• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

F

F.d. 2128

Guest
:confused:

Jag har ägnat några dagar åt att försöka förstå och felsöka på vårt vattenburna värmesystem, ALDE Compact 3000, utan vidare framgång. Cirkulationspumpen har jag bytt, eftersom den inte fungerade som den skulle. Vätskan som går ut i systemet är inte mer än ljummet och nu när det är - 14 grader ute får jag bara ca 0 grader i husbilen.

Kan någon på forumet tipsa om serviceverkstäder i Västeråstrakten som kan felsöka och sedemera reparera ett ALDE Compact 3000 värmesystem?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få?
Inget vidare kul att fixa i husbilen i minusgrader...

/Henrik
PS Bürstner 747-2 ägare... DS
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej Henrik,
förstår att det inte är säskilt kul att behöva lösa tekniska problem och speciellt värmeproblem när det är kallt i husbilen. Fy tusan, säger jag bara!
Vad jag förstår så funkar gasolbrännaren i ALDE-pannan som den ska.
För att kolla att du verkligen plockar ut drygt 9A för att få ut dina 2 kw till elpatronen så föreslår jag att du inhandlar en enkel energimätare Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag på Claes Ohlson. Den placerar du i väggutttaget där du har din elkabel inkopplad (energimätaren måste placeras inomhus). Då ser du precis hur många ampere som din elpatron drar och kan läsa av både amper och kwh.
Sker det ingen elbrukning så är det något fel på elpatronen eller annat elfel.
I övrigt måste du fixa till både vintertäcke och isolering mot förardelen för att vintertid kunna hålla borta fukten i bodelen (alltså ca +8 gr C).
V-backen :wink:
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Nu har jag haft vår husbil på 2kw elpatron hela dagen.Innetempen var nu ikväll 12.4grader med vintervägg,alla gardiner fördragna på fönster och takluckor.Tempen ute har varierat mellan -16 i morse till -6 nu ikväll.Jag tycker det är en acceptabel temp på bara 2kw.Skall man upp till 20 får det bli 3kw eller stöttning med gasol.
//Lars
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Tänk också på att campingar ofta inte har 230 V i stolpen under högförbruknings säsong.
Den totala förbrukningen på den fas som du är kopplad till/stolpen drar ner spänningen till ibland 180/190 V. Då går pannan "sakta".

Detta bör inte vara ett bekymmer hemma i car porten, men kan vara värt att kollas upp
om man upplever dålig effekt i elpannan.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Innan jag stängde av gasolen igår följde jag alla goda råd och:
Luftade igen överallt
Knackade på självavluftningen
Sätte upp de tunna reflekterande skydden på rutorna i förardelen
Drog för alla gardiner över fönster och takluckor
Drog för gardinerna mellan alkov och bodel
Drog för de tunna gardinerna till förardelen
Satte upp ett tjockt duntäcke mellan bodel och förardel

Temperaturen sjönk sakta från +15 grader igår
kväll kl 18.00 till + 4 grader där den verkar stanna.
Jag tycker att jag borde ha över 10 grader i alla fall
precis som "laval". Ute har det varit - 10 grader hela tiden!

/Henrik
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Då kanske det är något fel på 2kw elpatronen ändå ! När jag kände på vattentempen i expansionskärlet var den nog inte mer än 40-45grader när 2kw patronen gått hela dagen.Antagligen är det tillräckligt många konvektorer i bilen som kyler ner pannvattnet.Jag föreslår att du ringer Alde och frågar om ditt problem.De brukar vara mycket hjälpsamma.Kolla på Alde.se .Under service finns det kontaktpersoner att ringa.
//Lars
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Jag har nu inhandlat en stycke energimätare på Biltema, á 149 kr! Den visar:
Strömförbrukning = 8,3 Ampere
Effekt = 1,7 kW
Energiförbrukning = 1,7 kWh

Mao förbrukar elpatronen egentligen 20% mindre effekt än specificerade 2,1 kW. Då även cirkulationspumpar, batteriladdning mm drar ström är förbrukningen antagligen ännu lägre....
Ska också kolla med någon byggelektriker om vi kan säkra upp garaget till 16 A, så att jag kan
köra elpatronen på 3 kW!

