• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicekostnad Fiat

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Gäller dessa priser helintegreade? Det jag skrev var en helintegrerad. Tror att man bör nog uppge detta när man skriver priser..

Precis, har förstått när jag hjälpt några HBK’are att få sin husbil servad här i Spanien, att det kan vara stor skillnad på en standard Fiat Ducato kaross och en helintegrerad bil.

Det kan vara nästan den dubbla arbetstiden på vissa helintegrerade bilar.

Blev skraj när jag en gång åkte förbi verkstan och såg en HBK-bil med helt nedmonterad front, t.o.m. var ett framhjul demonterat för att man skulle komma åt..... I det fallet tror jag arbetstiden blev 10 timmar mot standard som jag tror ligger på 5-6 timmar för den stora servicen som inkluderar kamrem och vattenpump.

TommyD
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
78B14D44-4F94-45F3-89F4-6D8DB5525236.jpeg Här blivit många förslag vad som skall göras och när.
Har vid 4 senaste bilköp fått med garanti och servic häfte där står det tydligt vad som skall göras och när det skall.
Kommer det inte med bilar mera min är 2009 men de skall följa med bilen fast man byter.

Samma mängd har jag fått med alla Adria bilar + Fiat handboken.

Har man dehär böckerna behöver man inte fråga där står tid och km.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Visa bilaga 163424 Här blivit många förslag vad som skall göras och när.
Har vid 4 senaste bilköp fått med garanti och servic häfte där står det tydligt vad som skall göras och när det skall.
Kommer det inte med bilar mera min är 2009 men de skall följa med bilen fast man byter.

Samma mängd har jag fått med alla Adria bilar + Fiat handboken.

Har man dehär böckerna behöver man inte fråga där står tid och km.
Min är 2012.I böckerna står allt vad som skall göras och när.Håller med dig Leif,varför fråga då man kan läsa allt i böckerna.Ha en fin vår i Jeppis.
Mvh.sS670sl
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag tänker leta efter någon som byter kamrem +vattenpump på 95hk fiat 92 diesel jag vet inte var jag ska börja leta ,är ute i god tid så det brinner inte nånstans ,något förslag från någon tack på förhand.22000mil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns väl många som sysslar med sådant här där du bor. Hör runt med bekanta & vänner, någon kanske vet. Det gör det ju där jag bor, mitt ute på prärien". Leta up någon bilreparatör som kör i liten skala. Det brukar bli billigare.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
har själv en 3 litrs fiat….jag byter olja vartannat år,kan man göra själv.andvänder vanlig motorolja,20 kr litern...man behöver inte göra mer servis om man kör max 1500 mil om året...sen kan man byte bränslefilter vart tredje år,kan behövas med tanke på så mycke miljöskit dom blandar diseln med....

Att strunta i att kontrollera/ byta bromsvätska låter i mina öron som dumsnålt om man inte byter bil ganska ofta.
Olja för 20 kr litern låter däremot som ett fynd om det är en kvalitetsolja möter specarna, detta är ju extra noga på bilar som har hydraulisk spänning av kamkedjan vilket jag antar att Fiat 3,0 har. Själv har jag nog mina tvivel angående en så billig olja om det inte är ett bulkpris men det är ju få av oss som kan utnyttja.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Fick pris på Mekonomen 4837,25 inkl moms
På vad fick du pris, den s.k. lilla eller stora servicen eller något eget du begärt. Kolla bilens Instruktionsbok vilket Fiat föreslår skall göras vid de olika intervallerna, listan hittar du ganska långt bak i boken.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Bifogar en Instruktionsbok och Serviceprogram för 2,3 resp. 3 L- motorn
 

Bilagor

  • 250de.pdf
    3,7 MB · Visningar: 218
  • fiat ducato250_serviceprogram.pdf
    333,4 KB · Visningar: 169
Toppen