• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

F

F.d. 2128

Guest
:confused:

Jag har ägnat några dagar åt att försöka förstå och felsöka på vårt vattenburna värmesystem, ALDE Compact 3000, utan vidare framgång. Cirkulationspumpen har jag bytt, eftersom den inte fungerade som den skulle. Vätskan som går ut i systemet är inte mer än ljummet och nu när det är - 14 grader ute får jag bara ca 0 grader i husbilen.

Kan någon på forumet tipsa om serviceverkstäder i Västeråstrakten som kan felsöka och sedemera reparera ett ALDE Compact 3000 värmesystem?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få?
Inget vidare kul att fixa i husbilen i minusgrader...

/Henrik
PS Bürstner 747-2 ägare... DS
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Har du kollat att du inte har luft i systemet ? Går verkligen gasolbrännare? Kommer det avgaser ur avgasröret på ytterväggen ? Står bilen med 220volt inkopplad?
Det var många frågor men jag har en likadan bil och om du kör bara på elpatron och 1kw blir det inte mer värme.Vid 2kw och gasolbrännaren för fullt skall vattnet bli rejält varmt.
//Lars
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Bra och kul med svar från en 747-kamrat!!:)

Husbilen är parkerad på garageuppfarten med 230 V inkopplad och jag kör bara elpatronen (2kW). Detta endast för att driva ut fukten och hålla bilen torr. Menar du att det inte blir varmare med bara elpatronen inkopplad?! Systemtemperaturen på vätskan från värmaren ska ju vara 80 grader, men utgående slangar kan inte vara mer än 25 grader varma, dvs ljummet.
:confused:

Jag har luftat de radiatorer jag hittat så här långt (bakom förarstol och passagerarstol, under långsoffan, i stora garaget, på båda sidorna i tvärbädden bak). Finns det ytterligare luftningsställen och kan man lufta direkt på värmaren (i sådana fall var?)?
:confused:

/Henrik
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej.
Du har nog hittat alla luftningsställena.Jag har också vår bil parkerad med 2kw inkopplad.Här är det
-15grader idag.Du borde nog kunna få upp 8-10grader inne med 2kw.Jag skall låta vår bil stå med 2kw under dagen och mäta vilken innetemp jag får.Jag antar att du har en välisolerad vintervägg till hytten.Det är mycket viktigt annars får du ett enormt kallras från hytten.
//Lars
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Hej igen,

Nej jag har ingen vintervägg mot förarhytten, men trots det tycker jag att att det borde vara varmare från pannan ut till radiatorerna med 2 kW elpatron...

Tack för hjälpen så här långt! Det blir mkt spännande att höra hur varmt du får i din husbil i kväll!

/Henrik
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Du måste absolut skaffa vintervägg.Radiatorerna som går bakom förarstolarna kyls ner enormt med oisolerad förarhytt.Jag har tjock isolerad vintervägg som går ner till golvet framför radiatorerna.Den oisolerade förarhytten har i princip samma temp som ute.
//Lars
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Vinterväggen köpte jag via Burstner återförsäljare men det går nog bra hos vilken tapetsör som helst.
På blocket hittar jag denna bild på en modell Vintervägg till Husbil | Östergötland | Blocket
Vem som helst som är sy kunnig kan nog ordna detta själv.
Prova först att hänga upp ett gammalt tjockt täcke i husbilen och testa om det hjälper.
Det gör det säkert !
:spinny:
//Lars
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

:confused:

Jag har ägnat några dagar åt att försöka förstå och felsöka på vårt vattenburna värmesystem, ALDE Compact 3000, utan vidare framgång. Cirkulationspumpen har jag bytt, eftersom den inte fungerade som den skulle. Vätskan som går ut i systemet är inte mer än ljummet och nu när det är - 14 grader ute får jag bara ca 0 grader i husbilen.

Kan någon på forumet tipsa om serviceverkstäder i Västeråstrakten som kan felsöka och sedemera reparera ett ALDE Compact 3000 värmesystem?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få?
Inget vidare kul att fixa i husbilen i minusgrader...

