• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

service utomlands

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hittar inget om hur vi tar hand om husbils ägaren. .. Så det blev på detta ämne jag skriver
Efter att jag har kommit tillbaka från west Sahara o Marocko så behöves jag service. ... jag var i Dakhla hos en tandläkare då jag fick värk i en tandrot. .. efter undersökningen så bestämde jag att aldrig gå dit mer.... Detta var en av de mest okänsliga tandläkare jag mötte där. ... skulle misstänka att tandläkaren var en veterinären som hamnat på fel ställe. .. aldrig har någon tandläkare tidigare försökt bända upp munnen så att jag fick enormt ont i käken under flera dagar. ..
Nu är jag i Spanien och var idag hos en kvinnlig tandläkare. ... de började med att göra en panorama röntgen av hela granityrett .... lite onödigt tänkte jag för jag har nog bara ett hål. ..
När allt var klart så berättar assistenten att jag har 8 hål :swoon:
Och som allt kommer att kosta 5000 skr
Nästa träff är redan på måndag. .. även om assistenten kramade mig hårt och gav mig två kyssar på kinden så är det som förvånar mig mest. ... hur kan jag ha fått 8 hål under tiden i Afrika :confused: När jag normalt inte har några hål ...
Jag få se om jag kan hitta en annan tandläkare redan på måndag morgon så jag kan få en annan bedömning
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
De där hålen har nog uppstått under en längre tid men nu råkade du ut för en läkare med modern utrustning och som var noga med att undersöka dig. Kan nog vara bra att börja ta dem innan de blir värre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du var mig en modig herre som gick till en tandläkare i Marocko:). Att han skulle vara okänslig är väl inte så konstigt. I sådana länder verkar människor inte bry sig om mänskligt lidande såvida det inte gäller dom själva.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De där hålen har nog uppstått under en längre tid men nu råkade du ut för en läkare med modern utrustning och som var noga med att undersöka dig. Kan nog vara bra att börja ta dem innan de blir värre.

Jo visst kan det vara så. .. .Men jag undrar ännu varför jag har ont i en tand. .. en tand som inte tillhör de som skall lagas :confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De där hålen har nog uppstått under en längre tid men nu råkade du ut för en läkare med modern utrustning och som var noga med att undersöka dig. Kan nog vara bra att börja ta dem innan de blir värre.

Nja. ..Nu skall vi inte generalisera. ... jag läste en gång en reseberättelse från Marocko. ...där kvinnan behövde akut tandvård. ...de var i Casablanca, hon hade aldrig sett så mycket personal hos en tandläkare. .. Men det värsta var att de lagade tanden med laser. ...och dyrt var det inte. .... Nu är det säkert 15 år sedan jag läste om detta. ...sen var den jag gick till i Dakhla i West share :eek:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Kan det vara så att de vill laga sånt som bara är början till hål??? Så var det även i Sverige förr, allt för att få in mer pengar. Jag har nu åtta år i rad haft början till ett hål, men min tandläkare säger bara det tar vi om det blir hål... Får väl se om det någonsin blir hål...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr så pratar de mycket dåligt engelska. Jag har fått en skriftlig offert. ...så ser jag att där står bla. Reconstruccion. ... på 8 ställen 'a 50€
Kan det vara så att de tänker bytta ut gamla fyllningar ?
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Gå till en annan tandläkare för att göra samma undersökning. Det händer allt för ofta att tandläkarna i Spanien för att tjäna mer pengar säger att det finns många hål som måste lagas.
Detta drabbade vår dotter som bor i Spanien hon har aldrig haft några hål på 30 år. När hon gick till en tandläkare för att ta bort tandsten sa tandläkaren att hon hade 5 hål som måste lagas omgående, hon fick en tid lite senare. Hon gick till en annan tandläkare som efter noggrann undersökning sa att det inte fanns några hål bara lite tandsten. När vår dotter berättade om sitt tidigare tandläkar besök blev nuvarande tandläkaren oerhört upprörd och sa att vår dotter skulle polisanmäla den tidiga tandläkaren för falsarium och ocker.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Precis som Jojje skriver BILLIGT om det nu stämmer med att du har 8 "hål" i tänderna. "Reconstruccion" rimmar rätt bra med amalgambyte. Du kan alltid vänta tills du kommer hem och tar ett samtal med din ordinarie tandläkare och sen gör jobbet där det är lindrigast för plånboken.

Nu lättar vi lite på "trycket" (Klaver-syndrom):

En tandläkare lade märke till att han nästa patient, en gammal dam, var väldigt nervös så han bestämde sig för att dra ett litet skämt undertiden han satte på sig sina handskar.

”Vet du hur de tillverkar de här handskarna?” frågade han.
”Nej, det har jag ingen aningen om,” svarade tanten.
”Jo,” fortsatte han, ”det finns en byggnad i Mexico med en stor tank latex och arbetare med alla olika storlekar på händerna går fram till tanken, doppar händerna, låter dem torka och sedan skalar de av handskarna försiktigt och lägger dem i lådan med rätt storlek.”

Tanten rörde inte en min.

Nåja, jag försökte i alla fall tänkte tandläkaren och fortsatte jobba.
Fem minuter senare började tanten helt plötsligt gapskratta mitt under ett ingrepp.
”Vad i all världen är så roligt?” frågade tandläkaren.

”Jag föreställde mig just hur kondomer blir tillverkade!”
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
5.000 varbilligt, bara undersökning/ tandstensborttagning går på minst 1.000kr

Jojje

Det är säkert billigt.... Men frågan är egentligen är allt tandläkare vill göra. ..nödvändigt o_O hon vlle också räta fram tänderna i underkäken. ...en skada som nu är 50 år gammal och syns knappast ....jag tror att hon är en perfekttionist... och tror att jag bryr mig och har gott om pengar :eek:
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Kolla med Tandläkeriet \ Bengan i Torreveija, han får mycket beröm av många Nordbor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad du än gör. Gör det i Spanien och inte i Sverige om du tänker med plånboken.

Även om jag gick in i fel dörr.... Haha..
Normalt kan det nog vara så, men för mig finns ingen billigare tandvård än den i sverige, jag har en "speciell försäkring" och betalar då bara ca 10% av kostnaden vid varje tillfälle :swoon:
Även om jag har varit hos flera tandläkare i olika länder så har kostnaden alltid där blivit mycket dyrare än vad det skulle blivit för mig i Sverige.:(
 
Toppen