Återkommer i slutet av veckan med mer i denna tråd... Alde har då åter öppet och
jag ska kontakta deras serviceorganisation angående elpatronen!

/Henrik
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Kan du se hur många volt du har på mätaren?
Med dom värdena så har du en spänning på 204V och det är för lite. Skulle det visa sig att det är rätt så ska du vända dig till din nätägare.

Jag kör konstant på en likvärdig mätare som du köpt. Jag kollade nu vad mina värden är

9,31A
224V
2085w
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Bra att du har köpt energimätaren. Nu kan se att du inte får ut full effekt på elpatronen.
Där har du sannolikt problemet med ALDE-pannan.
Om du ställs inför valet att byta elpatron så tycker jag att du byter ut hela insatsen. I annat fall riskerar du ett återkommande bekymmer.
Utöver den nyinköpta energimätaren så föreslår jag att du på Jula köper denna trådlösa inne/utetermometer Trådlös inne/utetermometer
Utegivaren placerar du i husbilen. Då kan du när som helst lätt överblicka och följa temperaturutvecklingen i husbilen.
V-backen :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Stopp nu V-backen.

Med dom värdena så måste spänningen först konstateras vad den är. Är den så låg som jag skriver så är det inte fel på pannan.

Man måste väga in att dom sista veckorna har det varit ovanligt kallt och jag kollade var Dreams bor och han bor på landsbygd. Då blir det spänningsfall men det borde inte vara av den nivån som beskrivs.

Transformatorstationer 10kv är ställbara i jag tror 6 steg så här kanske krävs en justering. Dom kan fjärrjusteras och dom behöver inte alltid åka ut.
Eftersom jag nu jobbar med provning åt ett elbolag så kan jag säga att dom är snabba att justera när man påpekar att vanlig 230V ligger på 244v.
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej
Har haft bilen i en lada sen söndagkväll hämtade den för en stund sen - 17 på utsidan + 12 på insidan har haft på 2kw vattenburen Alde (gammal bil) har ner samtliga gardiner samt extraisolering på tackluckorna innefrån, igentäkt mellan bodelen och hytten.
Hade inte någon mätare men bedömmer det till ca 40 grader på vattnet som kommer från cirkulations pumpen i söndags när vi var ut med bilen brände jag mig på samma rör, hade kört med gas (full speed) hela dagen
Ha de paffw
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Uppdatering av läget!



Nu är det svinkallt, - 26 grader, och vi bor en bit ut från Västerås.... Jag har redan en enkel "väderstation" med termometer i husbilen, som jag kan läsa av inne ifrån värmen! Det är
- 4 grader i husbilen just nu.

Minutfärska siffror:
207 V
8,1 A
1670 W

Spänningsfall beror väl på hur mycket nätet är belastat och avstånd till transformatorstationer?!

/Henrik
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Kollade hur ni bor på GoogleMap och såg att det var ett ganska nybyggt område. Förmodligen har inte Vattenfall som ni har där riktigt hängt med att uppgradera transformatorn vart efter som det flyttas dit familjer. Ring dom och berätta dina uppmätta värden. Justering ska göras.

Nu kan du vara säker på att din Alde pannas elpatroner fungerar som dom ska.
Ni har för låg spänning.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Igår pratade jag med kontrollen på Mälarenergi och berättade om min uppmätta låga spänning (just nu 204 V). De trodde att en transformator var för lågt ställd och skulle åtgärda detta inom några dagar. Om inget händer så ringer jag igen på torsdag nästa vecka.... Jag har inte kontaktat ALDE ännu, då det känns som att Håkan J är inne på rätt spår. Med en spänning på ca 230 V kommer jag att höja effekten på pannan från 1650 W till nästan 2100 W! Vi får se vad det ger på termometern?!

