• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicekostnad Fiat

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hänvisar till mitt tidigare inlägg vad gäller service.
Priset på servicen strax under 5000 kr är en normal service. Vad som kommit fram efter inlägget är att Mekonomen inte uppdaterar mjukvaran även om det skall göras enligt leverantören så där finns en hake.
Citroen som jag har på plåtisen kanske har vissa uppdateringar inplanerade men skall utföras på märkesverkstad. Däremot gäller nybilsgaranti även om du servar på Mekonomen, detta gör mig lite fundersam hur det går ihop om man måste enligt tillverkaren göra gällande uppdatering av mjukvaran för att garantin skall gälla.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick ett erbjudande i brevlådan från FIAT, olja+filter 2295kr, tydligen vill dom att jag byter olja varje år och inte följer serviceshemat eller vill dom tjäna pengar?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Bifogar en Instruktionsbok och Serviceprogram för 2,3 resp. 3 L- motorn
I instruktionsboken står det att kamrem skall bytas vid 18.000 mil, eller
vart 4:e år vid besvärliga driftförhållanden (kyla, stadstrafik med mycket tomgång, mycket stoft/sand/saltpartiklar), eller annars
vart 5:e år.

Verkstäderna verkar oftast utgå från att alla kör under besvärliga driftförhållanden. De få ju mer jobb då...
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Fick ett erbjudande i brevlådan från FIAT, olja+filter 2295kr, tydligen vill dom att jag byter olja varje år och inte följer serviceshemat eller vill dom tjäna pengar?

Min servicebok från Fiat står det oljebyte varje år det är en 2009.
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vid de senaste oljebytena (vart annat år) betalade jag runt 1700kr
Kamremsbytet för två år sedan kostande 6700kr
Byte av bränslefilter brukar kosta ca 1000kr
(Med bränslefiltrena har jag haft en del problem pga av att verkstan inte använde av Fiat föreskriven verktyg ☹️ ... se tråden: Läcker diesel )
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fick idag reklam från Fiat Proffessional, deras verkstäder byter olja & oljefilter för 2295:- för bilar med upp till 7L olja, mer än 7L 2795:-. Det var även med 4 värdecheckar, 300:- på service eller rep. för minst 3000:-, 500:- på service eller rep. för minst 4000:- ,700:- på service eller rep. för minst 5000:- samt 300:- på ett nytt batteri från Mopar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Inte för mej, jag gör detta själv. Köper olja & filter av en grossist här hemma . Jag skulle tro att oljan & filtret kostar 1500:- hos en verkstad. Arbetet består av att lossa en lucka i hasplåten (1 skruv), lossa plugg & tappa av, byta oljefilter, montera plugg & fylla på. För detta arbete som går på en halvtimma skall dom i så fall ha 1795:- vilket jag tycker är i dyraste laget.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Samma här har bara lämnad in i ok verkstad i Eskilstuna för kamremsbytet kostnad c;a 3000kr annar servar jag själv varje vår delarna och olja från mr-auto tyskland
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Nuharvi hämtat ut bilen, fick gjort en del andra jobb också, men med dessa borträknade slutade service o kamremsbyte på ca 12-13 ” inkl byte några remmar.
Fick även gjort lite goodwill värt ca 1300 kr
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Jag fick idag ett pris på "Stor service" 5059 kr. på Husbilslandet, Bilen är Fiat med 3,0 l-motorn.
Kostnaden på Husbilslandet för Stor service blev 4593 kr och då ingick; luftfilter, 9 l. olja, oljefilter, bränslefilter insats och som extra byte av en trasig ledlampa i en sidomarkeringslykta. Trevligt när kostnaden blir lägre är indikerat pris.
Fick också erfara efter förfrågan och jämförelse med däckfirmor att Husbilslandet verkar även ha konkurrenskraftiga priser på däck och aluminiumfälgar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Våren 2018. Stor service (4 år. 3600 mil). Fiatverkstad i Skövde 8 700 kr. Skulle aldrig köpa en begagnad HB där ägaren valt att själv serva sin bil. Finns ingen dokumentation om vad som gjorts.
Var och en väljer naturligtvis själv. Jag skulle inte tveka att köpa av en egenservad HB, om ägaren har dokumenterat sin service och kan beskriva på ett trovärdigt sätt hur underhållet gått till. Man märker snabbt om det är en kunnig person, och om han/hon verkar engagerad i sin bil och velat ge den god omvårdnad. Isåfall är den förmodligen bättre servad än den som varit på verkstad, trots alla stämplar.

Om jag däremot inte visste vilka frågor jag skulle ställa och hur bedöma svaren valde jag nog hellre en verkstadsservad.
 
F

F.d. 55017

Guest
Fråga? Är det någon som har instruktionsbok och Serviceprogram för 2,8 JDT - 127hk (94 KW) motorn?
 
Toppen