Kan detta vara något för en fattigpensionär att börja med eller är det bortkastade pengar?

Denna är nog en leksak ämnad för de de riktigt unga!
Du kan få en Phantom på Ebay för drygt 3000:- som flyger hem om du tappar kontakten. Eller rättare sagt, den påbörjar hemflygningen så långt batteriet räcker.
 
Toppen