/Henrik
PS Bürstner 747-2 ägare... DS

Tror inte att det är något fel på systemet. Så här skrev vi 2009-10-16 i en annan tråd:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Nej det är säker inget fel på värmaren.Det är troligen den dåligt isolerade hytten som är boven.Den måste ovillkorligen isoleras från bodelen med mjuk vintervägg eller isolerad hårdvägg.2kw el räcker inte långt.
//Lars
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Är hytten i helintegrerade bättre isolerade?

Vi beställde ett vintertäcke för säkerhetsskull till vår nya bil.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Tack för alla svar!

Något jag fortfarande inte begriper är varför vätskan som lämnar pannan bara är ljummen... Kan någon förklara det för mig?! Vätskan ska vara 80 grader enligt instruktionsboken!

Sedan förstår jag givetvis synpunkterna på isolering mm!

/Henrik
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Känns som om det skulle vara luft kvar i systemet på din beskrivning.

Du borde också försöka mäta upp att pannan varkligen kopplar in 2kw och inte bara 1kw.
Har du inget instrument så sätt i en 6A säkring till det vägguttagsgrupp du använder och den ska då lösa ut om pannan verlkigen är inkopplad på 2kw.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Jag ska prova lufta igen! Kan man lufta vid pannan också?

Uttaget är säkrat till 10 A och löser ut om jag kopplar in steg 3 på pannan, dvs 3 kW!
Har du något tips på hur och var jag kan mäta på pannan för att ta reda på förbrukningen?

/Henrik
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Jag ska prova att knacka på den!!

Kör nu gasol + elpatron i läge 2kW (från 0 grader till +9,3 grader efter ca 1 timme och ute är det -9
grader)! Få se om någon timme igen! Jag tror fortfarande att det är något med elpatronen...

Tack så länge!!

/Henrik
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Nej inget täcke ännu... Det kanske är det som gör skillnaden på några minusgrader i husbilen och + 5, som jag skulle vilja ha!

Med gasolen på och elpatronen på läge 2kW är vätskan från pannan riktigt het, säkert 80 grader som det ska vara enligt instruktionsboken. Efter 2,5 timmar har jag fått upp temperaturen från 0 grader till 15 grader!

Med bara elpatronen på 2kW är vätskan som sagt var bara ljummen (snarare 15-18 grader än 25 som jag skrev tidigare)!

Nu har jag i alla fall kunnat installera den 19" DMTECH med DVD spelare jag köpte på ICA Maxi för 2 kkr utan att frysa ihjäl! Det funkade kanon!

Jag ska höra av mig till ALDE i morgon för att få mer information om elpatronen och hur den ska fungera!

Tack för alla goda råd! Det känns som att ni har koll på läget! Jag får nog vänta ett tag med en äkta vintervägg från Bürstner... Det känns lite mastigt med 8000 kr!

/Henrik
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Om du med gasol + el får tillräcklig värme i bilen, är det inget fel på systemet. Förklaringen är helt enkelt, att elpatronen inte förmår värma upp vattnet mer när det är riktigt kallt ute. (Se även vårt tidigare inlägg.)
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Serviceverkstad ALDE i Västeråstrakten...

Väldigt intressant tråd detta! Vi har också en 747-2 och är just nu ute på en vintertest-tur i Jämtland. Och nog har vi fått testa vinter egenskaperna alltid! Det har varit neråt -25.
Vi har upplevt precis samma sak, nämligen att elpatronen enbart inte räcker för att värma bilen till normal innetemperatur. Det känns ju lite märkligt och dyrt att tex stå på en camping, vid en elstolpe, och elda gasol.
Vi har tack och lov en vintervägg, som vi har förstärkt emellanåt med en filt.
Vi har även märkt att alkoven stjäl mycket värme. Märkbar skillnad är det att bara dra för draperiet.
Något som jag har funderat på är tjockleken på anslutningskabeln. Det ska ju vara 2,5 mm kabel för att inte få spänningsfall.
 
Toppen