Tack igen för allt engagemang! Jag lär mig nya saker hela tiden!

/Henrik
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej

Vi har en Argos 747-2 2009:a den står uppställd i "carport" med 2kw på kopplat termostaten står på ca 8°.

När temperaturen sjunker under -5° då börjar temperaturen sjunka i bilen. Har inte fört noteringar men igår kväll var det -19,5° här i Uddevalla där bilen står och då var det +2° i bilen(i mitten på köksbänken).

Jag har inga extra prylar bara mörkläggningsgardinerna fördragna för fönster och takluckor och dörren till hytten fördragen (den dörren kunde ju vara bättre om man så säger men det får jag fixa senare)

Drar jag igång gasolen så är +20° inget problem.

Har funderat på att montera en Eberspecher i vår bil. Funderar på 5 eller 10Kw!? Någon som har en åsikt om storlek eller som provat. Min tanke är att helt slippa el och gasol.

Intressant med era mätningar skall kolla mitt eluttag i morgon.

Mvh Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Nu har Mälarenergi varit ute och kontrollmätt.... De mätte upp nätspänningen till 226-228 volt?! I garagets uttag, som vi kopplat husbilen till har vi 216 volt samtidigt som vi har 226 volt i tvättstugans uttag. Jag begriper inte varför vi har lägre spänning i garaget... Kan någon hjälpa mig att förstå?

/Henrik
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Du har spänningsfall på vägen till garaget, långa klena ledare och/eller hög belastning. Sedan eventuellt en för lång och klen kabel till husbilen, så får du ännu mera spänningsfall. Koppla bort eventuell elvärme i garaget och mät sedan spänningen. Om du inte har en 2,5mm2 kabel till husbilen, skaffa en sådan så blir det bättre, undvik att ha flera skarvkablar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Jag har samma vattenburna golvvärme i garaget som i huset, dvs ingen elvärmebelastning.... Till husbilen har jag en klen för kort kabel + vinda för att nå hela vägen. Jag ska köpa en 10 meters 3*2,5 mm2 kabel så fort jag kommer åt....


Nu kopplade jag bort husbilens elpatron (2,1 kW) från uttaget och direkt steg nätspänningen från 216 till 224-225 volt!! Hmm en ny kabel skulle göra susen. På måndag kommer en elektriker ut till vårt hus för att titta på lite nya uttag mm. Kan man säkra upp garaget till 16 A (idag 10A) utan problem? Då skulle jag kunna köra elpatronen i läge 3, dvs 3 kW, och på så sätt kunna köra 12 V cirkulationspumpen intermittent för att öka livslängden på densamma!

Jag har pratat med en Tapetserare som syr upp vinterväggar till bla Bürstner! Han tar 3000 kr och jag ska nog beställa en vägg av honom. Det skulle öka vinterkomforten rejält och minska elförbrukningen dramatiskt!

Tack för hjälpen Montreal!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej,
jag har en cirkulationspump som går på 220 V, den låter jag gå kontinuerligt.
Har en bestämd känsla av att flertalet pumpar med kvalitet mår bäst av att gå hela tiden.
Ideliga start och stopp sliter säkert mer på pumpen, i vart fall på elmotorn.
Dessutom blir det ett jämt och bra vattenflöde i systemet.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Nu har Mälarenergi varit ute och kontrollmätt.... De mätte upp nätspänningen till 226-228 volt?! I garagets uttag, som vi kopplat husbilen till har vi 216 volt samtidigt som vi har 226 volt i tvättstugans uttag. Jag begriper inte varför vi har lägre spänning i garaget... Kan någon hjälpa mig att förstå?

/Henrik

Jämförde du då med den provare du har som du tidigare fick 207 volt på?

Anslutningskabeln ska vara så kort som möjligt och 2,5mm2 för att få ut den högsta spänningen.
 
Toppen